Ang. Ändrad tidsgräns i Busshistoriskt forum

Startat av Bussmicke, 13 april 2011, 09:25:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Jag skulle gärna se att tiden ändrades till 1995 och äldre.
Har så pass mycket bilder från tiden 1991-1995 som skulle drunkna i vangliga Bussnack av allt det nya som kommer ut där.
Inte kul att visa bilder som drunknar utan att få bildrespons.
Tills vidare kommer jag nog håll låg profil på min scanning.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 13 april 2011, 09:25:07 AM
Jag skulle gärna se att tiden ändrades till 1995 och äldre.
Har så pass mycket bilder från tiden 1991-1995 som skulle drunkna i vangliga Bussnack av allt det nya som kommer ut där.
Inte kul att visa bilder som drunknar utan att få bildrespons.
Tills vidare kommer jag nog håll låg profil på min scanning.

Ja, vi diskuterar detta för fullt och beslut är att vänta inom kort.  Vi kommer i så fall att införa en flytande gräns att bilderna skall vara 15 år eller äldre. Skulle alltså innebära i dag att bilder tagna före 14 april 1996 skulle platsa. Naturligtvis kommer vi inte att vara överdrivet petiga om någon enstaka bild skulle vara yngre.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

LÅter bra det, när detta införs kommer min scanning att öka igen.
Tack
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 13 april 2011, 09:56:54 AM
LÅter bra det, när detta införs kommer min scanning att öka igen.
Tack

Vilket vi ser fram emot. :)

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Jag har en diametralt motsatt uppfattning. Jag tycker istället att tidsgränsen borde flyttas bakåt. En 30-årsgräns eller ev 25-års vore lagom. 25 år är väl gränsen för att ett fordon ska räknas som veteranfordon, även om jag skulle ha svårt att se min förrförra bil, en Volvo 740 från 1986 som en veteranbil.

En 15-årsgräns känns rent ut sagt löjlig om det kallas för "Busshistoriskt". Risken nu är att Busshistoriskt forum svämmer över av 90-talsbilder, och att vi är tillbaks där vi började innan Busshistoriskt forum fanns. Gamla bilder kommer att drunkna i den svallvåg som kommer att komma med 90-talsbilder.

Själv tar jag en time-out till vidare från att lägga ut bilder i Busshistoriskt forum och ser hur utveckligen blir.
吉先生

Silo

Nja, jag tykcer nog att gränsen kan ligga vid 15 år. Bussar med högre ålder än så är idag sällynta i trafik, då de rangeras ut tidigit p.g.a. miljökrav och andra krav vid upphandlingar. Därmed tillhör de "busshistorien" och platsar därmed i busshistoroskt forum.
/TS

Staffan Sävenfjord

Citat från: Silo skrivet 13 april 2011, 19:43:52 PM
Nja, jag tykcer nog att gränsen kan ligga vid 15 år. Bussar med högre ålder än så är idag sällynta i trafik, då de rangeras ut tidigit p.g.a. miljökrav och andra krav vid upphandlingar. Därmed tillhör de "busshistorien" och platsar därmed i busshistoroskt forum.

Ja, det var så vi resonerade liksom många som har hört av sig till oss. Givetvis är äldre bilder lika välkomna som förut trots att vi höjt gränsen en aning.

Om det nu visar sig ligga en så stor mängd bilder från 1992 till 1996  sparade i olika lådor att det helt svämmar över den här tavlan får vi väl diskutera om vi skall ha 90-talsbilder i en speciell tavla. Men tills vidare finns det plats för alla bilder som är äldre än 15 år här.

Bilder som är tagna för mer än 15 år sedan är till mer än 95 procent historiska i den meningen att man inte kan ta en sådan bild i dag. Vare sig när det gäller miljön eller fordonet. 
















Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Silo skrivet 13 april 2011, 19:43:52 PM
Nja, jag tykcer nog att gränsen kan ligga vid 15 år. Bussar med högre ålder än så är idag sällynta i trafik, då de rangeras ut tidigit p.g.a. miljökrav och andra krav vid upphandlingar. Därmed tillhör de "busshistorien" och platsar därmed i busshistoroskt forum.

Precis så. "Busshistoria" är ett begrepp som innebär att det inte alls ligger långt tillbaka i tiden. Jag har knappt haft busskörkort i 10 år, men redan idag kan jag på skoten i Hölö hitta bussar som var splitternya när jag tog mitt busskörkort våren 2001. Och vilken stadsbild som helst helst tagen i Östersund så sent som 1999-2000 visar nästan bara bussar som inte finns i kvar i trafik idag. Det ger lite märkliga perspektiv.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 april 2011, 19:56:46 PM
Om det nu visar sig ligga en så stor mängd bilder från 1992 till 1996  sparade i olika lådor att det helt svämmar över den här tavlan får vi väl diskutera om vi skall ha 90-talsbilder i en speciell tavla. Men tills vidare finns det plats för alla bilder som är äldre än 15 år här.

Långt fram i tiden kanske man får skapa två olika historiska avdelningar ("äldre historia" samt "yngre historia"), men hur man än gör blir ju gränsdragningarna alltid svåra.

Svempa

Svårt det där . jag njuter ju mest av bilder från 1950-1980 bussar. och de som är 20 år yngre än mig njuter längre fram. man skulle ju kunna ta grupper fram till 1967 1967-2000 och sedan 2000-
men det kanske blir för mycket jobb för de berömvärda personer som sköter detta forum.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Svempa skrivet 13 april 2011, 20:56:47 PM
Svårt det där . jag njuter ju mest av bilder från 1950-1980 bussar. och de som är 20 år yngre än mig njuter längre fram. man skulle ju kunna ta grupper fram till 1967 1967-2000 och sedan 2000-
men det kanske blir för mycket jobb för de berömvärda personer som sköter detta forum.



Jag är rätt övertygad om att de allra flesta som har äldre bilder att lägga ut fortsätter att göra det i samma utsträckning som tidigare och att det inte kommer att bli särskilt svårt att hitta dessa inlägg.

Så uppriktigt sagt: jag förstår inte vad kritiken handlar om. Vi stänger ju ingenting utan öppnar fler möjligheter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! Trots att jag tillhör "kompost"-generationen tycker jag att 15-årsgränsen låter bra! När jag i början av 60-talet slutade åka buss i princip 2 timmar per dag under ett decennium hade jag upplevt både Scanior och Volvo från slutet av 30-talet som skrotades under 50-talets senaste hälft och såg dessa bussar historiska redan då. Numera har jag svårt att se skillnad på en 90-talsbuss och en nutida men det beror nog på att jag fick nog av bussresande i mitt tidigare aktiva liv. Men det är alltid lika roligt att se och diskutera alla bussar på det här forumet, huvudsaken är väl engagemanget i objekten i fråga! Hälsn. BengaB40

Mr H

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 april 2011, 19:45:18 PM
Om det inte då blir för många forum så kanske man skulle starta ett rent historiskt forum för att undvika detta scenario

Jag håller med Lars Ödlund och att urvattna det befintliga vinnande konceptet tål nog lite mer eftertanke. Jag känner själv att jag nog inte kommer att besvära mig speciellt ofta med att besöka den här sidan då. Då drunknar ju det som har verkligt historiskt värde men jag tycker att Lars förslag tål att tänkas på!

Mr H

yngrot

Nog är denna avdelning den bästa på forumet.. Men jag kan inte tro det skulle bli så att vi dränks i bilder från 90talet  och som flera sagt är ju tyvärr bilder från 90talet på såna bussar som inte finns kvar i nån större omfattning så det är väl bra om de dyker upp här..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Citat från: Mr G skrivet 13 april 2011, 19:39:26 PM
Jag har en diametralt motsatt uppfattning. Jag tycker istället att tidsgränsen borde flyttas bakåt. En 30-årsgräns eller ev 25-års vore lagom. 25 år är väl gränsen för att ett fordon ska räknas som veteranfordon, även om jag skulle ha svårt att se min förrförra bil, en Volvo 740 från 1986 som en veteranbil.

En 15-årsgräns känns rent ut sagt löjlig om det kallas för "Busshistoriskt". Risken nu är att Busshistoriskt forum svämmer över av 90-talsbilder, och att vi är tillbaks där vi började innan Busshistoriskt forum fanns. Gamla bilder kommer att drunkna i den svallvåg som kommer att komma med 90-talsbilder.

Själv tar jag en time-out till vidare från att lägga ut bilder i Busshistoriskt forum och ser hur utveckligen blir.

Tack för Ditt stöd, kändes ju verkligen uppmuntrande att börja scanna nu.. :(:(:(:(
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.