Fredagens resa med 639 16.00 - Nobina (?) 2194- försenad och trafikledning!

Startat av Ulf Broman, 20 november 2011, 09:43:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Broman

Eftersom Fredagens resa med SL 639 16.00 från Tekniska till Hallstavik var väldigt ovanlig, så väljer jag ändå att berätta lite grann (för de som orkar läsa) .

Kön var som vanligt, men 16.00 hade ingen buss rullat fram. Cirka 16.02 kom en av trafikvärdarna bortifrån 676-an fram och berättade att bussen var på väg fram men de hade haft problem att starta den.
Trafikvärden stannade kvar, och cirka 16.06 rullade Rimbo-avgången 16.10 fram och många klev på, och trafikvärden berättade för nytillkommande att de kunde få gå före kön med oss väntande till 16.00-avgången. I rätt tid rullade 16.10 iväg, och precis efter det rullade 2194 fram, skyltad Hallstavik, och kunde rulla iväg cirka 16.14. Då såg jag redan hur en buss skyltad Rimbo var på väg fram, det bör ju ha varit 16.20-avgången.
Det blev nu ganska gott om plats på 16.00, och även vid Roslags-Näsby fick alla påstigande sittplats, och det bidrog väl till att redan i Brottby kom vi ikapp och vid Söderhalls trafikplats norra körde vi om 16.10-avgången. Detta bidrog till lite förvirring i Rimbo, för vår buss hade redan rullat en bit innan cirka 5 resenärer som tydligen sutttit på 16.10-avgången hade hunnit springa över och kliva på.

Men, jag blev glad att se att det faktiskt finns trafikvärdar som tar hand om 639-an de gånger det behövs, och behovet är ju uppenbart när det nu är en och samma hållplats för både Rimbo och Hallstavik och det bara ryms en buss i taget.
Och sen var det ju skönt att det inte var så trångt på bussen, och sen är nog inte tidtabellen runt 16.00-tiden optimalt lagd för att få en jämn beläggning på de olika avgångarna (vilket vi redan diskuterat i flera trådar).

the0fiskis

sicka in till sl då kommer säkert kunvärden få reda på sitt bra arbete! :)
det är så de ska jobba inte bara stå hänga  :-X