Veolia får ultimatum av Västtrafik...

Startat av Knallhatt, 15 mars 2011, 09:02:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knallhatt

"Bussföretaget Veolia får 30 dagar på sig att uppfylla säkerheten i sina bussar annars sägs avtalet upp."


http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572667-veolia-far-ultimatum-av-vasttrafik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knallhatt skrivet 15 mars 2011, 09:02:46 AM
"Bussföretaget Veolia får 30 dagar på sig att uppfylla säkerheten i sina bussar annars sägs avtalet upp."


http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572667-veolia-far-ultimatum-av-vasttrafik

Och för att gå direkt till källan: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4401311

Lite mer kött på benen här:
http://www.busstidningen.se/2011/03/15/vasttrafik-varnar-veolia/

Västtrafik har tydligen ändrat sig sedan i onsdags. Det beror antagligen på en hel del händelser sedan dess.
http://www.busstidningen.se/2011/03/09/ingen-varning-for-daliga-bussar/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nu ligger Veolia illa till uppenbarligen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina


forthemoment

Jag tycker det e hemskt för alla parter. Främst alla resenärer. Men nu är det en stor oro bland oss chaufförer vad som händer med oss om dom säger upp avtalet! Jag hoppas att Veolia får ordning på de omfattande brister som finns så det blir lugn och ro och en fungerande busstrafik!!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

mushkot

Frågan är väl om det ens är möjligt? Hur pass många bussar har brister, och hur lång tid tar dessa att åtgärda? Hur mycket personal finns att få tag i ens? Hur många reservbussar finns runt om i landet ifall många bussar får tas ur trafik?

Staffan Sävenfjord

Citat från: mushkot skrivet 15 mars 2011, 09:52:11 AM
Frågan är väl om det ens är möjligt? Hur pass många bussar har brister, och hur lång tid tar dessa att åtgärda? Hur mycket personal finns att få tag i ens? Hur många reservbussar finns runt om i landet ifall många bussar får tas ur trafik?

Om Veolia visar att de är beredda att på allvar ta itu med de här problemen fixar det sig säkert även om alla bussar inte är åtgärdade inom en månad. I dag finns det ju tyvärr en hel del händelser som tyder på att de inte tagit tidigare kritik på tillräckligt allvar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erling.L

Tror inte Västtrafik vågar säga upp avtalet
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bengt Jönsson

Ser ju ut att vara en hyggligt ny Volvo Säffle så man kan ju undra varför den tappade hjulet?
Att skylla på en inhyrd montör som Veolia nu gör i GP:s artikel är lågt!
>:(

/B

Nupski

Allt handlar ju till sist om Majorna sjukan den går ju inte att bota bara för att man byter åkare.

kimpan

Citat från: Tomas skrivet 15 mars 2011, 11:58:08 AM
Allt handlar ju till sist om Majorna sjukan den går ju inte att bota bara för att man byter åkare.

Majorna sjukan...??? Upplys oss från Sveriges andra sida vad det är för sjuka.....

Zella

Citat från: Tomas skrivet 15 mars 2011, 11:58:08 AM
Allt handlar ju till sist om Majorna sjukan den går ju inte att bota bara för att man byter åkare.

Är det den som sitter i väggarna

Bengt Jönsson

Citat från: kimpan skrivet 15 mars 2011, 12:06:36 PM
Majorna sjukan...??? Upplys oss från Sveriges andra sida vad det är för sjuka.....


Går den att bota?
Vad heter medicinen?

/B

Nupski

Majorna sjukan är svår att utrota men det går. Det handlar om kulturen i "väggarna" som började efter Linjebuss uttåg från Västra Göteborg. Nyström på GP skrev redan under 2007 om att det inte fungerat klockrent ute i Väster.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115086-sparvagen-nara-att-knackas

Västeravtalet är ett rätt tufft avtal med högt kilometeruttag per vagn samt hög "shit happens" kostnad för skadegörelse. Detta medför att det är svårt att räkna rätt vad trafiken kostar.

Att sedan Västtrafik står där med pekpinnar när de måste insett från början att det var för lågt bud som Veolia lade är ju en annan del av debatten. Det är ju inte första bolaget som kör ner sig direkt efter trafikstart så det måste ju bli skärpning.

Uffe D

Citat från: Tomas skrivet 15 mars 2011, 12:44:12 PM

Att sedan Västtrafik står där med pekpinnar när de måste insett från början att det var för lågt bud som Veolia lade är ju en annan del av debatten. Det är ju inte första bolaget som kör ner sig direkt efter trafikstart så det måste ju bli skärpning.

Det är väl ändå inte Västtragiks fel att Veolia lägger ett för lågt bud? Det är ju upp till den som vinner upphandlingen att sköta trafiken till det pris man har lämnat. Har man räknat bort sig får man skylla sig själv.