"Världens bästa buss"

Startat av Peter Rost, 02 mars 2011, 02:51:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.



Gunnar D

Citat från: BD skrivet 02 mars 2011, 08:28:14 AM
Tja världsmästare, möjligen i oväsen.

Knappast 1953 iaf! Då fanns det nog andra bussar som hade högre ljudnivå.

/Gunnar

BengaB40

Hej! Det där med ljud är ett intressant kapitel! Men råkade man som fotgängare passera en Metropol i startögonblicket var man halvdöv i åtminstone ett öra resten av den dagen! Hälsn. BengaB40

Mr G

Citat från: BengaB40 skrivet 02 mars 2011, 09:22:42 AM
Hej! Det där med ljud är ett intressant kapitel! Men råkade man som fotgängare passera en Metropol i startögonblicket var man halvdöv i åtminstone ett öra resten av den dagen! Hälsn. BengaB40

Jag håller inte med alls. Metropoler och Capitoler smög ju igång jämfört med H15 t ex. En H15-start hördes flera kvarter bort, gick in i lägenheter och vete f-n om det inte klirrade i grogglasen i vitrinskåpet också. Själv växte jag upp intill en busshållplats med varierad kompott av H15 och H21/H22. Tidvis H20 och senare även H19, för att sen ersättas av H34. H23/H24 har också dykt upp där.

Jag vill hävda att såväl H15, H20 och H34 klart slår Metropol ljudmässigt.

Känns f ö som detta har diskuterats nyligen
吉先生

BengaB40

Hej! Visst, en ljudupplevelse är ju helt beroende av i vilken position man befinner sig i förhållandet till ljudet! Relaterade bara min egen erfarenhet som fotgängare i Stockholm på 50/60-talet! Tillbringade en stor del av min barndoms- och uppväxttid i morföräldrahemmet på en gata med hållplats för Höghus, Metropoler och Capitoler utanför porten och älskade de olika (o)-ljuden från bussarnas starter! Men o.k., nog tjatat i detta ämne!  Om man ska hålla sig strikt till rubriken "Världens bästa buss" skulle jag bara vilja fråga mig: för vem? Stockholmarna som passagerare var förbannade på Metropolerna vid introduktionen i alla fall, p.g.a. enmansbetjäningen som förlängde restiden och den ryckiga automat-växlingen som för äldre stående i mittgången gjorde resan till en mardröm! Har själv svårt att tänka mig det forna Stockholm utan dessa Metropoler, de ingick ju i den självklara stadsbilden, som de blåa spårvagnarna, men egentligen var de ju monster i innerstan! Hälsn.BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 02 mars 2011, 17:17:02 PM
Tillbringade en stor del av min barndoms- och uppväxttid i morföräldrahemmet på en gata med hållplats för Höghus, Metropoler och Capitoler utanför porten och älskade de olika (o)-ljuden från bussarnas starter!

Jag blir nyfiken!
Vilken gata?

Mvh Gunnar

JAB

Var det inte så att i en artikel i TFA (Teknik för alla) skribenten som provat bussen, skrev att det var världens bästa buss.
Scania-Vabis var inte sena att utnyttja artikeln i sin marknadsföring, först senare kom det fram att artikelförfattaren mest arbetede med att testa mopeder och påhängsmotorer, med detta inte sagt att det Metropol skulle vara en dålig buss, eller författaren en dålig journalist. Men det är väl så historia skapas ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: JAB skrivet 02 mars 2011, 18:36:19 PM
Var det inte så att i en artikel i TFA (Teknik för alla) skribenten som provat bussen, skrev att det var världens bästa buss.
Scania-Vabis var inte sena att utnyttja artikeln i sin marknadsföring, först senare kom det fram att artikelförfattaren mest arbetede med att testa mopeder och påhängsmotorer, med detta inte sagt att det Metropol skulle vara en dålig buss, eller författaren en dålig journalist. Men det är väl så historia skapas ?

Jag minns i alla fall att det skrevs om Metropol i Ungdoms-Nytt och just att det var världens bästa buss enligt experter.

Om journalisten var van vid mopeder och plötsligt satte sig och provkörde en Metropol så är väl det ett indicium gott som något på att det var en mycket lättmanövrerad buss. Även om man fick köra buss utan passagerare på B-körkort (eller vad det hette då) på den tiden så var det ju inte bara att sätta sig vid ratten och köra i de flesta bussar. Det skilde sig rätt mycket från att köra personbil, mer då än nu då servostyrning och synkad växellåda saknades på de många bussar.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Nu har jag bara åkt Metropol i veteran sammanhang, men håller med Mr G att ljudnivån var/är något högre från H34 Leyland, än Metropolen. Läste för ett par år sedan ett tidningursklipp på Spårvägsmuseets arkiv hur boende på Svartågatan i Bagarmossen klagade på "den allt för höga ljudvolym från buss 171", som för övrigt vände på Svartågatan i "Bagis". Tidningsurklippet var från sent 1970 - tal då linjen fortfarande trafikerades av uteslutande Leylandbussar. Svaret från SL blev att "det snart skulle komma leverans av nyare tystare Scania bussar".

/Peter

BengaB40

Hej! "Min" busshållplats i Stockholm låg mitt emot gamla Svea Livgarde. Linje 51/73. Runt hörnet i kvarteret "Fanan" kunde man ta 41:ans trådbuss, 50 meter ner på Narvavägen var det bara att hoppa på 2:ans spårvagn, ytterligare 100 meter i samma riktning fanns 7:ans spårvagn och 69:ans buss till city! Strålande tider, härliga tider! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 03 mars 2011, 09:00:52 AM
Hej! "Min" busshållplats i Stockholm låg mitt emot gamla Svea Livgarde. Linje 51/73. Runt hörnet i kvarteret "Fanan" kunde man ta 41:ans trådbuss, 50 meter ner på Narvavägen var det bara att hoppa på 2:ans spårvagn, ytterligare 100 meter i samma riktning fanns 7:ans spårvagn och 69:ans buss till city! Strålande tider, härliga tider! Hälsn. BengaB40

Tack för info! Ja, Stockholm på 50-talet kunde erbjuda mycket!

Mvh Gunnar