Bussen billigare än spårvagnen

Startat av Lars, 29 april 2011, 21:14:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Carl Eric

Det skall bara påpekas att rapporten är beställd av: "Svenska Bussbranschens Riksförbund, BIL Sweden och fyra fordonstillverkare".


Sedan så finns det en högst intressant diskussion i vårat grannforum Postvagnen


MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas91

Måste säga att artikeln är lite fånig - visst, spårvägar har kanske inte bara fördelar, men det har inte bussar heller. Kan förstå att dessa företag inte vill se några som helst brister med sina produkter - nu har jag kanske väldigt fel, men såvitt jag vet, så har inga av fordonsföretagen, som har varit med och gjort denna rapport, något med spårvagnar att göra, fast bussar tillverkar man i stora mängder. En fem-ledad eller sex-ledad stadsbuss skulle jag gärna vilja se, om de tror att bussar har större kapacitet än spårvagnar (eventuellt så såg de bara en bild av hur det var innan SLs linje 47 försvann, då det inte var ovanligt att bussar gick i kortége, på en och samma linje. Tre boggiebussar, så kunde det vara ibland. Idag täcks det i mångt o mycket av 1 (kanske ca 2 spårvagnar) av ordinarie 6 låggolvsvagnar Waldermarsudde - Sergels torg och jag upplever det som att det har blivit bättre nu och inte sämre.)

Spårvagnar kan bidra till köer i blandtrafik - det kan helt klart 3 boggiebussar i rad också - betydligt längre sådana. Spårvagnar kan ju gå på egen banvall - det blir till att skapa bussgator om man vill ersätta all spårvagnstrafik med bussar. Spårvagnar är dyrare, spår, teknik och kontaktedningar behövs, samt att komforten inte är något vidare - annars är spårvagnen, i mina ögon, mycket bättre än bussar.