Vykortsbussar(5): Full gas i Eskilstuna

Startat av Greger Larsson, 17 april 2011, 21:26:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Ett detaljrikt vykort från början av 1940-talet. Lägg märke till fordonens olika typer av gengasutrustning.
Vykortet finns även med i Anders Forsbergs bok om Eskilstuna Omnibustrafik.




Mats Karlsson

Underbar bild. Vykorten var hundrafalt bättre förr!!

bilomnibussen

Bussen till vänster framför fontänen kunde möjligen vara D 7100, Volvo B41/Hjärsta 1938, i trafik till 1954.
Mvh Jan G

Richard Walter

På detaljbilden så ser man en Opel Kapitän Cabriolet -39 längst till höger, mycket intressant. Bakom den en Ford V8 Tudor Sedan -39, i bakgrunden en Opel Olympia Coach 38/39 och lastbilen ser ut att vara Ford V8 2-Ton, också den från 38/39.

koordinatorn

Ahhh... Underbara Eskilstuna bilder...Verkar taget från nuvarande stadshusets trappa. rakt ner till höger finns telehuset som står tomt idag. Huset till vänster om det är nu rivet och ersatt med ett 70 tals höghus. Byggnaden i höger bildkant finns fortfarande kvar, medan husraden i vänster bildkant är rivna och ersatta med 70-tals komplex. Gatan som går ner i vänster bildkant, benämns nu som "kroggatan" då där ligger många restauranger samt är omgjord till gågata. Mellan husen i höger bildkant och "Telehuset" låg bryggeriet " Old Eskil", sedemera omvandlat till nattklubb. Tack för så fina bilder.
BTW har statyn i fontänen har blivit utbytt från denna madonna till verket " Arbetets söner"

Ulf Broman

Citat från: koordinatorn skrivet 04 november 2011, 18:06:08 PM
Ahhh... Underbara Eskilstuna bilder...Verkar taget från nuvarande stadshusets trappa. rakt ner till höger finns telehuset som står tomt idag. Huset till vänster om det är nu rivet och ersatt med ett 70 tals höghus. Byggnaden i höger bildkant finns fortfarande kvar, medan husraden i vänster bildkant är rivna och ersatta med 70-tals komplex. Gatan som går ner i vänster bildkant, benämns nu som "kroggatan" då där ligger många restauranger samt är omgjord till gågata. Mellan husen i höger bildkant och "Telehuset" låg bryggeriet " Old Eskil", sedemera omvandlat till nattklubb. Tack för så fina bilder.
BTW har statyn i fontänen har blivit utbytt från denna madonna till verket " Arbetets söner"

Jag håller med om att det är en fin bild, men några detaljer tror jag att du är lite fel. Jag skulle gissa att fotografen fått gå upp en våning i Stadshuset (det var Stadshus redan på 1940-talet, och på den tiden låg Rådhusrätten i Stadshuset, medan numera ligger den i huset på bryggeritomten) men säker är jag inte. Huset till vänster om Telehuset måste ha byggts senast på 1960-talet, kanske redan slutet av 1950-talet.  Husen till vänster byggdes säkert redan på 1960-talet, åtminstone det mitt på den sidan.

Och statyn (med fontän) Arbetets ära skapades enligt Wikipedia år 1942, och jag tror att vykortet alltså är taget efter 1942. Årtalet kanske framgår bättre i boken om EOT.

bilomnibussen

Det finns en liten bok av Gösta Hellgren med vykortsbilder från Eskilstuna. Där återfinns åtskilliga bussar och jag tror ovanstående bilder också är med där.
Mvh Jan G

Ulf Broman

Citat från: bilomnibussen skrivet 08 november 2011, 08:12:03 AM
Det finns en liten bok av Gösta Hellgren med vykortsbilder från Eskilstuna. Där återfinns åtskilliga bussar och jag tror ovanstående bilder också är med där.
Mvh Jan G

Jodå, det finns flera vykort från Fristadstorget i Göstas bok, ett från 1933 (sid 17)  och ett från 1939 (sid 41) men jag hittar inte ovanstående bild. Däremot finns ett vykort från 1943 (sid 101) på bara statyn Arbetets ära och glädje, som invigdes november 1942, men där de 2 sidofigurerna sattes upp först året därpå. Så, ovanstående bild är tagen tidigast 1943, och en gissning är att det kan vara nära inpå (sommaren 1943?), för de gamla vykorten stämde ju inte med verkligheten längre sen statyn kom till.

Medan däremot finns ovanstående bild med i Anders Forsbergs fina bok om EOT (sid 36) där den dateras till "något av krigsåren med gengasförsedda bussar".

Hans Broman

Jag kanske förresten ska berätta för er andra att Ulfs och min morbror Gösta Hellgren avled i oktober. Gösta var bland annat en hängiven busshistoriker som borrade djupt i 20-, 30- och 40-talens busstrafik i västra Mälardalen, närmast Eskilstuna, Örebro, Arboga och Västerås men också t ex Strängnäs och Enköping. Liksom Ulf och jag hade Gösta växt upp i Eskilstuna. Frid över hans minne.

I ett av Göstas efterlämnade album hittar jag det vykort som den här tråden handlar om. Gösta har antecknat att bilden är tagen sommaren 1944. Först har han skrivit 1943 och sedan ändrat det till 1944. Jag återger här hela den text han på ett tidigare stadium hade skrivit ner på albumbladet:

"Under kriget installerade EOT som regel IMBERT vedgasaggregat baktill på karossen kombinerat med en låda för vedsäckar. Endast bussarna på Strängnäs-linjen hade släpvagnsaggregat.

Vedgasen var driftsäkrare än kolgasen, dessutom renare och mycket billigare. Det typiska arrangemanget på EOT-bussarna var grytan baktill, röret över taket och den extra gaskylaren fram.

Sedan en förstoring av ett vykort från Fristadstorget sommaren 1943 el 1944. Monumentet Arbetets ära invigdes 4 nov 1942.

Närmast en buss på linjen Hällbybrunn - Snopptorp (Scania-Vabis 1933, D 2910)."

Detta  om D 2910 syftar på bussen närmast till höger om monumentet, alltså den som är med på Gregers delförstoring. På baksidan av en fotoförstoring av vykortet har Gösta antecknat i tur och ordning (säkerligen från vänster till höger) D 7100 Torshälla - Lasarettet (dvs samma buss som Jan G föreslår), D 2910 Hällby - Snopptorp och D 4688.

D 4688 ägdes - liksom de andra bussarna - av EOT och måste alltså vara den buss som stod på snedden i bildens högra del, strax bortom Opel Olympian.

Hans Broman

Citat från: Ulf Broman skrivet 07 november 2011, 22:49:48 PM
- - - Huset till vänster om Telehuset måste ha byggts senast på 1960-talet, kanske redan slutet av 1950-talet. - - -

Ja, 1954 eller 1955 stod det nya huset klart, till vänster (ungefär väster) om Televerkets  höga tegelbyggnad från 1910-talet. Jag vill minnas att det brukade kallas Folksamhuset eller Kreditbankshuset.

bilomnibussen

Jag drar av resonemanget ovan slutsatsen att Göstas busshistoriska samlingar finns kvar i goda händer. Vi hade regelbunden kontakt, kanske mera sällan de sista åren. Ett par gånger var jag, Malte Eriksson och Dick Hallström hembjudna till Gösta på överläggningar om intressanta bussar och -trafik jämte god mat och fika. Dessa trevliga överläggningar tog större delen av dagen.
Mvh Jan G

Hans Broman

#11
Citat från: Hans Broman skrivet 03 december 2011, 13:28:06 PM
Jag kanske förresten ska berätta för er andra att Ulfs och min morbror Gösta Hellgren avled i oktober. Gösta var bland annat en hängiven busshistoriker som borrade djupt i 20-, 30- och 40-talens busstrafik i västra Mälardalen, närmast Eskilstuna, Örebro, Arboga och Västerås men också t ex Strängnäs och Enköping. Liksom Ulf och jag hade Gösta växt upp i Eskilstuna. Frid över hans minne. - - -

Jag googlade och hittade en helt annan bussentusiast och bussägare vid namn Gösta Hellgren, i norra Västerbotten, se länk: http://norran.se/petereklund/?iframeurl=http://bloggar-mu.norran.se/petereklund/2011/08/30/gosta-kor-sin-volvo-buss-med-arsmodell-1934/. Denna ska alltså inte förväxlas med min morbror (bosatt i Västerås) som har avlidit i höst.

Greger Larsson

Tack Hans B för uppgifterna om bussarna på vykortet!
Gösta Hellgren är ju ett namn som man minns från SvOf:s tidiga år. Hans namne och veteranbussägaren i norr känner jag förstås till, som liksom hans syskon(en bror avled för endast ett par veckor sedan) haft visst inflytande i Skellefteås buss- och åkerihistoria(Hellgrens Åkeri). Systern Marta ju också ägnat mycket tid åt forskning i Västerbottens busshistoria.