Nya körkortsbehörigheter

Startat av 1896, 13 oktober 2011, 19:04:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Som innehavare av tyngre behörigheter känner man sig lite jagad:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=145068

Lars

Nu blir det troligtvis körkort för minibuss och lätt lastbil även i Sverige
Norge har haft det i många år
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Minibuss+%28klasse+D1+og+D1E%29

Ersa

Jagad? För att de medicinska kraven på fysisk hälsa ska kontrolleras vart femte år för de tyngre behörigheterna? Så är det ju redan idag, fast först när man fyllt 45 år.

Jag tycker att det låter sämre att man ska kunna få dra ännu tyngre släp på enbart B-behörighet, eller om nu "B utökad" är en egen behörighet. Artikeln är lite luddig där. Jag skulle vilja att BE vore ett krav om man ens ska dra ett lätt släp. Detta för att tvinga fram teoriprov och uppkörning på samma slags släpvagnar som folk sedermera ska vara ute i trafiken med. Men idag helt utan körprov innan.

lil-sis

Förändringar brukar ju gälla för de som tar sitt körkort efter att direktivet har trätt i kraft.

De kommer även begränsa vikten på släpet för BE som tas efter att det tredje direktivet tas i bruk. Idag finns ingen begränsning (mer än då fordonets).

Men jag håller med om att alla släp över 750kg borde kräva BE.

1896

Citat från: Ersa skrivet 13 oktober 2011, 19:15:49 PM
Jagad? För att de medicinska kraven på fysisk hälsa ska kontrolleras vart femte år för de tyngre behörigheterna? Så är det ju redan idag, fast först när man fyllt 45 år.



Finns ju ingen som säger ifrån när myndigheter hetsar fram nya krav hela tiden, man går ju bara längre och längre i sin iver att visa hur duktig man är.

1896

www.trailer.se/news.php?id=7777

Om C1E ska gälla för Lastbil med släp upp till 12 ton, undrar vad D1 och D1E ska gälla för ?  ???

D1= Buss, automat upp till 12 ton ?

D1E= Buss med släp upp till 12 ton ?

Verkar ju lite befängt, svårt att veta om man har 11 ton i bussen eller 13, nån som vet ?

JDS

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 22 oktober 2011, 23:20:55 PM
www.trailer.se/news.php?id=7777

Om C1E ska gälla för Lastbil med släp upp till 12 ton, undrar vad D1 och D1E ska gälla för ?  ???

D1= Buss, automat upp till 12 ton ?

D1E= Buss med släp upp till 12 ton ?

Verkar ju lite befängt, svårt att veta om man har 11 ton i bussen eller 13, nån som vet ?

Har för mig att det är en begränsning till 17 sittplatser i andra länder som har denna behörighet (fast jag kan ha blandat ihop det med något annat, rätta mig gärna). Automat eller ej har väl knappast med saken att göra, utan automatvillkoret lär väl fortsätta fungera som hittills.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 22 oktober 2011, 23:59:59 PM
Har för mig att det är en begränsning till 17 sittplatser i andra länder som har denna behörighet (fast jag kan ha blandat ihop det med något annat, rätta mig gärna).

Jag tror du har rätt. På andra sidan Atlanten drar man dock gränsen vid 24 sittplatser. Åtminstone i många av Kanadas provinser:
http://en.wikipedia.org/wiki/Driver%27s_licence_in_Canada

Personbil = upp till 9 passagerarstolar.
Lätt buss = 10-24 passagerarstolar.
Tung buss = 25 passagerarstolar eller fler.

Robert T

Men inget kommer göras åt den fjantiga gränsen för personbil på 3500kg?
Idag är ju de flesta större USA pickuperna tunga lastbilar i Sverige, varpå färdskrivare samt C kort krävs. Dessutom får man bara köra 80km/h (90 på motorväg). Det är ju rena idiotin.

Mittlinje

Vad jag har för mig att jag hört via säker källa så är det 16 pax och 8 meter för D1? Som sagt var ett antagande eftersom jag inte lagt uppgifterna på minnet. Men det bör ju inte vara svårt att kolla upp.......

Rikard

Citat från: Robert T skrivet 23 oktober 2011, 12:05:56 PM
Men inget kommer göras åt den fjantiga gränsen för personbil på 3500kg?
Idag är ju de flesta större USA pickuperna tunga lastbilar i Sverige, varpå färdskrivare samt C kort krävs. Dessutom får man bara köra 80km/h (90 på motorväg). Det är ju rena idiotin.

Om jag förstått det hela rätt så blir det höjning av totalvikten till 4200kg för B-kortet
Rikard.

Robert T

Citat från: Rikard skrivet 23 oktober 2011, 12:44:28 PM
Om jag förstått det hela rätt så blir det höjning av totalvikten till 4200kg för B-kortet
Rikard.

Jaha, jag läste fordonskombination och antog att det enbart gällde tillsammans med släp.

scaniaolsson

Känns rätt skönt att man tog BE för ganska precis 5 år sedan (jobbet betalade, jag fick plikta med min fritid).
Det enda som blir ändring för min del om detta går igenom är att släpen får en övre totalviktsgräns på 3500 kg.

Ekipage totalvikt för BE bilr alltså i fortsättningen 7000 kg (3500+3500).
Firmabilen jag har idag väger totalt 2900 kg och den får ändå inte dra mer än 2000 kg.
Någon släpkärra på så mycket som totalt 3500 kg har jag ännu inte skådat.
Vet att en kollega till mig har rejäl boggikärra med tipp och den är på 3000 kg.

Som sagt känns skönt att BE inte berörs särskilt mycket.
Samtidigt tycker jag personligen att släp oavsett hur liten den är skulle kräva godkänd dokumenterad utbildning och inte bara var en "bonus" på B-kortet.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Robert T

Ska man ha CE i framtiden för att få köra lätt lastbil med släp vars totalvikt överstiger 3500kg?

JDS

Nu tycker jag att det är lite väl mycket spekulationer och gissningar här. Så här står det i lagförslaget (tung länk):

CitatFöreslagen lydelse
5 §
Körkortsbehörighet enligt 1 § anges i körkort med följande beteckningar.
Beteckning Körkortsbehörighet

AM moped klass I

A1 1. tvåhjulig motorcykel
a) som drivs av förbränningsmotor med en slagvolym
om högst 125 kubikcentimeter och en nettoeffekt av
högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt
och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram,
eller
b) med annan motor än förbränningsmotor som har en
nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande
mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger
0,1 kilowatt/kilogram.
2. trehjulig motorcykel med en nettoeffekt av högst
15 kilowatt.

A2 1. tvåhjulig motorcykel som har en nettoeffekt av högst
35 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och
tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kilogram
och som, om fordonets originalutförande har ändrats,
har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla
effekten.
2. trehjulig motorcykel som omfattas av behörighet A1.

A två- och trehjulig motorcykel oavsett slagvolym, effekt
och förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt.

B 1. personbil med totalvikt av högst 3,5 ton och lätt lastbil
samt enbart ett släpfordon som är kopplat till sådan
bil om
a) släpfordonets totalvikt inte överstiger 750 kilogram,
eller
b) bilens och släpfordonets sammanlagda totalvikt inte
överstiger 3,5 ton.
2. terrängvagn
3. motorredskap klass I
4. trehjulig motorcykel
5. fyrhjulig motorcykel

BE bil som omfattas av behörighet B och ett eller flera
släpfordon som är kopplade till sådan bil, om släpfordonens
sammanlagda totalvikt inte överstiger
3,5 ton.

C1 tung lastbil med en totalvikt av högst 7,5 ton och
personbil med totalvikt över 3,5 men inte 7,5 ton samt
enbart ett lätt släpfordon som är kopplat till sådan bil.

C1E bil som omfattas av behörighet C1 eller B och ett eller
flera släpfordon som är kopplade till sådan bil om
bilens och släpfordonens sammanlagda totalvikt inte
överstiger 12 ton.

C tung lastbil och personbil över 3,5 ton samt enbart ett
lätt släpfordon som är kopplat till sådan bil.

CE bil som omfattas av behörighet C samt ett eller flera
släpfordon, oavsett vikt, som är kopplade till sådan bil.

D1 buss som är försedd med högst 16 sittplatser utöver
förarplatsen och vars längd inte överskrider åtta meter
samt enbart ett lätt släpfordon som är kopplat till sådan
buss.

D1E buss som omfattas av behörighet D1 samt ett eller flera
släpfordon, oavsett vikt, som är kopplade till sådan
buss.

D buss oavsett antal sittplatser och längd samt enbart ett
lätt släpfordon som är kopplat till sådan buss.

DE buss som omfattas av behörighet D samt ett eller flera
släpfordon, oavsett vikt, som är kopplade till sådan
buss.





Citat7 a §
Om körkortshavaren har godkänts
i ett särskilt körprov ger
behörigheten B även rätt att
framföra ett släpfordon vars totalvikt
överstiger 750 kilogram och i
kombination med dragfordonets
totalvikt överstiger 3,5 men inte
4,25 ton (utökad behörighet B).


Alltså: Precis som tidigare gäller högst 3500 kg för personbil/lätt lastbil på B-behörighet. Och precis som tidigare får man till en sådan bil koppla ett släp på högst 750 kg, fortfarande på B-behörighet. Man har redan hittills fått köra bil+släp på 4250 kg under förutsättning att bilen inte överskrider 3500 kg och släpet inte överskrider 750 kg.

Är släpet däremot tyngre än 750 kg, gäller som hittills max 3500 kg sammanlagd totalvikt för bil och släp. Och det är här "B utökad" kommer in i bilden: med en sådan behörighet ändras alltså den sammanlagda vikten till högst 4250 kg, ÄVEN med släpet på mer än 750 kg. Man får däremot inte t ex köra en ensam bil på 3600 kg, i sådant fall krävs C-behörighet (eller i fortsättningen C1).

Om man ska köra lätt lastbil med ett släp vars totalvikt (släpets alltså) överstiger 3500 kg behöver man i fortsättningen behörigheten C1E, om totala vikten är högst 12 ton (vilket den ju lär vara), och annars CE.

Alla vikter som jag nämner är totalvikter. Bäst att även påpeka, att lagen inte är antagen än (men den blir nog det snart).