½-hyttare flaggas, men när?

Startat av LYR, 11 juni 2011, 17:58:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR



Ett klipp från Dagens Nyheter som illustration i ett mycket modernare sammanhang - men vilket år invigdes linje 49?

/ LYR

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 11 juni 2011, 17:58:26 PM
Ett klipp från Dagens Nyheter som illustration i ett mycket modernare sammanhang - men vilket år invigdes linje 49?

/ LYR

Jag gissar på år 1948.

/Gunnar

Mats Karlsson

1 oktober 1948 skedde invigningen.

Gunnar D



Jag hittade denna bild i källaren, måste vara tagen i Hornsberg samma dag!

/Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 11 juni 2011, 20:26:46 PM
Jag hittade denna bild i källaren/Gunnar

Har du sånt i källaren?  ;)

Numreringen av den nya linjen var allt lite underlig. Tidigare hade linjenummer för nya busslinjer antingen getts med ett vakant nummer i linjenummerserien för bussar dvs 51 och uppåt, eller så gavs ett helt nytt nummer som tidigare inte använts, dvs linjenummerserien byggdes ut löpande. Nästa lediga nummer vid  den här tiden var 82, men det borde också ha funnits gott om luckor i nummerserien efter de stora indragningarna av busstrafiken under kriget.

I och för hade SS redan (1944) utvidgat serien nedåt i och med inrättandet av linje 50, Skanstull - Söderjukhuset, så 49 skulle kunna ses som en fortsättning på detta. Men, så tillkommer det faktum att 40-serien användes för trådbusslinjer, så varför valde SS då denna märkliga numrering?

Nästa intressanta detalj är att 49:an största delen av sin sträckning gick under tråd. Jag har själv aldrig hört talats om att 49:an planerades att göras om till en trådbusslije, men tanken tycker jag är slående. 49:an blev inte så långvarig utan slukas efter 5 år in i den förlängda linje 70, och kanske var det detta som gjorde att trådbusskoverteringen kom av sig. Å andra sidan kunde väl SS istället ha gjort trådbuss av 70, hade inte behövts så mycket extra tråd för att verkställa detta.
吉先生

LYR

Tack! Härlig bild och intressant historiskt vetande!

Jag har själv minnen från 40-talet och resor med ½-hyttare på 55:an, då man fick åka ned på stan och favoritplatsen var naturligtvis framme vid föraren
- så nära som möjligt, så man kunde följa hans jobb och naturligtvis identifierade man sig med honom och tyckte  man var medansvarig  för framförandet av fordonet...

Tänk om det Scania-Vabis ½-hyttar-chassie som finns bevarat,  kunde förses med en ny kaross...ritningar finns och det mesta består av snickeriarbete 
- någon som vet om det funnits sådana planer... - vad var annars motivationen att spara för framtiden...?   
För den tekniska museihistoriken  finns nog andra likvärdiga chassien att beskåda.

/ LYR

Björn Forslund

Citat från: LYR skrivet 11 juni 2011, 21:08:56 PM
Tack! Härlig bild och intressant historiskt vetande!

Jag har själv minnen från 40-talet och resor med ½-hyttare på 55:an, då man fick åka ned på stan och favoritplatsen var naturligtvis framme vid föraren
- så nära som möjligt, så man kunde följa hans jobb och naturligtvis identifierade man sig med honom och tyckte  man var medansvarig  för framförandet av fordonet...

Tänk om det Scania-Vabis ½-hyttar-chassie som finns bevarat,  kunde förses med en ny kaross...ritningar finns och det mesta består av snickeriarbete 
- någon som vet om det funnits sådana planer... - vad var annars motivationen att spara för framtiden...?   
För den tekniska museihistoriken  finns nog andra likvärdiga chassien att beskåda.

/ LYR


Det är väl "bara" pengarna som saknas för att realisera ett sådant projekt, men det är ju bra att chassit finns kvar. Kanske dyker det någon gång upp någon miljon till en nytillverkad kaross?


Ersa

Citat från: Gunnar D skrivet 11 juni 2011, 20:26:46 PM
Jag hittade denna bild i källaren, måste vara tagen i Hornsberg samma dag!

Det är rätt imponerande att vad folk än gräver fram för gamla bilder, så är det minst en forumdeltagare här som ropar "Hallå, jag var ju där den dagen!" och slänger upp en egen bild från den egna skokartongen på vinden eller i källaren! :D

Gunnar D

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 00:52:50 AM
Det är rätt imponerande att vad folk än gräver fram för gamla bilder, så är det minst en forumdeltagare här som ropar "Hallå, jag var ju där den dagen!"

Ja, fast där var jag inte den dagen. Då var jag inte någonstans öht!

/Gunnar

Ersa

Citat från: Gunnar D skrivet 12 juni 2011, 09:13:03 AM
Ja, fast där var jag inte den dagen. Då var jag inte någonstans öht!

Jag förstår! Men ändå imponerande att bilder från samma dag, samt fakta grävs fram så fort! :)