Planering av tomkörningar

Startat av 1896, 28 september 2011, 12:36:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896


Den här tråden har knoppats av från "Studiedag = Älvsbytjänst" då den inte hade något med den trådens innehåll att göra utan kom att handla om trafiktekniska frågor kring tomkörningar istället.

Ursprungstråden återfinns här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48274.0



I övrigt påpekar vi att på Bussnack så håller vi ett vårdat språk så vv. och undvik förklenande omdömen och liknande uttryck.





Måste ju gå att planera bort mycket mer tomturer i Stockholmstrafiken med en effektivare trafikplanering. Verkar ju vara rena nötter som sitter och planerar.

MartinMartin

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 september 2011, 12:36:46 PM
Måste ju gå att planera bort mycket mer tomturer i Stockholmstrafiken med en effektivare trafikplanering. Verkar ju vara rena nötter som sitter och planerar.

Och resor! Måste ju gå att få bort, kostar ju pengar det också !

Bussföraren

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 september 2011, 12:36:46 PM
Måste ju gå att planera bort mycket mer tomturer i Stockholmstrafiken med en effektivare trafikplanering. Verkar ju vara rena nötter som sitter och planerar.

Det tror jag inte serru... För att minska tomningen krävs det turer i motrusningen som man kan nyttja, finns inte sådana så blir det tomtur.
Om det är några trafikområden som är optimerade vad gäller fordon sä är det inom SL området.

Kan du effektivisera upplägget och minska antalet tomturer utan att för den skull få ståtider på oönskade platser tror jag att Ted anställer dig på stuts.

Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 september 2011, 12:36:46 PM
Måste ju gå att planera bort mycket mer tomturer i Stockholmstrafiken med en effektivare trafikplanering. Verkar ju vara rena nötter som sitter och planerar.

Tack för den passningen!

Brukar du alltid försvara din egen brist på kunskap inom specifika områden genom att idiotförklara dem som faktiskt är insatta i frågan?

Bussföraren

Citat från: Karsten skrivet 28 september 2011, 15:39:24 PM
Tack för den passningen!

Brukar du alltid försvara din egen brist på kunskap inom specifika områden genom att idiotförklara dem som faktiskt är insatta i frågan?

En inte helt ovanlig synpunkt när man saknar en helhetsbild, det finns alltid en orsak till varför man tommar eller varför man inte gör det i varje specifika fall, i de fall som visas i början av tråden så finns det inga turer i motsatt riktning att koppla med och då finns inga alternativ.

I andra fall så tommar man för att inte få onödigt lång ståtid på vissa platser och kunna utnyttja fordonet bättre och kanske få paus för föraren på godkänd pausplats istf mitt ute i ingenstans.

Inom SL området kan det nästan bli för väloptimerat istället.

Omnilasse

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 september 2011, 12:36:46 PM
Måste ju gå att planera bort mycket mer tomturer i Stockholmstrafiken med en effektivare trafikplanering. Verkar ju vara rena nötter som sitter och planerar.
Visst kan man planera bort fler tomturer om det är det som är målet. Men resultatet blir nog att det både krävs fler fordon i trafik och fler förare. Det kan tyckas att det är många tomkörningar i det omlopp som presenterats ovan - men ser man på hur linjenätet ser ut etc, så ser man att det knappt går att göra det effektivare. Utan att innan veta hur just detta omlopp såg ut - är det ungefär den koppling av linjer jag själv skulle ha gjort om jag skulle ha som syfte att skapa ett effektivt morgonomlopp.

Ett problem för trafikplanering i ett område som Nacka/Värmdö där linjerna i regel är relativt långa, är ju att det ska fungera med de rätt hårda krav som finns på när förarare ska ha paus och rast. Ofta försöker ju också de som planerar trafiken se till att raster hamnar ungefär efter 4-timmar. Allt detta gör att det blir rätt konstiga lösningar med tomkörningar etc för att få en effektiv trafik. Detta ingen kritik mot krav på rast/paus (givetvis är förarna värda och har behov av det utfrån alla de skäl som kan hänföras), men det skapar onekligen en del som det kan synas "onödiga" tomkörningar... 

JDS

Beträffande just Nacka/Värmdö tycker jag mig dock sedan tidtabells- och operatörsskiftet ha märkt en högst avsevärd minskning av antalet bussar som passerar Danviksbron tomma och skyltade "Ej i trafik". Tidigare var det inte helt ovanligt att det till och med i rusningsriktningen gick flera tomturer i rad ibland!

Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 28 september 2011, 23:59:53 PM
Beträffande just Nacka/Värmdö tycker jag mig dock sedan tidtabells- och operatörsskiftet ha märkt en högst avsevärd minskning av antalet bussar som passerar Danviksbron tomma och skyltade "Ej i trafik". Tidigare var det inte helt ovanligt att det till och med i rusningsriktningen gick flera tomturer i rad ibland!

Detta beror ju på vad planeraren vill åstadkomma och vad han/operatören prioriterar

En operatör prioriterar att minimera tomkörningen medans den andra operatören prioriterar att minimera ståtider och maximera fordonsutnyttjandet.

Ingen av dessa vägar behöver vara rätt eller fel.

JDS

Citat från: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 08:28:15 AM
Detta beror ju på vad planeraren vill åstadkomma och vad han/operatören prioriterar

En operatör prioriterar att minimera tomkörningen medans den andra operatören prioriterar att minimera ståtider och maximera fordonsutnyttjandet.

Ingen av dessa vägar behöver vara rätt eller fel.

Det förstår jag nog i och för sig, men ståtid och fordonsutnyttjande tycker jag samtidigt verkar vara ganska gummiartade variabler. Vi kan ju tänka oss en buss som (gud förbjude) är ute och kör i onödan, det minskar ju ståtiden och ökar fordonsutnyttjandet, men den är fortfarande onödig (och förbrukar om inte annat en del bränsle under tiden).

Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 29 september 2011, 11:22:09 AM
Det förstår jag nog i och för sig, men ståtid och fordonsutnyttjande tycker jag samtidigt verkar vara ganska gummiartade variabler. Vi kan ju tänka oss en buss som (gud förbjude) är ute och kör i onödan, det minskar ju ståtiden och ökar fordonsutnyttjandet, men den är fortfarande onödig (och förbrukar om inte annat en del bränsle under tiden).

Å andra sidan kanske du sparar in ett eller flera fysiska fordon med den tomkörningen vilket i slutänden blir en betydligt större besparing i kronor räknat för skattebetalarna.


JDS

Citat från: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 11:25:23 AM
Å andra sidan kanske du sparar in ett eller flera fysiska fordon med den tomkörningen vilket i slutänden blir en betydligt större besparing i kronor räknat för skattebetalarna.

Ja, men det borde väl fortfarande finnas variabler som uttrycker det bättre än ståtid och fordonsutnyttjande, framförallt ståtid som är en "bakvänd" variabel som inte säger någonting om vad fordonet gör när det inte står stilla. Det är lite som att bedöma hur mycket pengar någon är skyldig sitt ressällskap genom att mäta hur mycket pengar han har kvar, det finns visserligen ett visst samband men det är svagt!

Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 29 september 2011, 11:45:13 AM
Ja, men det borde väl fortfarande finnas variabler som uttrycker det bättre än ståtid och fordonsutnyttjande, framförallt ståtid som är en "bakvänd" variabel som inte säger någonting om vad fordonet gör när det inte står stilla. Det är lite som att bedöma hur mycket pengar någon är skyldig sitt ressällskap genom att mäta hur mycket pengar han har kvar, det finns visserligen ett visst samband men det är svagt!

Om det var en trafikplanerare jag skulle förklara för och inte en bussförare eller kanske en medlem av den allvetande allmänheten vore det en annan sak.
Här gäller det att uttrycka sig så att alla begriper.

Visst finns det variabler och straff för både tomning och ståtid men det blir lite överkurs här.

I den urspr tråden hade vi helt nödvändiga tomningar, typ från City där det inte finns något att koppla till i motrusningen och då är ju Nacka strand eller Kvarnholmen de närmaste platserna att tomma till för att få en tur åter in mot Slussen/City

Att låta bussarna stå outnyttjade under peak tid kostar snabbt många dimensionerande bussar

Omnilasse

Citat från: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 11:58:36 AM
Om det var en trafikplanerare jag skulle förklara för och inte en bussförare eller kanske en medlem av den allvetande allmänheten vore det en annan sak.
Här gäller det att uttrycka sig så att alla begriper.

Visst finns det variabler och straff för både tomning och ståtid men det blir lite överkurs här.

I den urspr tråden hade vi helt nödvändiga tomningar, typ från City där det inte finns något att koppla till i motrusningen och då är ju Nacka strand eller Kvarnholmen de närmaste platserna att tomma till för att få en tur åter in mot Slussen/City

Att låta bussarna stå outnyttjade under peak tid kostar snabbt många dimensionerande bussar
Fast här var det ju till och med så lyckat att man kunde koppla 435C till 443C som går från Klarabergsviadukten i högtrafik och alltså slapp tomkörning från city i dimensionerande tid. Det är ju också något som är väsentligt:  I Nacka/värmdö kan man ju ha rätt många tomkörningar i felriktning i eftermiddagsrusningen, eftersom eftermiddagstrafiken behöver ett betydande antal färre fordon. Så länge det inte blir dimensionerande så är det ju o.k. Detta var väl också iaf delvis en anpassning i elfte timmen, eftersom man ville undvika förarbyte vid Slussen då det lätt blir rörigt...I just N/V styr även detta lite vad som är praktiskt med den stora platsbristen vid Slussen som något man får ta med i planeringen. Men i dimensionerande tid i morgonrusningen kan man nog vara lugn över att Keolis använder alla fordon som behövs på bästa sätt, såsom det beskrivna omloppet ovan.

Kort sagt kan ju "utmaningen" sägas bestå i att inte behöva tomköra några turer från Slussen ut till de bortre delarna av Värmdö i maxtimmen. Det klarar man ju galant i exemplet ovan. 

Sedan är ju det där som Bussföraren antyder, parametrar som är inlagda i Hastus. Sådant justeras ju sedan för att det ska passa med dimensionerande fordon och andra krav. Exempelvis hur många minuters ståtid som skall accepteras, och under vilka förutsättningar tomköringar är o.k. etc. Och det är väl så klart en sanning: sätter man ingen gräns för tomkörningar och inte justerar omloppen efteråt, ja då kan det förstås bli betydligt fler omlopp än vad som behövs. En mix brukar ju onekligen ge bästa resultatet.