I väntan på avgångstid för 40 år sedan...

Startat av Gunnar D, 05 november 2011, 19:27:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Citat från: Peter Rost skrivet 05 november 2011, 23:16:37 PM
Tippar att det är H23 5413.

/Peter

Hm det ser ut som en Haslerskrivare och 5413 - 5415 hade väl färdskrivare för beställningskörning?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 07 november 2011, 17:48:50 PM
Ur turlistan för linje 43 som vi körde efter:

Avlösningen kl. 12.21 var i riktning mot Lumavägen.

Mvh /Hasse

Bra! Jag har också den turlistan fr.o.m 26.10.71! Jag vill minnas att det oftast var avlösning riktning Lumavägen.

Citat från: Mr H skrivet 07 november 2011, 18:27:00 PM
Hm det ser ut som en Haslerskrivare och 5413 - 5415 hade väl färdskrivare för beställningskörning?

Mr H

På bilden ses den "vanliga" tickande hastighetsmätaren/färdskrivaren märkt "TEL" som man tyckte var häftig som grabb. Det var väl en Haslerskrivare.

Mvh Gunnar

bjorn_k

På bilden ses också biljettången nedstoppad i det gummerade hålet i myntbordet som jag alltid undrat vad det har vart till för :) Däremot ingen "myntväxlare" fastsatt undertill?

Gunnar D

Citat från: bjorn_k skrivet 07 november 2011, 19:09:45 PM
På bilden ses också biljettången nedstoppad i det gummerade hålet i myntbordet som jag alltid undrat vad det har vart till för :) Däremot ingen "myntväxlare" fastsatt undertill?

Jodå, visst finns myntväxlaren där också!
Idag finns både denna växlare o tång i min garderob eftersom SL inte hade bruk för dem efter mynt-och taxereform åren därefter.

Mvh Gunnar

bjorn_k

*tittar igen med förstoring*

Javisst, där är den ju :) Men väskan sitter framme till höger om centralinstrumentet?

Ingwar Åfeldt

Citat från: bjorn_k skrivet 07 november 2011, 21:36:33 PM
*tittar igen med förstoring*

Javisst, där är den ju :) Men väskan sitter framme till höger om centralinstrumentet?

Nej, väskan hänger i sina krokar framför biljetterna.

M v h
Ingwar

bjorn_k

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 07 november 2011, 21:48:42 PM
Nej, väskan hänger i sina krokar framför biljetterna.

M v h
Ingwar
Jag tror vi menar samma ställe :)
Vad är det förresten för "klump" till höger om mätarna? *nyfiken*

Gunnar D

Citat från: bjorn_k skrivet 07 november 2011, 21:54:00 PM
Vad är det förresten för "klump" till höger om mätarna? *nyfiken*

Jag tror du menar turlistan (finns i denna tråd) som är klämd mellan reglagen till vindrutetorkarna!
Här var det mesta på sin plats inför turen till Hammarby Industri!

/Gunnar

bjorn_k

Haha, ja svårare behöver det inte vara ibland!

En helt förberedd förare med andra ord :)

Tack för denna intressanta bild!

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 07 november 2011, 18:55:27 PM
Bra! Jag har också den turlistan fr.o.m 26.10.71! Jag vill minnas att det oftast var avlösning riktning Lumavägen.

På bilden ses den "vanliga" tickande hastighetsmätaren/färdskrivaren märkt "TEL" som man tyckte var häftig som grabb. Det var väl en Haslerskrivare.

Mvh Gunnar

Haslerskrivaren räknades inte som färdskrivare utan som skrivande mätare (!) och fick bara användas i SS/SL linjetrafik på dispens men i beställningstrafiken skulle riktiga färdskrivare användas (även om det fuskades en hel del med det!). Därför hade vissa vagnar färdskrivare istället för skrivande Haslermätare och H23 5413-5415 var sådana vagnar. Några H32 hade väl också riktiga färdskrivare men däremot så kan jag inte minnas att några H34 hade det.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 07 november 2011, 22:35:56 PM
Haslerskrivaren räknades inte som färdskrivare utan som skrivande mätare (!) och fick bara användas i SS/SL linjetrafik på dispens men i beställningstrafiken skulle riktiga färdskrivare användas (även om det fuskades en hel del med det!).

OK. Tog fram "Vagnbeskrivning Körinstruktion H23, H24, H30" och saxar:
"Hastighetsmätaren är på samtliga av typ Hasler med skiva för registrering av körförloppet under sista 520 m"

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 08 november 2011, 09:03:51 AM
OK. Tog fram "Vagnbeskrivning Körinstruktion H23, H24, H30" och saxar:
"Hastighetsmätaren är på samtliga av typ Hasler med skiva för registrering av körförloppet under sista 520 m"

/Gunnar

Saxat ur vagnförteckningen för H23:"....A75413, A75414 och A75415 har färdskrivare typ Kienzle för beställningstrafik". Så kommer jag också ihåg det och det var bl.a därför som dessa tre vagnar så ofta figurerade i körningar till och från Malmköping när det begav sig. För fullständightens skull så kan även följande saxas ur vagnförteckningen: "A75441 och A75442 har uttag till skrivande mätare typ Hasler Rt8 för körundersökningar". Förmodligen Max avdelning där.

Jag har själv noterat i mitt vagnsförteckningsblad att 5413-5415 hade färdskrivare typ Kienzle TCO 8.

Det där med färdskrivarna i de här H23:orna kanske AGR kommer ihåg som ju oftast var den som körde när vi hade H23 till Malmköping?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 08 november 2011, 10:24:40 AM
Saxat ur vagnförteckningen för H23:"....A75413, A75414 och A75415 har färdskrivare typ Kienzle för beställningstrafik". Så kommer jag också ihåg det och det var bl.a därför som dessa tre vagnar så ofta figurerade i körningar till och från Malmköping när det begav sig. För fullständightens skull så kan även följande saxas ur vagnförteckningen: "A75441 och A75442 har uttag till skrivande mätare typ Hasler Rt8 för körundersökningar". Förmodligen Max avdelning där.

OK, när kan dessa tre H23 ha fått denna färdskrivare? Har åtminstone kört 75413 år 1972 men har inget minne av denna färdskrivare men det var ju förstås längesen.

/Gunnar

Bussföraren

En fundering.

Var det inte separat Kienzleskrivare i dessa? förutom färgskivemainicken ;D

AGR

#29
Citat från: Mr H skrivet 08 november 2011, 10:24:40 AM
Saxat ur vagnförteckningen för H23:"....A75413, A75414 och A75415 har färdskrivare typ Kienzle för beställningstrafik". Så kommer jag också ihåg det och det var bl.a därför som dessa tre vagnar så ofta figurerade i körningar till och från Malmköping när det begav sig. För fullständightens skull så kan även följande saxas ur vagnförteckningen: "A75441 och A75442 har uttag till skrivande mätare typ Hasler Rt8 för körundersökningar". Förmodligen Max avdelning där.

Jag har själv noterat i mitt vagnsförteckningsblad att 5413-5415 hade färdskrivare typ Kienzle TCO 8.

Det där med färdskrivarna i de här H23:orna kanske AGR kommer ihåg som ju oftast var den som körde när vi hade H23 till Malmköping?


A75414 har jag en bild på linje 86 i Malmköping. Den får ni se på söndag på spårvägsmuset under bildvisningen.
Mvh AGR
Mr H