Bussar som inte bromsar, fel på bromsarna-tråden

Startat av Buzz, 30 maj 2011, 22:52:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzz

Uppenbarligen säger sig alldeles för många förare ha förlorat bromseffekten i sina bussar.
Kanske kan vi föra någon sorts logg här på forumet?
Kanske man ser ett mönster efter 1000 inlägg. ;)

Intressant att veta är:

Vad hände och vad gjorde du: Kort beskrivning.
Fordonsmärke:
Modell:
Årsmodell:
Miltal:
Datum: 201X


Månad/dag irrelevant.
I dagsläget är inte vare sig bussnr, regnr eller ägare intresserant. Bara tillbuden/händelserna.

Syftet med det här är att försöka hitta ett mönster, om det nu är möjligt.
Syftet är inte att sätta dit entreprenörerna! Problemet är rikstäckande och kan vara märkesbundet.
Några kan vilja salta sina händelser, gör inte det.

När vi, och om vi börjar se ett mönster borde vi kanske kontakta våra respektive skyddsombud.
Det här är absolut inte vetenskapligt men kan ändå ge en hint om vad som pågår och kanske kan det här forumet lösa problemet med bromsar som inte tar.

Vad tror ni?
ot är ok, nya händelser vore bra om dom markerades med tjock text så man uppmärksammar dom.

Nu återstår bara att se om vi är modiga nog och om det får något genomslag.
Vi kan inte räkna med att det kommer att postas ett tillbud i veckan här, kanske inte ens ett  i månaden och kanske det rinner ut i sanden...

Buzz

Vad hände och vad gjorde du:
Jag rullade i sakta mak i en bilkö på tomgången ca 2,5-3 meter bakom framförvarande bil.
Det blev stopp i kön och jag tryckte på bromsen, inget hände. Jag bromsade lite hårdare och lite hårdare men bussen rullade på i samma fart fortfarande på tomgången. Nu hände allt på en gång. Jag tryckte än hårdare på bromsen, näst intills hårdast men upplevde att inget hände. Endast knappt en meter ifrån tryckte jag det hårdaste jag kunde, pedalen i botten med hela min kroppstyngd.
Badang! Bil ett, bil två och bil tre i en kedjereaktion.
Handen på hjärtat, jag gjorde allt jag kunde! Att dra i handbromsen var inget alternativ: Jag trodde jag tryckte för löst... för löst och för löst. Det här är inte ovanligt med alla olika busstyper. "Den här bussen kanske har en djupare bromspedal" och man vill inte att resenärerna ska tycka att man inte kan bromsa mjukt...


Fordonsmärke: Scania
Modell: 113 vet inte vilken av dom.
Årsmodell: X
Miltal: X
Datum: ca 2004-5