Vykortsbussar(4): Vällingby - modern köksutrustning i centrum

Startat av Greger Larsson, 17 april 2011, 21:15:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Nico


Härlig bild, tagen säkert minst 20 år innan en annan satte sin fot där.  ;)   Det enda är att jag inte får det att klicka på något vis... vill ha det till att det är Vällingbyplan som bussarna står på, men tycker ändå inte riktigt att det stämmer med att det bör vara Ångermannagatans höghus som syns i bakgrunden. Kan det vara så att bussarna snarare står mellan det som är dagens Vällngbyplan och Kirunaplan, nästan där fontänen nu är?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Bussarna står väl i Konsum? Om jag fattar rätt är inte längorna mot Ångermannagatan byggda än, och bussterminalen har direktanslutning till tunnelbanehusets nordöstra sida, och inte som nu till den nordvästra dvs Kirunaplan. Solen står alltså i sydväst, och bilden är tagen runt kl 3 på eftermiddagen. T-banan från stan kommer in från sydost och går ut mot Johannelund i nordväst. Om "höghusen" nordost om Ångermannagatan var byggda när bilden togs har fotografen troligen befunnit sig på typ åttonde våningen i något av dessa.

Reservation - min hypotes!

Edit. Jag ser nu på skuggan från lyktstolpen att den inte är vinkelrät mot t-banehuset och lägger på en timme till min tidshypotes. Klockan 4 på eftermiddagen får det bli.
吉先生

groenis

Efter att tittat på bilden och även bytt glasögon så verkar bussarna stå i det som senare skulle bli Tempohuset.

Tog sikte på den vänstra byggnaden och längst bort med träfasaden och det lustiga taket ligger restaurangen Vällingbyhus numera fösäkringskassans kontor,
Höghusen som syns står med adress Vittangigatan.
Ungefär mitt på bilden så bygger man en av fontänerna och man ser även gångvägen ner till solursparken.
Den höga byggnaden längst till vänster fanns posten och Svenska Bostäders huvudkontor.

/Lennart

Mats Karlsson

Kol a in den lilla skåpbussen till vänster! Den liknar en modell som fanns med i Classic Motor nyligen i en artikel om Konsum-bussar.

Rolf

Citat från: groenis skrivet 18 april 2011, 03:31:52 AM
Efter att tittat på bilden och även bytt glasögon så verkar bussarna stå i det som senare skulle bli Tempohuset.

Tog sikte på den vänstra byggnaden och längst bort med träfasaden och det lustiga taket ligger restaurangen Vällingbyhus numera fösäkringskassans kontor,
Höghusen som syns står med adress Vittangigatan.
Ungefär mitt på bilden så bygger man en av fontänerna och man ser även gångvägen ner till solursparken.
Den höga byggnaden längst till vänster fanns posten och Svenska Bostäders huvudkontor.

/Lennart

Korrekt. Gick i S:t Jacobi i gymnasiet. :-)

Max W

Gissar att bilden är från 1953. Jag har starka minnen just från denna hållplats. Den ena bussen är linje 111 som gick till Hässelby Gård och den andra är 119 som gick till Hässelby Villastad. Jag (då 9-10 år) hade anledning åka denna väg varje tisdag in till Sveavägen 47(hörnet Sveavägen/Tegnérgatan).
Den 1 november 1952 minns jag speciellt då jag kom till Vällingby på hemvägen. Helt oväntat för mig stod två bussar bredvid varandra i Vällingby när jag kom. Bara den ena (111:an) hade flaggor.
Några år senare blev jag ännu mer förvånad: Linje 111 L stod det på den ena bussen och 119 L på den jag skulle åka med. L:et på 111 betydde Loviselundsvägen (dvs Hässelby Gårds blivande t-banestation och L:et på 119 betydde (som jag redan då visste) att bussen var en arbetartur till LövstaTvätten.