Agent Metropol

Startat av Gunnar D, 31 maj 2011, 20:50:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Det är sommarlugnt när H19 75007 lämnar Hässelby Strand 28 juli 1967.

Mvh Gunnar

Jonas Sandqvist

Ahh! 60-talet i färg! Du fortsätter att skämma bort oss med dina härliga bilder  ;D

Stort tack för det!

Hälsar Jonas  :)

HJP


****
Stort atck för ännu en fin H19-bild  :)

HJP

Peter Öden

Hej !

Från mig kommer oxå ett stort tack för en fin bild på en H 19.
Noterade att Metropolmärket i fronten saknas !

Mvh Peter Ö

Corny

Jag tror inte att bussen lämnar Hässelby Strand utan istället ankommer. Den kommer Persikogatan och är på väg att svänga vänster och stanna utanför tunnelbanestationen.

Corny

Gunnar D

Citat från: Corny skrivet 02 juni 2011, 10:38:49 AM
Jag tror inte att bussen lämnar Hässelby Strand utan istället ankommer. Den kommer Persikogatan och är på väg att svänga vänster och stanna utanför tunnelbanestationen.

Corny

Visst har du rätt, jag är inte så hemma i detta område!
Tack!

Mvh Gunnar

Omnilasse

Härlig bild, minst sagt!

Man kan ju notera mot idag, hur lämpligt utformat trafiken var för att lägga 119 i en slinga längs tunnelbanestationen. Och särskilt för vänstertrafik fungerade bussläget perfekt. När sedan högertrafiken kom, blev det redan något sämre avstigning med sämre ingång till stationen som följd. I dag stannar bussarna undanskymt en bit bort från stationen...Det ska visst byggas bostäder och ha sig i denna förtätningshysteri som präglar dagens förorter.

Lungt skulle det vara i några år till på bussarna. Men sedan kom inflyttningarna i trädgårdsidyllen - den norra delen, och vips blev bussarna överfyllda av de nya (mestadels) i radhus boende kollektivresenärer, men det är en helt annan historia.

Leif Spångberg

Underbar bild.

Gul TAXI-skylt, gula vägmålningar, Amazoner, och som kronan på verket:

Mellanöls-reklam på långsidan, från Konsum  ;)

Detta öl introducerades, om jag inte missminner mig ( första gången det dök upp berusade klasskamrater i 8:an på Maria gamla skola på Södermalm, på lektionstid!! ) i oktober 1966.

Allt var ju inte bättre förr, men ändå...

Var det inte som så att det hände att bromsen (hand dito ??) släppte några gånger, när föraren var på rast, med åtföljande krockar nedför backen, på sextio- eller sjuttiotalet ?? Har minne av att åtminstone två incidenter uppmärksammades i dagspressen.

/Leif


Gunnar D

Citat från: Leif Spångberg skrivet 03 juni 2011, 19:53:09 PM
Mellanöls-reklam på långsidan, från Konsum  ;)

Detta öl introducerades, om jag inte missminner mig ( första gången det dök upp berusade klasskamrater i 8:an på Maria gamla skola på Södermalm, på lektionstid!! ) i oktober 1966.


Mellanölet började säljas i vanliga butiker 1 okt 1965; en stor dag för många och även jag testade då några sorter. Slutade säljas på detta sätt 1977.

/Gunnar

Bussmicke

Vad motsvarar mellanölet?
Volym-% ?

Är bilden tagen tidigt på morgonen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Citat från: Bussmicke skrivet 07 juni 2011, 08:56:09 AM
Vad motsvarar mellanölet?
Volym-% ?

Är bilden tagen tidigt på morgonen?

Lite info ang mellanöl: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellan%C3%B6l

Bilden togs på eftermiddagen med Ektachrome-X som kunde ge blåstick i skugga/molnskugga. Har ändå minskat det en del.

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 07 juni 2011, 08:56:09 AM
Vad motsvarar mellanölet?
Volym-% ?

Är bilden tagen tidigt på morgonen?

Mellanöl finns på bolaget, bara o köp några burkar och drömma sig tillbaks till åren kring 1970!

Mr G

Buss-snack när det är som bäst. Innerstadsbilder brukar det finnas gott om. Men långt ut i förorten verkar kamerorna ha minskat med kubiken på avståndet. Gillas!
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 07 juni 2011, 23:57:03 PM
Innerstadsbilder brukar det finnas gott om. Men långt ut i förorten verkar kamerorna ha minskat med kubiken på avståndet.

Ligger en del i detta!
Jag åkte ut till HäS för några dagar sen för att lokalisera platsen för de två bilder jag visat därifrån.
Vet inte när jag var där senast men efter Dagen H var det iaf!

/Gunnar

Leif Spångberg


Jag inser nu datumet för mellanölets introduktion, det var ju mkt riktigt okt -65, ty i oktober -66 arbetade jag ju på Hornsbergs garaget, för att kunna dokumentera alla bussarna...

Beklagligt att minnet sviker, tyvärr kan jag inte lägga skulden på just, mellanölet...   ;D