110302 - lägg till nollan själv

Startat av Gunnar D, 02 mars 2011, 15:16:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Brommas Capitoler gick i första hand på linje 80 (N:a Bantorget-Traneberg) men kunde då och då ses på övriga Brommalinjer. Här på linje 116 vid Brommaplan 26 jan 1964.
Dagens datum 110302 framgår av frontens första och sista siffror plus en nolla i mitten!

Mvh Gunnar

Mr G

Stiligt! Och så fick du med en Metropol också. Borde väl vara på 117 då, om det nu inte är motsatt körriktning för 116. Minns du destinationen för 75302, Bällsta Bro eller Nockebyhov?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 02 mars 2011, 15:30:05 PM
Stiligt! Och så fick du med en Metropol också. Borde väl vara på 117 då, om det nu inte är motsatt körriktning för 116. Minns du destinationen för 75302, Bällsta Bro eller Nockebyhov?

Jag tror det var mot Nockebyhov.

/Gunnar

Svempa


Nico


Härlig bild, men jag kände inte igen mig riktigt. Det är väl tunnelbaneviadukten som syns i bakgrunden, men det torde betyda att nutidens terminalområde har vridits i 90° ungefär jämfört med hur den låg på 1960-talet. När ändrade man i så fall till dagens utformning?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Gunnar D

Citat från: Nico skrivet 03 mars 2011, 10:54:03 AM
Härlig bild, men jag kände inte igen mig riktigt. Det är väl tunnelbaneviadukten som syns i bakgrunden, men det torde betyda att nutidens terminalområde har vridits i 90° ungefär jämfört med hur den låg på 1960-talet. När ändrade man i så fall till dagens utformning?

Osäker på när men sommaren-67 var den som på bilden iaf. Kanske i samband med att MOAB började vända där. Det var väl 1968?
Någon Bromma-expert vet kanske mer.

/Gunnar

Peter Rost

1/7-1968 upphörde trafiken för Mälaröbussarna till/från Kronobergsgatan (Fridhemsplan). För att istället vända vid Brommaplan.

/Peter

Corny

Citat från: Gunnar D skrivet 03 mars 2011, 12:24:44 PM
Osäker på när men sommaren-67 var den som på bilden iaf. Kanske i samband med att MOAB började vända där. Det var väl 1968?
Någon Bromma-expert vet kanske mer.

/Gunnar

Jag tror att nuvarande terminal kom ca 1980.

Corny

Hasse L

Onsdagen den 14 december 1983 togs den nya terminalen i bruk för 117 och mälarölinjerna.
116, 173, 198, 509, 510 och arlandabussar blev kvar i den gamla tills vidare.
Området där nuvarande hpl för 155 och 509 finns skulle förbli arbetsområde till maj -84 enligt skissen på det lokala trafikmeddelandet 83-200, men inte förrän 12.9.1984 flyttade åtminstone 116, 173 och 198 till den nya terminalen.

Nico


Bockar och bugar för den infon. Visserligen verkar ombyggnaden ha skett i modern tid även för undertecknad (var dock bara 13 år 1983) och dessutom ligger Brommaplan på rätt sida stan så att säga. Hade dock ändå inget minne av just detta då Brommaplan ändå inte riktigt låg inom min vändradie. Vällingby låg närmast till från Spånga, 117 hoppade man av före Brommaplan så man kunde gå till Åkeshovshallen och till SALK-hallen gick ju 112. Alltid lika kul att upptäcka något nytt om sitt närområde.  :)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Är det inte två ombyggnader här sen dagen H? En rätt snart inpå, och sen ytterligare en, ev två, långt senare. Ska man in med bil till området bakom bussterminalen måste man köra ända ner till Åkeshovsvägen och sen tillbaka förbi det hus där busschaufförerna rastar. Tidigare var infarten mitt för hotellet, men där kan bara bussar åka in nu.
吉先生

Kristofer

Citat från: Nico skrivet 03 mars 2011, 10:54:03 AM
Härlig bild, men jag kände inte igen mig riktigt. Det är väl tunnelbaneviadukten som syns i bakgrunden, men det torde betyda att nutidens terminalområde har vridits i 90° ungefär jämfört med hur den låg på 1960-talet. När ändrade man i så fall till dagens utformning?
Om jag inte tar helt fel så är det väl så att terminalen på bilden låg norr om tunnelbanan, inte där den ligger idag.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Gunnar D

Citat från: Kristofer skrivet 15 mars 2011, 09:40:11 AM
Om jag inte tar helt fel så är det väl så att terminalen på bilden låg norr om tunnelbanan, inte där den ligger idag.

Det stämmer även om vissa hpllägen finns norr om T-banan även idag.

/Gunnar