110226

Startat av Mr G, 26 februari 2011, 21:56:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



226 - ja här blev det vägnumret som passade in på dagens datum.
吉先生

Ted Selander

Stiligt!

Kan någon reda ut när kiosken vid Ludgovägen försvann?

/Ted

AGR

Citat från: Ted S skrivet 26 februari 2011, 22:39:27 PM
Stiligt!

Kan någon reda ut när kiosken vid Ludgovägen försvann?

/Ted

En gissning, när den nya sträckan av Huddingevägen öppnades. Antar att underlaget minskade kraftigt.
Mvh AGR

Gunnar D

Tänker alltid på "Ludgo-Pelle" när jag ser/hör "Ludgovägen".

Bilden känns år 1969.  :-\

Mvh Gunnar

Thomas Bergstam

#4
Citat från: Mr G skrivet 26 februari 2011, 21:56:48 PM

226 - ja här blev det vägnumret som passade in på dagens datum.

Korsningen Huddingevägen/Årdalavägen. Bakom byggdes senare en Konsumbutik som lades ner. Örby gummi huserar där nu.

Utanför ämnet kan också sägas att bakom gick också linje 19, Örbybanan på 30 och 40-talet.



Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 27 februari 2011, 09:04:41 AM
Tänker alltid på "Ludgo-Pelle" när jag ser/hör "Ludgovägen".
Bilden känns år 1969.  :-\
Mvh Gunnar

Ja detta kan knappast vara en Minoltabild, och med tanke på växtligheten bör det vara tidig vår. Så april 1969 är nog det mest troliga.

Lustigt, jag tänker också alltid på Ludgo-Pelle när jag hör hållplatsnamnet. Inte för att jag vet så mycket om Ludgo-Pelle. Jag har alltid trott att han var ett svar på Gnesta-Kalle, men så behöver det inte vara förstås. Var det inte Ludgo-Pellle som sjöng tktktktkt eller nåt sånt i en av sina sånger?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 27 februari 2011, 11:50:38 AM
Var det inte Ludgo-Pellle som sjöng tktktktkt eller nåt sånt i en av sina sånger?

Jag vet tyvärr knappast nånting om honom och den sången känner jag inte till  :(

/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 27 februari 2011, 15:46:41 PM
Jag vet tyvärr knappast nånting om honom och den sången känner jag inte till  :(

/Gunnar

Ludgo-Pelle specialitet var så kallad tungstep. Det vill säga att han framkallade ett särskilt ljud genom att slå tungan mot tänderna.

Ludgo-Pelle kom från Ludgo socken i Nyköpings kommun och det är också den som gett namn åt Ludgogatan. Gatorna i det här området har ofta namn från sörmländska socknar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 februari 2011, 16:46:14 PM
Ludgo-Pelle kom från Ludgo socken i Nyköpings kommun och det är också den som gett namn åt Ludgogatan. Gatorna i det här området har ofta namn från sörmländska socknar.

Jag kände till bakgrunden till namnen på vägarna i detta område dock inte mycket om Pelle eller tungstep.

/Gunnar

Mr G

Citat från: Mr G skrivet 27 februari 2011, 11:50:38 AM
Var det inte Ludgo-Pellle som sjöng tktktktkt eller nåt sånt

tktktktkt - det var förstås det som kallades för tungsteppen  ;D
吉先生