Veteranbussar Östersund

Startat av Peter Öden, 10 december 2011, 17:01:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Östersunds kommun har vid sitt senaste styrelsemöte beslutat att sälja av sina 6 veteranbussar och även en ångbåt.
Ett förslag vara att skänka bussarna till JBVK som under en längre tid handhavit bussarna men detta ville kommunen
inte gå med på. Vi ska inte skänka bort kommunens egendom var svaret. Ett annat förslag var att JBVK skulle få ett
engångsbidrag på 100.00 för bussarnas skötsel och bevarande. Inte heller detta bet s.a.s. på kommunstyrelsen.
Man kan ju hoppas för allt i världen att bussarna blir bevarade till eftervärlden.
I ÖP/Östersundsposten stod b l.a. att läsa om detta den 7 december !

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Detta är sorgligt.
Men lika trist är det att klubben ville ha betalt av kommunen för att bevara dessa fina bussar. SvOf har aldrig fått en krona i bidrag från det allmänna för de bussar vi bevarar med dryga uppställningskostnader till stor del  nära Stockholm. Tack vare sympatisörer, entusiaster och välvilliga företag inom branschen kan åtminstone en del av bussarna stå inomhus på olika platser, eller skyddade utomhus.
Nu är det bara att hoppas att östersundsbussarna stannar inom landet.

/Björn

Peter Rost

Ja, de sex bussarna är värderade till 400 000 riksdaler sammanlagt. Bussarna är väl i ganska gott skick?

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 10 december 2011, 20:04:04 PM
Ja, de sex bussarna är värderade till 400 000 riksdaler sammanlagt. Bussarna är väl i ganska gott skick?

/Peter

De är mycket fina, renoverade av folk som jobbade inom kommunens bussbolag. Summan 400000:- är t o m i underkant.

Peter Rost

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 december 2011, 20:13:19 PM
De är mycket fina, renoverade av folk som jobbade inom kommunens bussbolag. Summan 400000:- är t o m i underkant.

Till råga på allt! Ja det är sorgligt att Östersunds kommun gör sig av med dessa kulturskatter. Synd att det ska vara så svårt att bygga verksamhet som baseras på historiska värden. - Inte alltid helt lätt.

/Peter

Erik Tannerbring

Förstår om dom nu ska säljas.
Vilken förening dom är ska ha bussar till skänks och dessutom få betalt.
Eftersom bussarna är i fint skick blir dom ju bevarade bara frågan vart? Vilket land??

Lars

Sex bussar och en ångbåt till salu, läs om detta i op.se
http://op.se/lanet/ostersund/1.4178559-sex-bussar-och-en-angbat-till-salu
Försäljningen ger ju ingen vinst eller har jag fel, det enda som sparas är framtida kostnader.

Om en kommun ska vara intresserad av historia så krävs det att någon i ledande ställning har eget intresse av detta.
Vad innevånarna tycker har ingen betydelse, då gäller det att sälja så snabbt att inget val eller liknande hinner stoppa förslaget.
Däremot matar kommunen in ganska mycket pengar i en ny Arena

Är det kanske finansieringen av stilleståndsersättningen av gasbussarna som undermedvetet ska finansieras med försäljningen av dessa klenoder.

Erik Tannerbring

Buss och transport historia är fåtalet. Men att jaga en boll eller liknande är det fler om.. Man får förstå kommunens val. Hoppas någon rik norrlänning dyker upp. Att någon köper alla bussar är nog liten...

bilomnibussen

De här bussarna representerar jämtländsk historia. Borde bli kvar i Jämtland. Finns det inga stiftelser eller liknande i det där länet som kan gripa in. Ett samlat rullande museum borde vara ett tillskott till den övriga turismen i det länet.
Mvh Jan G

Fridgemaster

Jaha, Då går Brockwayen till USA då.  :'(
Den är högintressant där har jag hört.

Ersa

Citat från: Lars skrivet 10 december 2011, 22:08:25 PM
Sex bussar och en ångbåt till salu, läs om detta i op.se

Märklig formulering av ÖP. Ångaren Thomée är väl ändå mer än bara "en ångbåt"! Den är ju rejält känd och är en av Östersunds kommuns mer viktiga symboler. :o

Citat från: Fridgemaster skrivet 11 december 2011, 00:39:13 AM
Jaha, Då går Brockwayen till USA då.  :'(
Den är högintressant där har jag hört.

Den kommer med all säkerhet att skeppas till högstbjudande i USA, där köpare länge väntat på att den ska säljas.

Bussföraren

Citat från: bilomnibussen skrivet 10 december 2011, 23:41:19 PM
De här bussarna representerar jämtländsk historia. Borde bli kvar i Jämtland. Finns det inga stiftelser eller liknande i det där länet som kan gripa in. Ett samlat rullande museum borde vara ett tillskott till den övriga turismen i det länet.
Mvh Jan G

Någon av bussarna är väl fejkad? och söderifrån?

F.ö finns ju Veteranbilsklubben men man verkar ju tyvärr ha prisat ut sig i detta fall, att få bussparken gratis och samtidigt få betalt varje år är givetvis på tok för magstarkt.

Brockway:en borde kommunen kunna ta hand om själva och ställa ut i en monter på G III:s torg.

1896

Ingick det en CR 111:a i samlingen, eller hur var det med den ?

FreddeLex

Bulldoggen från -36 kommer söder ifrån,övriga bussar har sin historia i Jämtland.
Brockway bussen har varit sommarstuga förut,så den har fått en Volvo ED motor och växellåda från Suggan.Är inte säker på var axlarna kommer ifrån,dom kan också vara från Volvo.
Motorhuv och skärmar är nytillverkat.
Det sägs att till Brockway-bussen har det funnits ett ett dokument som säger att den ska återgå till tidigare ägare vid en eventuell försäljning.
Även till Hammarnäs-bussen (S-V B62)ska det ha funnits ett sådant förbehåll.
Hoppas att det är så för då finns det chans att dessa två blir kvar i länet.
Chansen att Kommunen har koll på sina papper från Jämtlandsbuss är nog liten...

Övriga bussar är:
Norra Lit Skvadern, Volvo -53
"19",S-V CF 76 -67
"Paddan" CR 111 -75