Bussvrak i nedre norrland.

Startat av Fridgemaster, 03 juli 2011, 21:59:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fridgemaster



Efter ett par timmars hysteriskts yrande efter älvkanten dyker hon plötsligt upp framför ögonen på oss, 1920-talsbussen som några klubbkamrater pratat om.



Vad synd, dörren verkar vara låst.



Men vid närmare undesökning visade det sig att dörren inte var den enda vägen in.



Inte det bästa skicket, men det är inte varje dag man stöter på en tidig 20-talsbuss! Den verkar ha använts som sommarstuga, eller så kanske det bodde något gammalt original i den.


Björn Forslund

Oj, ett riktigt arkeologiskt fynd! Finns det något som kan ge spår efter tidigare ägare?
Säkert har den varit sommarstuga sedan 30-talet.

Fridgemaster

Ska kolla in den närmare framöver. Kanske finns några spår under det nedrasade taket. Några gamla spritflaskor fanns där =) Skulle vara kul att få reda på historian. Kanske få se lite gamla foton & så.

Björn Forslund

Citat från: Fridgemaster skrivet 22 juli 2011, 12:05:38 PM
Ska kolla in den närmare framöver. Kanske finns några spår under det nedrasade taket. Några gamla spritflaskor fanns där =) Skulle vara kul att få reda på historian. Kanske få se lite gamla foton & så.

Antar att det bara är en kaross, så ev chassinummer lär nog inte finnas. Däremot kan det ju finnas någon gammal skylt i karossen som kan ge spår om tidigare liv.

bilomnibussen

Tänk att något sådant fortfarande kan uppletas. Jag har ett gammalt urklipp där en villaägare i Örebro funderar vad han ska göra med en gammal busskaross i trädgården, en av de två första vagnarna från 1915. Vad som sedan hände vet man inte. Urklippet är också historiskt.

För resten var det ett mycket väl efterapat bygge på den ursprungliga bilden. Fanns det flera karosstillverkare som byggde så trogna Hägglundskopior? Det enda jag reagerade för var nederkanten på de små första sidorutorna som var helt rak. Men det kanske fanns sådana Hägglundare också?
Mvh Jan G

Åkarns Kalle

En till bild på Einar Lövs skvader

http://www.sockenbilder.se/hudiksvall/visasok3.asp?sok=Einar+L%F6v&page=1

Fridgemaster: Vart i Hälsingland står den?

/Kalle 
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Fridgemaster

Testa att höra med Dellenbyggdens motorveteraner www.dmv.se
Där finns en kille som kallas SkrotNisse som vet var den finns.
Testade i försommras att både ringa & maila alla i styrelsen för kontaktuppgf till den här Nisse men än har jag inte fått några svar alls. Mycket dålig stil.

Åkarns Kalle

Tack. Jag får väl höra med dom då

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Fridgemaster

Har du hört något mer om skvadern Kalle?

hudikbo

Citat från: Bussmicke skrivet 07 juli 2011, 12:56:27 PM
Kan det vara Sundsvalls Trafik 21 den kallades på sin tid?
Vet du eller någon lite mer exakt var i Bergsåker den står?
Skulle nämligen själv gärna vilja ta bild på den om inte ni vill bidraga med era bilder till Busshvilan?
Har Staffan fler bilder på bussen? Får jag ta dem till Busshvilan?
Har Fridgemaster sina bilder i större format och får jag ta dem till Busshvilan?
Tack på förhand.

Jag har för från tidigt 70-tal att en f.d förare Sjöberg på Hagabussarna i Sundsvall hade en buss på sin sommarstuga i Bergsåker. Man tar till vänster mot Selångers kyrka över ån och sedan till vänster. Kan det vara den? Ett förtydligande Hagabussaran ingick i STAB.

Bo N


Fridgemaster

Stämmer precis in på vägbeskrivningen. Men numera står bara bussen på platsen. Kanske den blivit flyttad lite eller så har stugan blivit riven. För många år sedan så var bussen proppfull med ved!

Åkarns Kalle

Gällande Skvadern

Einar Lövs skvader verkar ha blivit såld till Uppsala
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=6353&ref=dosearch&svalue=Einar%20Lööw

Möjligen är det den skvader som gick på Bjuråker-Ängebo som nämns
http://www.sockenbilder.se/hudiksvall/visasok3.asp?sok=Einar+L%F6v&page=1

Varför är det troligare att det är Bjuråkersskvadern?

Efter mejlkontakt med DMV fick jag telenr till Skrot-Nisse och det visade sig att jag kände honom lite
(han har köpt en bil av mig för några år sedan)

Idag for jag förbi hans garage/verkstad och jag hade tur han var just på väg därifrån så jag kunde prata med honom
Han talade då om att Skvadern står i Bjuråkerstrakten han är villig att visa platsen för de som är intresserad

Han kommer troligen att dyka upp här i tråden med mer info

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Fridgemaster

Härligt!
Ska bli intressant & se ifall det nu verkligen är en Hägglundare.
Kanske får ta med familjen på en liten höstresa till Bjuråker inom kort.
Kalle, kan du ordna kontaktuppgf åt mig till Nisse?

Fridgemaster

Dagens bussfynd på gammal lastbilsskrot i Sundsvall.
Köpmanholmens Samtrafik AB.