Bussvrak i nedre norrland.

Startat av Fridgemaster, 03 juli 2011, 21:59:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Citat från: bilomnibussen skrivet 22 juli 2011, 22:52:47 PM
Tänk att något sådant fortfarande kan uppletas. Jag har ett gammalt urklipp där en villaägare i Örebro funderar vad han ska göra med en gammal busskaross i trädgården, en av de två första vagnarna från 1915. Vad som sedan hände vet man inte. Urklippet är också historiskt.

För resten var det ett mycket väl efterapat bygge på den ursprungliga bilden. Fanns det flera karosstillverkare som byggde så trogna Hägglundskopior? Det enda jag reagerade för var nederkanten på de små första sidorutorna som var helt rak. Men det kanske fanns sådana Hägglundare också?
Mvh Jan G
Vid närmare kontroll av bilden visar sig att nederkanten på ena rutan blivit rak genom bortfall av någon komponent. På andra sidan är den rundad. Med ledning av bussens utseende inkl vad man kan se av stommen anser jag att det är en äkta Hägglundare, eller så är efterapningen total.
Mvh Jan G

Fridgemaster

Citat från: Fridgemaster skrivet 03 november 2011, 22:05:47 PM
Dagens bussfynd på gammal lastbilsskrot i Sundsvall.
Köpmanholmens Samtrafik AB.



Finns det någon som vet mer om denna buss? FOC 877

Björn Forslund

En Scania B86 eller B110 eller liknande sent 60-tal. VBK kaross. Notera det ovanliga "SCANIA" märket på stötfångaren. Skrotad ur registret.

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 december 2011, 15:07:48 PM
En Scania B86 eller B110 eller liknande sent 60-tal. VBK kaross. Notera det ovanliga "SCANIA" märket på stötfångaren. Skrotad ur registret.

Den finns kvar i registret, reg nr FCC877.

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 december 2011, 15:37:47 PM
Den finns kvar i registret, reg nr FCC877.

Helt rätt, jag sökte på fel  nummer när jag kollade. FOC877 var en Fiat,  skrotad....FCC877 är en Scania-Vabis B7663 från 1966, chassit måste ha stått på lager ett par år, om det såldes med "SCANIA" märke...
Avställd 1985. Fortfarande buss för 46 pax, så detta är kanske något att fixa till för den som är sugen?

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 december 2011, 16:00:43 PM
Helt rätt, jag sökte på fel  nummer när jag kollade. FOC877 var en Fiat,  skrotad....FCC877 är en Scania-Vabis B7663 från 1966, chassit måste ha stått på lager ett par år, om det såldes med "SCANIA" märke...
Avställd 1985. Fortfarande buss för 46 pax, så detta är kanske något att fixa till för den som är sugen?

Den var inreggad hos Söne Trafik redan i juli 1966 så antagligen har Scaniamärket tillkommit senare, efter en krock t ex. Bussen har stått avställd sedan den togs ur trafik i Köpmanholmen.

Peter Öden

Hej !

Bussen är mycket riktigt en ScV B 76.63-105 med chassinummer 523105 med inreg.datum 1966-07-18 och fick reg.nr R 717 !

Mvh Peter Ö