Gratis för kvinnor i Norrbotten

Startat av 1896, 08 mars 2011, 11:13:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

På internationella kvinnodagen:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=134917

mushkot

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 mars 2011, 11:13:33 AM
På internationella kvinnodagen, snudd på diskriminering:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=134917
Äh, varför? Så j***a petig ska man väl inte vara. Internationella kvinnodagen kom ju till för att stävja den diskriminering som faktiskt pågår även i Sverige, lite ska vi män väl kunna bjuda igen utan gnäll?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 mars 2011, 11:13:33 AM
På internationella kvinnodagen, snudd på diskriminering:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=134917

Ditt inlägg är snudd på något mycket värre. Avundsjuka kallas det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: mushkot skrivet 08 mars 2011, 11:21:11 AM
Äh, varför? Så j***a petig ska man väl inte vara. Internationella kvinnodagen kom ju till för att stävja den diskriminering som faktiskt pågår även i Sverige, lite ska vi män väl kunna bjuda igen utan gnäll?

Precis. Ett vanligt år i Sverige (ej skottår) har 1 st internationell kvinnodag, samt 365 dagar där män har högre lön än kvinnor. Än har vi väl inte ens haft en svensk kvinnlig statsminister? Man kan gärna försöka sätta saker i perspektiv innan man börjar ropa "diskriminering".

the0fiskis

Citat från: Ersa skrivet 08 mars 2011, 12:17:57 PM
Precis. Ett vanligt år i Sverige (ej skottår) har 1 st internationell kvinnodag, samt 365 dagar där män har högre lön än kvinnor. Än har vi väl inte ens haft en svensk kvinnlig statsminister? Man kan gärna försöka sätta saker i perspektiv innan man börjar ropa "diskriminering".
bra sakt  :)

men jag tycker dem(bussbolagen) borde ochså bjuda på semlor...  ;D

76

Och eftersom det även är internationella pannkaksdagen så tänker jag kräva pannkakor också.

1896


Ante

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 mars 2011, 11:13:33 AM
På internationella kvinnodagen, snudd på diskriminering:

Detta var också det första jag tänkte när jag såg nyheten.

Flertalet ovan tycker inte att det är diskriminering, men hade det fortfarande inte varit diskriminering om vi, bara för exempel, låtit vita människor åka gratis buss idag medan människor med andra hudfärger fått betala för sig?

Sedan tycker jag att det är beundransvärt av Länstrafiken i Norrbotten att på olika sätt försöka främja resande, genom t.ex. den dagen (eller veckan?) de hade gratis resor inom hela länet.

1896

Min första tanke var att vill man locka till sig resenärer genom att uppmärksamma denna dag, ska man väl låta ALLA åka gratis.

yngrot

Alla ska ju behandlas lika samma pris för alla ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas1968

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 mars 2011, 12:17:46 PM
Ditt inlägg är snudd på något mycket värre. Avundsjuka kallas det.

Att vara avundsjuk är dock tillåtet. Att ta olika betalt för samma vara eller samma tjänst är det inte och det tycker man att Länstrafiken i Norrbotten borde veta.

Muk

Det här var ett erbjudande som gällde under EN enda dag under året. Man kan ju fundera på hur många på det här forumet som planerade att åka buss i Norrbotten just igår och därmed blev personligt "drabbade". Eller är det samma gnälliga "gubbism" som härjade då Nobina(?) försökte rekrytera kvinnor? Då var det också många här som ville vara med. Riktade erbjudanden är inget nytt. Ska jag känna mig förfördelad för att jag som icke student inte kan åka med studentrabatt? Eller att man måste bo i ett speciellt postnummerområde för att få vara med och vinna på postkodlotteriet?

mushkot

Citat från: Muk skrivet 09 mars 2011, 09:06:12 AM
Det här var ett erbjudande som gällde under EN enda dag under året. Man kan ju fundera på hur många på det här forumet som planerade att åka buss i Norrbotten just igår och därmed blev personligt "drabbade". Eller är det samma gnälliga "gubbism" som härjade då Nobina(?) försökte rekrytera kvinnor? Då var det också många här som ville vara med. Riktade erbjudanden är inget nytt. Ska jag känna mig förfördelad för att jag som icke student inte kan åka med studentrabatt? Eller att man måste bo i ett speciellt postnummerområde för att få vara med och vinna på postkodlotteriet?
Exakt! Och hur i h*****e kan man jämföra att kvinnor får åka gratis på den internationella kvinnodagen med etnisk diskriminering?!?!

Jonas1968

Citat från: Muk skrivet 09 mars 2011, 09:06:12 AM
Det här var ett erbjudande som gällde under EN enda dag under året. Man kan ju fundera på hur många på det här forumet som planerade att åka buss i Norrbotten just igår och därmed blev personligt "drabbade". Eller är det samma gnälliga "gubbism" som härjade då Nobina(?) försökte rekrytera kvinnor? Då var det också många här som ville vara med. Riktade erbjudanden är inget nytt. Ska jag känna mig förfördelad för att jag som icke student inte kan åka med studentrabatt? Eller att man måste bo i ett speciellt postnummerområde för att få vara med och vinna på postkodlotteriet?
Lagen om olaga diskriminering gör vad jag vet inga undantag bara för att det är en satsning en dag per år. Eftersom Norrbottens län också är ett av Sveriges största län så kan det ju också bli väldigt stora belopp som en man tvingas betala samtidigt som kvinnorna åker gratis. Vad går en biljett Luleå-Abisko lös på? Det blir ett djädrans liv då kvinnor diskrimineras men när det gäller män som diskrimineras så förväntas folk acceptera det. Hur skulle feministerna reagera om det var tvärtom att männen fick åka gratis under en kampanj. Detta hade garanterat redan varit en fråga på regeringsnivå.

mushkot

Citat från: Jonas1968 skrivet 09 mars 2011, 10:44:28 AM
Lagen om olaga diskriminering gör vad jag vet inga undantag bara för att det är en satsning en dag per år. Eftersom Norrbottens län också är ett av Sveriges största län så kan det ju också bli väldigt stora belopp som en man tvingas betala samtidigt som kvinnorna åker gratis. Vad går en biljett Luleå-Abisko lös på? Det blir ett djädrans liv då kvinnor diskrimineras men när det gäller män som diskrimineras så förväntas folk acceptera det. Hur skulle feministerna reagera om det var tvärtom att männen fick åka gratis under en kampanj. Detta hade garanterat redan varit en fråga på regeringsnivå.
Ja STACKARS oss män! Vi har ju bara snittmässigt högre lön alla dagar om året, riskerar aldrig att bli av med jobbet för att vi kanske vill ha barn någon gång osv osv...