I en tidigare tråd visade jag bilder av ett par bussar från Gamla Upsala buss på linjerna till Gamla Uppsala respektive Löten. Då uppstod några frågor om trafiken. Jag har grävt i lådorna och funnit en del.
Tack, jätteintressant material, och fina bilder också.
Man kan inte hoppas att du har någon ännu lite yngre tidtabell? (eller sparar Staffan S på tidtabeller?)
Jag börjar känna igen detta att man ibland fick åka via Svartbäcken på vägen in, och det måste ju ha varit när bussen gick som både 51 och 52, dvs helger och kvällar.
Jag undrar om det är så att Gamla Uppsalabuss körde 52-an till stationen (och att jag oftare klev av någonstans på Kungsgatan så att jag inte minns det) och att det var när Uppsalabuss tog över som motsvarigheten till 52-an började vända vid Dragarbrunn.
Det jag tycker mig utläsa om omloppen är att det tog 15 minuter att köra både 51-an och 52-an, dvs. 2 bussar räckte för att klara 15-minuterstrafik (52-an) och 1 buss för 51-an och när man körde kombinerad 51-52 räckte också en buss.
Och en notering ang. Fabriksgatan, som kommenterats i tråden:
Enligt Eniro så verkar den ha ersatts av Råbyvägen, men det är ju samma sak som fortsättningen på Luthagsesplanaden.
Jag tror Fabriksgatan gick ända upp till Väderkvarnsgatan, och att Råbyvägen slutade i den korsning som idag är mellan Väderkvarnsgatan och Vattholmavägen.