Veteran VOLVO B-63580 1962

Startat av Hot Rod Nisse, 25 juli 2011, 17:00:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hot Rod Nisse

Fota denna skönhet för ca ett år sedan här i karlstad, någon kanske känner till bussen och dess vidare öde, är den under renovering eller kommer den att få stå och förfalla utanför något garage !!??

hoppas jag har postat mitt första inlägg i rätt forumsdel här på forumet, annars så får någon ta mig i örat och flytta tråden rätt !  ;)


fler bilder finns på bussen finns på länken, för större bilder klicka på länken till vänster under bilden... fler gamla bussar finns men dom är inte många !
http://photo.qip.ru/users/gazv8/96067125/?mode=xlarge&page=7


Ersa

Här finns lite ren fakta om individen: http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=45094
Nu är även tråden flyttad till rätt tavla. :)

Hot Rod Nisse

Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2011, 17:24:39 PM
Här finns lite ren fakta om individen: http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=45094
Nu är även tråden flyttad till rätt tavla. :)

Får tacka för länken och flytten av tråden till rätt forumsdel !!  :)

Björn Forslund

Ännu en av SJ:s många B635/SKV som överlevt som husbil. Nysäters buss kanske tänker återställa den och ha som veteranbuss?

/Björn

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 juli 2011, 18:15:05 PM
Nysäters buss kanske tänker återställa den och ha som veteranbuss?

Vore ju trevligt! :)

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2011, 18:18:35 PM
Vore ju trevligt! :)

Jo, bara man lyckas hitta någorlunda rätt stolsinredning. Erik T känner nog allt till detta....

Mr H



Fast den här kompisen var nog bortom all räddning redan sommaren 1969!
Foto vid Hälsingborgs billinjegrupps garage vid Plantagevägen Hälsingborg.

Mr H

Erik Tannerbring

Likt min SJ 3178, att återställa till buss till 100% är nästan omöjligt och det är inte bara stolar som behövs. Alla hyllor och takbeklädnaden mm är svår att hitta. (Omöjligt). Var för det jag skrev om ledbussen i en annan tråd att den behöver räddas!!.

Men min 3178 är ju ett rullande reservdels förråd till 3168.

Kul att se mera Katrineholmare, även som skrot och i original.

Mvh Erik

Björn Forslund

Verkar som detta olycksaliga exemplar använts som organdonator till mera lyckligt lottade syskon.
SvOf:s 2828 kommer från Helsingborg den också.
Annars verkar det som många B635/SKV övertogs av Försvaret efter SJ-tiden, och undgick därmed skrotning när de senare såldes via FFV och blev husbilar.

BengaB40

Hej! De här SKV-bussarna, som SJ beställde i slutet av 50-talet som ersättning för mängden gamla 30- och 40-tals Volvo och Scania, utrangerade vid den tiden, gick som "spjut"! Intygar BengaB40, som regelbundet åkte med bl.a. SJ3003 under några år!

Erik Tannerbring

Jo Björn det var tur att det blev en del räddade på så vis av försvaret. Världen är bra liten ibland då bla 2828 och 3168 är bevarade som buss och är från Helsingborg.

Erik Tannerbring

Benga B40 Har du åkt med 2828 3168 3178 på den tiden med?

BengaB40

Hej! Jag var resenär mellan Garphyttan och Örebro v/v. SJ3003 var den första SKV:aren av den här typen, kom 1960 var gulmålad och hade regnr T401. Nästa i raden var SJ3187 med regnr T409. Jag har tidigare skrivit att 3003:an var den sista "gulingen" men nu är jag ganska säker på att 3187:an också var gul vid leveransen. Det kom en hel del andra syskon senare men de var oranga redan som nya! Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej igen! Ska tillägga att 3003:an var den första bussen av SKV Volvo B635-typen i Örebro! Tror att den var en exakt kopia av SvOf:s SJ2828 som lyckligtvis är bevarad! Hade svart ratt också! Hälsn. BengaB40

Bussföraren

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 25 juli 2011, 20:11:45 PM
Likt min SJ 3178, att återställa till buss till 100% är nästan omöjligt och det är inte bara stolar som behövs. Alla hyllor och takbeklädnaden mm är svår att hitta. (Omöjligt). Var för det jag skrev om ledbussen i en annan tråd att den behöver räddas!!.

Men min 3178 är ju ett rullande reservdels förråd till 3168.

Kul att se mera Katrineholmare, även som skrot och i original.

Mvh Erik

Det är betydligt lättare att återställa en B635/SKV än ledbussen du nämner, SKV:er av denna modell finns det fortfarande 10 tals i olika stadier i södra delarna av vårt land, många utmönstrade från försvarsmakten med avflagnad grönfärg en gång i all hast sprutad direkt på det oranga.

Tidigare här i sommar såg jag en från SJ:s 35** serie som använts som förråd i runt 25 år med all inredning i behåll (gröna soffor), med tanke på att ägaren fått nog av snokande människor som ville köpa bussen för typ en 100:ring så lämnar jag inte ut var den står.

Inte så långt därifrån stod f.ö en jämnårig B635:a fast med Höglundskaross.