Författare Ämne: "Sveriges första ledvagnsbuss"  (läst 3966 gånger)

BengaB40

  • Gäst
"Sveriges första ledvagnsbuss"
« skrivet: 13 juli 2011, 23:50:06 PM »
Hej! Läste i Svenska Dagbladets Årsbok från året 1939 under rubriken Teknisk Revy, följande:"Sveriges första ledvagnsbuss sattes i trafik i Västeråstrakten". Hur kan den skapelsen sett ut, vilket fabrikat och bussföretag? Någon som kan utröna? Hälsn. BengaB40

Utloggad Björn Forslund

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5714
SV: "Sveriges första ledvagnsbuss"
« Svar #1 skrivet: 14 juli 2011, 12:12:34 PM »
Kan det vara frågan om en semitrailerbuss? Flygvapnet hade sådana med Volvo lastbilar som dragare. Kan det vara F1 Västerås som avses?

BengaB40

  • Gäst
SV: "Sveriges första ledvagnsbuss"
« Svar #2 skrivet: 14 juli 2011, 14:09:50 PM »
Hej! Tack för uppslaget! Ordet "semitrailer" fanns nog inte i vokabulären anno 1939, så det är säkert ett av flygvapnets ekipage som avses! En bild finns i boken ALLA VÅRA BUSSAR för övrigt. En ny fundering: När kan man tänka sig att den första "dragspels"-ledbussen tillverkades? I Sverige var det väl Findus/Marabou-bussen, men uppfinningen var knappast svensk? Hälsn. BengaB40

Utloggad Björn Forslund

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5714
SV: "Sveriges första ledvagnsbuss"
« Svar #3 skrivet: 14 juli 2011, 14:41:35 PM »
Jag har en tysk bok där man ser bussar med släpbussar förenade med "dragspel" så man kan nog gissa att föregångaren till ledbussen kom någon gång på 30-talet.

sweman

  • Gäst
SV: "Sveriges första ledvagnsbuss"
« Svar #4 skrivet: 14 juli 2011, 16:46:35 PM »
Den äldsta bild jag hittat på en ledbuss visar en sådan byggd på ett Ford T-chassi 1924 i Holland. Bilden finns i boken Autobussen in Nederland men bilden har även legat ute på internet. Anledningen till att man experimenterade med detta och med semitrailerliknande konstruktioner var att man inte kunde ha långa axelavstånd på grund av de otaliga broarnas kraftiga bågform.

Arne

BengaB40

  • Gäst
SV: "Sveriges första ledvagnsbuss"
« Svar #5 skrivet: 14 juli 2011, 20:48:08 PM »
Hej! Tack Björn och Arne för intressant information! Hälsn. BengaB40

Lars

  • Gäst
SV: "Sveriges första ledvagnsbuss"
« Svar #6 skrivet: 15 juli 2011, 00:47:00 AM »
PÅ blocket finns en Volvo från -42 till salu kan ju va framändan liknande dyligt som diskuterats

http://www.blocket.se/varmland/Volvo_TWC_1942_34763716.htm?ca=7&w=1

Utloggad Björn Forslund

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5714
SV: "Sveriges första ledvagnsbuss"
« Svar #7 skrivet: 15 juli 2011, 13:01:28 PM »
PÅ blocket finns en Volvo från -42 till salu kan ju va framändan liknande dyligt som diskuterats

http://www.blocket.se/varmland/Volvo_TWC_1942_34763716.htm?ca=7&w=1

TVC användes inte som semitrailerdragare, utan denna har nog modifierats i efterhand. De dragbilar som användes var vanliga tvåaxliga lastbilar av civil typ. Ekipagena var inte tänka att rulla i terräng, utan var, vad jag vet,  avsedda för att transportera flygplansbesättningar på bombflottiljen F1.

sweman

  • Gäst
SV: "Sveriges första ledvagnsbuss"
« Svar #8 skrivet: 15 juli 2011, 18:02:51 PM »
I Svensk Omnibustidning nummer 5 1939 finns en bild på Sveriges första ledvagnsbuss. Den visar en Volvo torpedlastbil (spetsig nos troligen från LV80- el 90-serierna) som dragbil med en ASJ-semitrailer avsedd för Flygflottiljen i Västerås.

/Arne

BengaB40

  • Gäst
SV: "Sveriges första ledvagnsbuss"
« Svar #9 skrivet: 15 juli 2011, 20:05:05 PM »
Hej! I texten till bilden i boken ALLA VÅRA BUSSAR anges dragbilen som en Volvo LV 180, alltså den klenare och lite kortare varianten av "Långnosen" LV 290. FC-motor 90 hk. Måste ha varit tungt för den modellen med den stora påhängsvagnen! Totalvikten var 11,2 ton med 51 passagerare. Hälsn. BengaB40