I väntan på avgångstid för 40 år sedan...

Startat av Gunnar D, 05 november 2011, 19:27:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 08 november 2011, 12:34:39 PM
OK, när kan dessa tre H23 ha fått denna färdskrivare? Har åtminstone kört 75413 år 1972 men har inget minne av denna färdskrivare men det var ju förstås längesen.

/Gunnar

Vagnförteckningen är daterad 1.9.68. Kanske någon annan har några andra dateringar som vi kan jämföra med? Har dock för mig att de gick ända till skrot med de här mätarna, däremot så kanske det är mer tveksamt om de hade det på SS-tiden. Bl.a så var det förvånande att ex.vis inga H30 hade färdskrivare (i alla fall inte innan de hamnade på förortsgrupperna). H30 skulle väl med sin ZF-vxllåda och starkare motor vara en bättre buss att köra på landsväg med än den klenare H23 med sin hopplösa HR75-vxllåda! Men,men..

En förare som körde i Nyboda berättade att två H23 på prov hade ZF-vxllådor men typiskt nog så var det ingen av dem som var avsedda för beställningskörningar och hade färdskrivare.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 08 november 2011, 15:17:27 PM
Vagnförteckningen är daterad 1.9.68. Kanske någon annan har några andra dateringar som vi kan jämföra med? Har dock för mig att de gick ända till skrot med de här mätarna, däremot så kanske det är mer tveksamt om de hade det på SS-tiden.

En förare som körde i Nyboda berättade att två H23 på prov hade ZF-vxllådor men typiskt nog så var det ingen av dem som var avsedda för beställningskörningar och hade färdskrivare.

Mr H

OK tack, har som sagt inget minne av denna färdskrivare. H23 med ZF-låda hade jag säkert kommit ihåg iaf om den hade ZF-växelväljare.

Mvh Gunnar