Problem i Karlskoga

Startat av 1896, 28 mars 2011, 15:14:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Tre bussar lånas från Uddevalla från 30 Mars till Augusti, då nya bussar ska vara klara:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=136122

Christer K

Detta har inte varit någon nyhet, det har hållit på sedan början av 2010. Vet att det var problem med bussarna som bara skulle gå i stadstrafik också. För trånga enl de som åkte med.

http://na.se/nyheter/2.3396/1.705803-nya-bussarna-bara-problem

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mats Karlsson

#2
Problemen startade i aug 2009 när nya bussar sattes in på det nya avtalet. Kommunen ville ha bussar som klarade Euro5 och som var anpassade för resp linje.
Linje 1 skulle köras med stadsbussar i lågentréutförande. För denna linje anskaffade VL-Buss tre 12-meters Solbus med dörrar 2-2-1. Det var de första Solbus till Sverige och bland de första egenkonstruerade bussarna Solbus tillverkade. Bussarna har haft problem med att den bakersta dörren öppnar sig under gång, samt att bussarna vill skena. Därför är de tagna ur trafik för utredning. Dessutom har de en kraftig teatersittning längst bak som är oerhört trång eftersom framförvarande ryggstöd slår i knäna.
Linje 2 skulle köras med lågentrébussar med säkerhetsbälten för att i framtiden kunna köras runt sjön Möckeln via Degerfors som en ringlinje. Eftersom säkerhetsbälten inte finns att få på stolar av stadsbusstyp, så anskaffade VL-Buss fyra lågentrébussar med linjestolar i form av Autosan EuroLider med längden 13.2 m för denna linje. Det är de fyra första byggda bussarna av denna typ. Världspremiär i Karlskoga med andra ord! Dessa går hyfsat, men har för trång gång framtill för rullatorer. De tas därför in genom mittdörren. Bussarna har också en mycket långsam nigning som inte reagerar förrän de första passagerarna har hunnit gå ombord. Alltså ramaskri från pensionärerna.
Linjer 3, 4 och 5 skulle köras med en kortare buss. VL-Buss anskaffade då en 10.5-meters Solbus för dessa linjer, dvs i princip en på mitten kortad 12-meters Solbus. Den har alltså ett mycket kort axelavstånd, men långt baköverhäng. Framaxelatrycket blir därmed mycket lågt, varför bussen har fått köras med största försiktighet vid halka. Nu har den säckat ihop på mitten och är tagen ur trafik.
Det som det nu handlar om är att först hitta ersättningsbussar för Solbus och senare köpa nya för de flesta av dessa polskbyggda bussar.
Alla skyller på alla att det har blivit så här, dvs Karlskoga kommun som specade vissa bussutförande, Länstrafiken som skötte upphandlingen till lägsta pris, Buss i Väst som fick trafikuppdraget (och räknat för lågt?) och det ekonomiskt tyngda VL-Buss som valdes som operatör. Nu har VL-Buss hunnit gå i konkurs, liksom företaget som levererade bussarna.
"Det var bättre förr" när det under nio år rullade åtta OmniLink i Karlskoga. Då fungerade både bussar och tillgänglighet.

yngrot

Se där så det kan gå när man inte tänker efter lite innan man beställer.. Solbus verkar väl inte heller vara toppkvalitet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Hagri

Man har tydligen fått vad man har betalat för.  ;)