Wilson växellåda

Startat av Stefan P, 02 augusti 2011, 16:36:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag vet om det här varit uppe förut, men vi kör en gång till.
Under vilken tidpriod tillverkades Wilson lådor och varför tog det slut?
Var det vanligt att denna låda hade hög och låg växel?


mvh Stefan P

Björn Forslund

De Wilson jag känner till är GB346 o 356. 4 resp 5-växlade. Hög och låg var tvåväxlad bakaxel, Norrlandsväxel.
Att man slutade med Wilsonlådor berodde väl på automatlådans utveckling.
Tidigare fanns "pyswilson" som kom på 50-talet i Sverige, ersattes i mitten av 60-talet av lådor med elektropneumatisk manövrering så man slapp dra en massa luftrör fram till förarplatsen.
Ännu tidigare fanns även Wilson förväljarlådor, som var något som utvecklats för pansarfordon under kriget.

Ersa


Björn Forslund

#3
Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2011, 19:50:48 PM
När kom Wilsonlådan?

Den utvecklades under kriget, här i Sverige kom den väl i början av 50-talet. SvOf:s AEC-buss har ju en sådan av förväljartyp. Antar att den började användas i bussar av typ RT i London tidigare. de kom ju redan 1938, så det är möjligt att förväljarlådan fanns redan då.

EDIT: Förväljarlådan utvecklades av en major Wilson som tog patent på den på 20-talet. Givetvis främst avsedd för militärt bruk, men började användas i bussar från 1935.

64-LE

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 augusti 2011, 20:13:47 PM
Den utvecklades under kriget, här i Sverige kom den väl i början av 50-talet. SvOf:s AEC-buss har ju en sådan av förväljartyp. Antar att den började användas i bussar av typ RT i London tidigare. de kom ju redan 1938, så det är möjligt att förväljarlådan fanns redan då.

EDIT: Förväljarlådan utvecklades av en major Wilson som tog patent på den på 20-talet. Givetvis främst avsedd för militärt bruk, men började användas i bussar från 1935.

Jeg har læst, at Wilson-gearkassen udvikledes for at få en gearkasse som var nemmere at betjene end datidens gearkasser, som havde en hovedkobling og klokoblinger til hvert enkelt gear.

Her skulle man nemlig anvende dobbelt udkobling ved gearskifte, man havde ikke synkroniseringsringe på klokoblingerne dengang.

På Wilson-gearkassen har hvert trin egen kobling, nemlig bremsebåndet.

Man skifter gear ved at slække et bremsebånd og stramme et andet.

Wilson-gearkassen blev først god, da man fandt på at montere en hydraulisk momentomformer imellem motor og gearkasse.

Med til at udbrede Wilson-gearkassens anvendelsen på britiske bybusser, var at de britiske chaufførfagforeninger gjorde den til krav allerede før 2. verdenskrig.

I begyndelsen af 1980-erne kom Leyland med en automatisk udgave af Wilson-gearkassen, Leyland Hydracyclic. Den var ikke populær i Danmark, de busser som leveredes med den, fik den hurtigt skiftet ud med ZF eller Voith.

Buss-busen

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2011, 19:50:48 PM
När kom Wilsonlådan?

När levererades sista bussen med Wilson-låda?

Bussföraren


Buss-busen

Citat från: Bussföraren skrivet 28 augusti 2011, 14:55:32 PM
1985/86

Så sent? Var den av samma typ som H57 och H58 hade, eller var det en modernare variant?

Bussföraren

Citat från: Buss-busen skrivet 28 augusti 2011, 21:11:51 PM
Så sent? Var den av samma typ som H57 och H58 hade, eller var det en modernare variant?

Ja i princip