Scania V8 till salu

Startat av 1896, 22 augusti 2011, 18:20:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Mats Karlsson

Underbar buss att köra på sin tid. Var mycket lättkörd, gick mjukt och fint och hade en enormt dragvillig motor för sin tid. Det var det häftigaste att få köra näst Scania BR116 när jag hämtade ut mit D-kort en gång i tiden. Men dragvilligheten hade sin baksida. V8.an drog 10% mer bränsle än den raka 6:an i BR116.

Christer K

Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 augusti 2011, 18:46:10 PM
Underbar buss att köra på sin tid. Var mycket lättkörd, gick mjukt och fint och hade en enormt dragvillig motor för sin tid. Det var det häftigaste att få köra näst Scania BR116 när jag hämtade ut mit D-kort en gång i tiden. Men dragvilligheten hade sin baksida. V8.an drog 10% mer bränsle än den raka 6:an i BR116.
Håller med Scania 140 med V8 var ett härligt drag i, problemen med BR 116 var att vissa förare inte startade på låg växel utan startade högre upp på grund av dragvilligheten. Då rök kopplingen eller rättare sagt man slirade sönder kopplingen.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mats Karlsson

Citat från: Christer K skrivet 22 augusti 2011, 22:34:39 PM
Håller med Scania 140 med V8 var ett härligt drag i, problemen med BR 116 var att vissa förare inte startade på låg växel utan startade högre upp på grund av dragvilligheten. Då rök kopplingen eller rättare sagt man slirade sönder kopplingen.

/ Christer K
Jag har inte utväxlingarna i minnet, men jag hade känslan att växellådan i BR116 var sådan att 1:an var väldigt låg. Sedan var det ett stort hopp till 2:an och därefter kom växlarna ganska tätt upp till 5:an. Jag framförde detta till Scania att 2:an borde vara något lägre och 5:an något högre, men fick ingen som helst respons. Inte långt efteråt kom K112 med 10-växlade lådan och då var ju problemet löst.
Jo, de flesta startade på 2:an och slirade sönder kopplingen, men om man tog det lungt och drog i gång försiktigt på lågt varv var det inga problem att få kopplingen att hålla.

JDS

Apropå BR116, vilka år tillverkades dessa bussar och var kan de ha gått? Jag hade nog aldrig sett en sådan innan jag gjorde lumpen, då fick jag åka en del BR116 och bli bländad av dess maskinella skönhet (samt en smula avundsjuk på 21-åringarna som fick köra dem)  :D

Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 23 augusti 2011, 10:05:27 AM
Apropå BR116, vilka år tillverkades dessa bussar och var kan de ha gått? Jag hade nog aldrig sett en sådan innan jag gjorde lumpen, då fick jag åka en del BR116 och bli bländad av dess maskinella skönhet (samt en smula avundsjuk på 21-åringarna som fick köra dem)  :D

1978-1983.

1978 såldes de sista BR 145:orna och 1983 de första K112:orna så BR 116 fick vara ensam bara 4 år

SLT, T-Buss, Wasatrafik, Motala Lokaltrafik och Diligensen var kunder med flertalet bussar på BR 116 chassi

Mats Karlsson

Citat från: Bussföraren skrivet 23 augusti 2011, 10:40:20 AM
1978-1983.

1978 såldes de sista BR 145:orna och 1983 de första K112:orna så BR 116 fick vara ensam bara 4 år

SLT, T-Buss, Wasatrafik, Motala Lokaltrafik och Diligensen var kunder med flertalet bussar på BR 116 chassi
Dessutom fanns det ju en hel del småbolag som använde BR116 som turistbuss.

Från början hette den BR115 och såldes endast i Brasilien. Där ville man ha den 6-cylindiga 11-litersmotorn i stället för V8:an. Eftersom 11-litersmotorn var längre och högre än V8:an var det lite strul innan man fick ihop det. Det blev dock så lyckat att Scania valde att lägga ned BR145 (som inte hade uppgraderats till BR146) här i Europa och i stället välja en uppgraderad variant av BR115, nämligen BR116.

11-litersmotorn var lättare än V8:an, så därför kunde axelavståndet kortas något med bibehållet bakaxeltryck för BR116, jämfört med BR145. BR116 angavs ha 290 hk enligt ISO brutto, har jag för mig. Senare infördes ISO netto som effektnorm, vilket bör ha betytt ca 280 hk för BR116. V8:an hade 275 hk DIN, vilket kan anses vara ganska likvärdigt med ISO netto. På så sätt fick man en lika stark buss, men med 10% lägre bränsleförbrukning och något lägre vikt (ca 150-200 kg?).

K112 kom redan 1982, varför BR116 fick ett kort liv, men den var ändå den bussmodell som fick försäljningssiffrorna att öka rejält när det gällde Scanias bakmotorbussar.

JDS

Man tackar för dessa historielektioner! Vid närmare eftertanke har jag kanske sett någon Wasatrafik som bör ha varit en sådan, någon som har bild?  :)

Greger Larsson

Citat från: JDS skrivet 23 augusti 2011, 10:05:27 AM
Apropå BR116, vilka år tillverkades dessa bussar och var kan de ha gått? Jag hade nog aldrig sett en sådan innan jag gjorde lumpen, då fick jag åka en del BR116 och bli bländad av dess maskinella skönhet (samt en smula avundsjuk på 21-åringarna som fick köra dem)  :D

Vilken/vilka bussar var det? För försvaret kan väl inte ha haft särskilt många BR116?

Cero

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 augusti 2011, 21:06:53 PM
Vilken/vilka bussar var det? För försvaret kan väl inte ha haft särskilt många BR116?


Kan det ha varit så att lumpen gjordes i Luleå och/eller Boden? Bodens Omnibuss hade åtminstone två BR116 Ajokki och dessa åkte jag själv som värnpliktig åtskilliga gånger mellan Luleå och Boden (av någon anledning väldigt sällan åt andra hållet, dit gick oftast nr 6, Volvo B10M manuellt växlad Ajokki).

Tommy H

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 augusti 2011, 21:06:53 PM
Vilken/vilka bussar var det? För försvaret kan väl inte ha haft särskilt många BR116?

Är nästan helt säker på att vi på TPC Kvarn hade en sån inlånad från Strängnäs under några dagar sommaren 1999. Riktigt trevlig att köra med stark motor, men karossen såg ut som stryk och hölls mest ihop av silvertejp. Hade dock bara förmånen att köra den i retur till Strängnäs så jag minns tyvärr inte vilket nummer den hade, men jag har för mig om att lacken var en modifierad SLT-lack.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

bilomnibussen

Betr kopplingen håller jag med Mats K. Man släppte kopplingen försiktigt utan att höja motorvarvet till mera än drygt tomgång så gick det bra. Vad gäller BR 116 hade Länsbussarna i Örebro ett antal dels med Ajokkikaross dels med VBK. Den ursprungliga CR 145 gick rätt så fint på vägen även på vintern, 112-Ajokkin kändes skaplig medan VBK-varianten var väldigt lätt på framändan och släppte gärna på hala underlag.
Mvh Jan G

Esbjörn

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 augusti 2011, 21:06:53 PM
Vilken/vilka bussar var det? För försvaret kan väl inte ha haft särskilt många BR116?


I Sollefteå fanns två st BR116 Delta 300 - döpta till Linus och Pernilla efter syskonen Wahlgren.

Penilla hade avyttrats från Sollefteå när jag gjorde lumpen 1993-94. Det var en blågrön/vit buss på ca 12m.

Linus däremot körde jag vid något enstaka tillfälle. Det var en kort buss, ca 10,5m i silver med blå dekor. Den hade regnr 17803 och föll offer för den stora utskrotningsivern som gick genom försvarsmakten under tidigt 2000-tal. Den hyfsat fräscha bussen skrotades 2003 på Lugnviks Bildemontering i Östersund.

Mats Karlsson

Citat från: Esbjörn skrivet 29 augusti 2011, 21:54:47 PM
I Sollefteå fanns två st BR116 Delta 300 - döpta till Linus och Pernilla efter syskonen Wahlgren.

Penilla hade avyttrats från Sollefteå när jag gjorde lumpen 1993-94. Det var en blågrön/vit buss på ca 12m.

Linus däremot körde jag vid något enstaka tillfälle. Det var en kort buss, ca 10,5m i silver med blå dekor. Den hade regnr 17803 och föll offer för den stora utskrotningsivern som gick genom försvarsmakten under tidigt 2000-tal. Den hyfsat fräscha bussen skrotades 2003 på Lugnviks Bildemontering i Östersund.
Att någon 10.5-meters BR116/Delta 300 skall ha funnits minns jag inte. Däremot fanns det en kort BR116/Kutter 9 hos en bussägare utanför Lidköping. Korta BR86/Delta 300 fanns det dock några. Jag har själv kört två sådana.

JDS

Citat från: Cero skrivet 23 augusti 2011, 21:45:14 PM
Kan det ha varit så att lumpen gjordes i Luleå och/eller Boden? Bodens Omnibuss hade åtminstone två BR116 Ajokki och dessa åkte jag själv som värnpliktig åtskilliga gånger mellan Luleå och Boden (av någon anledning väldigt sällan åt andra hållet, dit gick oftast nr 6, Volvo B10M manuellt växlad Ajokki).

Nej, Livgardet var det. Men det kan kanske ändå vara någon av dem som flyttats söderut?