Författare Ämne: SJ-buss Scania CR76/110  (läst 7332 gånger)

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3668
SV: SJ-buss Scania CR76/110
« Svar #15 skrivet: 02 december 2011, 19:26:50 PM »
Tre st av SJ:s CR110M var placerade i Hälsingland som nya:
1411 Söderhamn, reg nr X950
1416 Hudiksvall, reg nr X582
1417 Hudiksvall, reg nr X572

1411 flyttades bevisligen till Växjö
1416 flyttades till Skövde(senare till Växjö?)
1417 fanns senare i Söderhamn(kan någon verifiera flytt till Växjö?)

Jag har ingen anteckning om att Sundsvall någon gång haft hand om 1416&1417. Skulle detta innebära att det handlade om omplacering då Hudiksvalls busslinjegrupp försvann (Hudiksvall var en egen blg som tillfördes Gävle men 1 juli 76 flyttades Hkl till Sundsvall).(Stämmer väl?)
Kanske Kent T kan berätta mera om tätortstrafik i Gislaved-Anderstorp.

Utloggad Greger Larsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3586
SV: SJ-buss Scania CR76/110(nu med bild)
« Svar #16 skrivet: 02 december 2011, 21:46:32 PM »
En bild på SJ 1417 avställd i Söderhamn 16/6 1988:


Utloggad Silo

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 144
SV: SJ-buss Scania CR76/110
« Svar #17 skrivet: 04 december 2011, 14:18:36 PM »
Gaggig är man så det förslår ibland...  ;)

För bara ett par veckor sedan läste jag en bok om järnvägen i Gislaved. Där står det om lokallinjen mellan Gislaved och Anderstorp, som också fungerade som tätortslinje i de båda orterna. Den hade linjenummer 243 hos JLT och lades ned 1990 p.g.a. för litet antal resande...
/TS

Utloggad Bengt H

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
SV: SJ-buss Scania CR76/110
« Svar #18 skrivet: 04 december 2011, 16:59:40 PM »
Förvisso fanns det en lokal linje av "tätortskaraktär" mellan Gislaved och Anderstorp under flera år, men under den första hälften av 80-talet fanns det också en ren tätortstrafik i Gislaved. Den startade, såvitt jag kan få fram, 1979 på initiativ av Gislaveds kommun som upphandlade trafiken av SJ buss. En inte allt för vågad gissning är att det var frågan om att se till att ha en sådan trafik innan länstrafikbolaget bildades. Det lär även ha förekommit att bussbolagen försökte, och ibland lyckades, övertyga kommunerna att starta trafik för att ha ett bra utgångsläge inför länbolagsbildandet. Om detta var fallet för denna trafik i Gislaved har jag ingen aning om.

I Gislaved gick trafiken uppenbarligen vintertid. Och frågan är om inte denna tidtabell är från den sista vintern:






1896

  • Gäst
SV: SJ-buss Scania CR76/110
« Svar #19 skrivet: 13 december 2011, 11:10:57 AM »
Vad var det för reg nr på 1412 och 1414 ? SBH:s stämmer inte, "FOY659" är en Ford LB från -64, tagen i trafik -64, och "DRY332" är en Volvo B58 60 Wiima -71, tagen i trafik -71, bägge är avställda.  ???

Bussföraren

  • Gäst
SV: SJ-buss Scania CR76/110
« Svar #20 skrivet: 13 december 2011, 12:02:46 PM »
Vad var det för reg nr på 1412 och 1414 ? SBH:s stämmer inte, "FOY659" är en Ford LB från -64, tagen i trafik -64, och "DRY332" är en Volvo B58 60 Wiima -71, tagen i trafik -71, bägge är avställda.  ???

FPY resp 322