Alla ska med i Uddevalla

Startat av Bengt H, 13 februari 2011, 12:25:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

I juni 1974 gjorde jag ett besök i Uddevalla. Uppenbarligen var det många som ville med bussarna på Kungstorget, som då var stadstrafikens centrala hållplats.

Vagn 50, en Scania-Vabis CR 7659.


Vagn 49, också den en CR7659, kommer mot Kungstorget




Två bilder på GCR031,




Samma buss på Tureborgsvägen, linje 1 på väg mot Äsperöd




Vagn 40, en Volvo B71514 med kaross från VBK



Peter Öden

Hej !

Alltid trevligt Bengt H. med dina gamla sv/v bilder från olika städer.
Tyvärr gick CAA 421 till skrot för några år sedan. Tanken var tidigare
att bevara den som museibuss.

Mvh Peter Ö

Gunnar D

Mycket trevliga bilder! Var själv i Uddevalla sommaren -74 och passade på att digga Capitol!

Mvh Gunnar

Mats Karlsson

Nu slår hjärtat trippelslag! Uddevalla har alltid legat mig varmt om hjärtat. Här åkte jag Capitol redan omkring 1958. Just 1974 var året då jag avskedsåkte den sista Capitolen i trafik, nämligen GCR031.

GCR031 gick sitt sista år i trafik under 1974. Den ställdes av våren 1975 och såldes i augusti samma år till Uddevallavarvet som personalbuss inom varvsområdet (gulmålad med internnr 3793-90).

1974 var också året då Uddevalla Omnibus AB inte längre fick lönsamhet i lokaltrafiken, utan var tvunget att ansöka om kommunalt bidrag. Detta gjorde att kommunen tog över företaget 1977 från bröderna Forsberg.

Som synes har några bussar linjenr och några inte. Linjenr infördes nämligen först 12 sept 1971 och då endast på de större linjerna (nr 1-4).

Inv.nr infördes inte på bussarna förrän 1979, förmodligen pga införandet av radio. Nr 40 var det lägsta numret som infördes. Det berodde på att man hade räknat ut att det hade funnits 39 bussar i trafik före 1979. Inv.nr kom alltså att spegla hur många bussar som funnits hos Uddevalla Omnibus AB sedan starten 1937. Det är därför det inte syns några inv.nr på Dina bilder.




Bengt H

Tack för informationen, Mats. Det förklarar också varför jag inte kunde identifiera något inventarienummer på GCR031. Jag har en inventariemummerlista som börjar på nummer 1 och ska ha varit den som togs fram när man skulle sätta nummer på bussarna. Den äldsta med nytt registreringsnummer på den är just nummer 40. Jag hittade ingen buss där som passade in på GCR031, alltså ingen Capitol med gammalt nummer som slutar på 1. Missade man GCR031 vid sammanställningen?

Till Peter: Visst är det kul med alla gamla bilder som finns kvar och visas. Jag tycker nog att bra färgbilder smäller högre än svart-vita. Dina är bra exempel på det. De sämsta bilderna är dock de som inte blev av. Jag fotograferade mycket i svart-vitt på den tiden och det gjorde att jag utan att gräva alltför stora hål i plånboken, kunde ta mycket bilder. Det var billigt och man kunde göra mörkrumsarbetet själv. De flesta bilderna förblev dock bara negativ och först nu med digitaltekniken kommer de fram i "tittbart" skick. Ett skäl till att jag fotograferade mycket i svart-vitt var att jag var orolig för att färgbilderna skulle blekna bort. Jag kan dock se idag att de flesta färgbilderna från den tiden har hållt sig förvånadsvärt bra. De högre krav som den tidens färgfilm hade på bra exponering gör dock att en större andel av färgbilderna här "skräplådestatus". Photoshop kan dock rädda en hel del av dem så pass att motivet ändå kommer fram. Inte alltid med helt njutbart resultat, dock.

Men, som sagt, en bild som finns och visas är bättre än en bild som inte finns. Och ibland när jag förbannar mig själv för bilder jag inte tog, bestämmer jag mig för att ändå vara tacksam för alla bilder jag faktiskt ändå har tagit.

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 13 februari 2011, 13:13:53 PM
Tack för informationen, Mats. Det förklarar också varför jag inte kunde identifiera något inventarienummer på GCR031. Jag har en inventariemummerlista som börjar på nummer 1 och ska ha varit den som togs fram när man skulle sätta nummer på bussarna. Den äldsta med nytt registreringsnummer på den är just nummer 40. Jag hittade ingen buss där som passade in på GCR031, alltså ingen Capitol med gammalt nummer som slutar på 1. Missade man GCR031 vid sammanställningen?
Om GCR031 hade funnits kvar i trafik 1979 hade den fått nr 37. Gammalt reg.nr var O167.

Bengt H

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 februari 2011, 13:51:06 PM
Om GCR031 hade funnits kvar i trafik 1979 hade den fått nr 37. Gammalt reg.nr var O167.

Normalt skulle fordonen behålla slutsiffran vid byte från gammalt till nytt registreringsnummer, men så var tydligen inte fallet med denna buss. Redan flera år före omläggningen var ju slutsiffran kvar vid byte av län. Det berodde väl bland annat på att slutsiffran styrde inställelsemånad för besiktningen.

Mats Karlsson

Ja, normalt skulle slutsiffran ha hängt med till nya systemet, men det finns några få undantag i landet. GCR031 är ett av dessa. Den fick inte ens en bokstavskombination som var typisk för bussar. Något måste alltså ha blivit fel vid övergången till nya reg.nr.

BengaB40

Hej! Intressanta bilder från Uddevalla! Under mitt första skolpendlar-år i Örebro gick 3 st. Volvo B532, årsmodell 1949 med Skeningekaross, i stadstrafiken där. De såldes 1956 till Uddevalla Omnibus AB som de sista Volvobussarna hos ÖTAB på över 2 decennier. Är det någon som vet hur länge de gick i Uddevalla? Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Citat från: BengaB40 skrivet 14 februari 2011, 19:49:20 PM
Hej! Intressanta bilder från Uddevalla! Under mitt första skolpendlar-år i Örebro gick 3 st. Volvo B532, årsmodell 1949 med Skeningekaross, i stadstrafiken där. De såldes 1956 till Uddevalla Omnibus AB som de sista Volvobussarna hos ÖTAB på över 2 decennier. Är det någon som vet hur länge de gick i Uddevalla? Hälsn. BengaB40
De hette T812, T813 och T814 och kom till Uddevalla i maj 1956 där de döptes om till O214, O224 och O237. De avregistrerades 1960, 1958 resp 1964 och skrotades. Förmodligen togs den sista ur trafik redan 1961, även om den avregistreardes först 1964.

BengaB40

Hej! Tack Mats för snabbt svar! Har ett minne att jag såg en av dessa bussar annonserad till salu i CLASSIC MOTOR i slutet av 80-talet! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Citat från: BengaB40 skrivet 14 februari 2011, 20:44:18 PM
Hej! Tack Mats för snabbt svar! Har ett minne att jag såg en av dessa bussar annonserad till salu i CLASSIC MOTOR i slutet av 80-talet! Hälsn. BengaB40
Även om jag har noteringar om att de skrotades så kan någon ha överlevt. Det kan ju vara så att en skrothandlare tog hand om dem, och att de därmed noterades som skrotade, medan skrothandlaren lyckades sälja någon av dem.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 februari 2011, 13:51:06 PM
Om GCR031 hade funnits kvar i trafik 1979 hade den fått nr 37. Gammalt reg.nr var O167.

Just denna Capitol var väl unik genom att vara den enda C70/3 som fick de nya vindrutorna som sedan kom på CF och C75:orna?
Fantastisk att se dessa bilder!

BMJ

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 februari 2011, 12:53:13 PM
Nu slår hjärtat trippelslag! Uddevalla har alltid legat mig varmt om hjärtat. Här åkte jag Capitol redan omkring 1958. Just 1974 var året då jag avskedsåkte den sista Capitolen i trafik, nämligen GCR031.

GCR031 gick sitt sista år i trafik under 1974. Den ställdes av våren 1975 och såldes i augusti samma år till Uddevallavarvet som personalbuss inom varvsområdet (gulmålad med internnr 3793-90).

1974 var också året då Uddevalla Omnibus AB inte längre fick lönsamhet i lokaltrafiken, utan var tvunget att ansöka om kommunalt bidrag. Detta gjorde att kommunen tog över företaget 1977 från bröderna Forsberg.

Som synes har några bussar linjenr och några inte. Linjenr infördes nämligen först 12 sept 1971 och då endast på de större linjerna (nr 1-4).

Inv.nr infördes inte på bussarna förrän 1979, förmodligen pga införandet av radio. Nr 40 var det lägsta numret som infördes. Det berodde på att man hade räknat ut att det hade funnits 39 bussar i trafik före 1979. Inv.nr kom alltså att spegla hur många bussar som funnits hos Uddevalla Omnibus AB sedan starten 1937. Det är därför det inte syns några inv.nr på Dina bilder.





Hur gick linjerna då?
Vill minnas att det i slutet på 70-talet låg till ungefär såhär:

1 Äsperöd - Skogslyckan
2 Bohusgården - Hovhult
3 Dalaberg - ???
4 Kuröd - ???

Mats Karlsson

Citat från: BMJ skrivet 24 mars 2011, 17:37:33 PM
Hur gick linjerna då?
Vill minnas att det i slutet på 70-talet låg till ungefär såhär:

1 Äsperöd - Skogslyckan
2 Bohusgården - Hovhult
3 Dalaberg - ???
4 Kuröd - ???
1974 fanns dessa linjer, varav två saknade linjenr:
Linje 1 gick Skogslyckan-Kungstorget-Äsperöd
Linje 2 gick Hovhult-Kungstorget-Bohusgården
Linje 3 gick Kungstorget-Dalaberg
Linje 4 gick Kuröd-Kungstorget-Fasseröd
Linje -- gick Kungstorget-Gustafsberg
Linje -- gick Kungstorget-Gröngatan