Veteranbussar Östersund

Startat av Peter Öden, 10 december 2011, 17:01:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse hsand

Vem har värderat dessa bussar? Hur har man fått fram summan 400000kr . Tycker det låter som en väldigt försumbar summa i komun sammanhang. Den summan kan jag personligen tycka att man kan skänka efter för att få bussarna kvar i Jämtland./Lars

Peter Öden

Hej !

Bussarna ska ha värderats av en person från KVD/Kvarndammens auktioner.

Beträffande CR 111:an i Östersund så är det ursprungligen buss nr. 46 från Östersund.
Den är i nuvarande skick röd/vit från att ursprungligen ha varit grön som alla andra Östersundsbussar.
Anledningen till bussens färgbyte var att man vid något tillfälle, när vet jag dock ej, byggde om den delvis
interiört för att använda den på s.k. servicelinjer.

Mvh Peter Ö

Erik Tannerbring

Då är det säkert ett uppskattat pris och blir säkert dyrare på auktionen..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 11 december 2011, 14:49:51 PM

Beträffande CR 111:an i Östersund så är det ursprungligen buss nr. 46 från Östersund.
Den är i nuvarande skick röd/vit från att ursprungligen ha varit grön som alla andra Östersundsbussar.
Anledningen till bussens färgbyte var att man vid något tillfälle, när vet jag dock ej, byggde om den delvis
interiört för att använda den på s.k. servicelinjer.

Mvh Peter Ö

Jag har tidigare visat denna bild på när den var i aktiv tjänst.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lasse hsand

Så nu när beslutet är taget finns ingen återvändo? Finns det ingen protest lista som vid alla andra tokiga beslut i komuner. Fram med den här så finns en påskift här. Vore förjävligt om tex Brockwayen skulle lämna landet. Har man en sån fin samling inom komunen är det för mig obegripligt hur man kan vilja splittra en sån attraktion!!/ Lars

Drängen

Är det en kommunal fråga egentligen?. Får klubben andra bidrag från kommunen t.ex?. Sitter nog inte många i kommunledningen som ser samlingen som unik, oavsett vad vi entusiaster tycker. Trots att jag tillbringat barndomen i många av Östersunds bussar, och på gamla bussgaraget, så undrar jag om det inte är nån annans ansvar att behålla dom i länet. Och alla har ju inte ägts av kommun från start. För kommunens del handlar det väl mycket om pengar ut eller in, besluten tas väl på dom grunderna.Kanske veteranklubbarna i länet kunnat gå ihop för att rädda bussarna, ev. i nåt samarbete med kommun.

mrshadow

Det finns några personer boende och/eller verksamma i Östersunds kommun, med ett visst intresse i veteranfordon och med resurser för att lösa dödläget.
Jag har vissa förhoppningar att dessa ser till att bevara fordonen i Östersund.
Gällande Thomée så skulle det förvåna mig mycket om den båten fick helt nya farvatten.
Skulle nog lägga en femma själv för dess bevarande.. Trotts att sjösjukan börjar redan på kajen  ;D

Fridgemaster

Skulle kunna starta en förening här i Sundsvall som köper Brockwayen. Då finns den kvar väldigt nära Ö-sund iaf. Här behövs verkligen en veteranbuss! (tycker jag iaf). Det fanns en gammal SJ-buss här för några år sedan men den bara försvann (?) Tror jag ska efterlysa den i lokaltidningen snart.

Ersa

Citat från: Drängen skrivet 11 december 2011, 20:09:15 PM
För kommunens del handlar det väl mycket om pengar ut eller in, besluten tas väl på dom grunderna.Kanske veteranklubbarna i länet kunnat gå ihop för att rädda bussarna, ev. i nåt samarbete med kommun.

Hur mycket pengar handlar det om egentligen? Står kommunens ekonomi och faller på detta beslut?
Jag låter ett fåtal av de många kommentarerna under ÖP-artikeln tala:


Signaturen Ivar:
"Som vanligt gör Östersunds kommun ett lysande jobb! Jag ser inte logiken i att säga upp ett gällande avtal, samt att man pröjsar en avsevärt stor summa för att friköpa sig. Vårdslöst slöseri med skattepengar samt framtida intäkter!
I nästa andetag vill hävdar man att kommunen inte kan skänka bort sex bussar eftersom man inte får "slösa" med kommunens pengar. Skandal när en ideell förening erbjuder sig att överta sköta en del av vårt historiska arv, något som skulle gynna en turistattraktion i kommunen."



Signaturen Veteranbuss
"Veteranbilsklubben får inte bussarna som är värderade till 400000kr eller köpa de för en symbolisk summa, men en ishockeyförening ska få en arena för 260miljoner plus 25 miljoner i årlig drift. "


Signaturen Mörkrädd:
"Man har råd med arenor (som i stort sett ingen vill ha) för 100-tals miljoner kronor.
Man har råd att friköpa sig från avtal för 640 000 kr.
Man hade råd att bygga om ett torg (som nästan ingen gillar) för nästan 100miljoner kronor.
Man har råd att rusta upp skidstadion ytterligare för 100-150 miljoner kronor.

Man har inte råd att driva Thomée , en del av vårt kulturarv, och en av Östersunds viktigaste Turistsymboler. Kostnaden för att driva Thomée är försvinnande liten jämfört med vad andra vansinnen som inte genererar några intäkter är.

Man har inte råd med att skänka bort 6st bussar, varav en är i stort sett världsunik, och en stor del av vårt kulturarv. Detta till en ideell förening som har folk som är intresserade och kan sköta om dem.
Samt med motiveringen att man inte kan slösa med kommunens pengar."

Lasse hsand

När ska auktionen gå av stapeln?

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 12 december 2011, 01:32:38 AM
Hur mycket pengar handlar det om egentligen? Står kommunens ekonomi och faller på detta beslut?
Jag låter ett fåtal av de många kommentarerna under ÖP-artikeln tala:



Problemet är ju att den aktuella föreningen inte nöjer sig med att få bussarna till skänks.

Det kan liknas vid att SVOF eller SSS skulle yrka på årliga underhållsbidrag för skänkta fordon, av skattepengar.
Så fungerar det inte idag, det är inte en kommuns ansvar och uppgift att dela ut skattepengar på sånt sätt.

Drängen

Nä, håller med Bussföraren lite. Undrar om inte klubben skjutit sig själv åtminstone j-ligt nära foten.

Bussföraren

Ja tyvärr, man spände bågen för högt

Man hade ju erbjudande att ta över bussarna men kontrade med kravet på underhållsbidrag, antingen som årligt bidrag eller en större klumpsumma.

Vad gäller Thomee så finns det säkert betydligt större möjlighet att fortsätta den driften i privat regi då det rör sig om en inkomstbringande verksamhet som kan utvecklas, dock inte inom kommunens ramar, att driva ångbåtar är knappast något som ingår i en kommuns uppdrag.

Bussarna kostar bara pengar utan att bidra något, dock skulle man givetvis kunna behålla Brockway:en antingen på Länsmuseet eller i en monter på G III, allt utan några större kostnader.

mrshadow

Citat från: Drängen skrivet 12 december 2011, 19:48:38 PM
Nä, håller med Bussföraren lite. Undrar om inte klubben skjutit sig själv åtminstone j-ligt nära foten.

Minst lilltån är förbrukad... Om inte fler..

FreddeLex

Citat från: Bussföraren skrivet 12 december 2011, 19:06:21 PM
Problemet är ju att den aktuella föreningen inte nöjer sig med att få bussarna till skänks.

Det kan liknas vid att SVOF eller SSS skulle yrka på årliga underhållsbidrag för skänkta fordon, av skattepengar.
Så fungerar det inte idag, det är inte en kommuns ansvar och uppgift att dela ut skattepengar på sånt sätt.

Om jag har förståt det hela rätt så...
Kommunen har inte något intresse av att skänka bussarna heller,dom kan tänka sig att förnya det gamla avtalet där JVBK står för alla kostnader och Kommunen fortsätter att äga Bussarna. Eller sälja dom till klubben för drygt 400 000kr.
Inte så kul att lägga ut massor med pengar på något man inte äger,men det har JVBK gjort i många år hittills helt utan bidrag.
Personligen tycker jag att det har varit ett konstigt avtal... ??? Men så har det varit.

SVOF och SSS äger väl alla sina fordon? Skillnaden här är att JVBK inte äger dessa bussar och vill ha bidrag av ägaren Kommunen för att fortsätta att förvalta dom eller att få överta ägandet och få bidraget på 100 000kr för att b.l.a täcka kostnader för garagehyra för dom två åren som har gått sedan avtalet med Kommunen löpte ut.Det har gjorts många försök under dessa två år att försöka få till ett nytt avtal eller ägarbyte men Kommunen har varit ointresserade och inget har hänt förrän ganska nyligen.

Tidigare har bussarna varit värderade till 1kr/styck i Jämtlandsbuss/Vestibulum men eftersom Vestibulum skulle avvecklas så var det nån ny "smart" chef som ordnade fram värderingsmannen och värderade bussarna till 460 000kr......Chefen hade inte ens en aning om hur dessa bussar såg ut eller var dom fanns... Sedan har Kultur och Fritidsnämden köpt bussarna av Vestibulum för 460 000 och då har Kommunen plötsligt köpt 6 bussar av sig själva.  ::)
Det är klart att då är det svårt att skänka bort 460 000 av skattebetalarnas pengar,men hade dom varit värderade till 1 krona/styck har det varit lättare för Klubben att köpa bussarna och bevara dom i länet!
Men tydligen är inget klart ännu hur det ska gå till att avyttra bussarna och få till en ny ägarlösning.

LT från 8:e mars 2011:
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.2825417-kulturskatt-riskerar-att-forsvinna-fran-lanet?