Att kolla på medan vintern rasar!

Startat av Mr H, 10 februari 2011, 19:47:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roland Hn

56-57 Var det kondis på capitolerna och Volvo, på linje 59. Det hände att man hamnade där på gnet. Då längtade man tillbaka till H15 på 73an.
Roland?

Mr H

Du jobbade alltså i Söderhallen Roland?

Mr H

Jimmy

Citat från: Mr H skrivet 19 februari 2011, 16:56:24 PM
Hej Jimmy!
(jag antar att du menar Mr H när du undrar om källan!) :D

Uppgifterna bygger på "nådiga luntan" från SS/SL. "Nådiga luntan" är deras egen sammanställning av linjebeskrivningar och du har förmodligen sett en del av den i MfSS för många år sedan beskrivande spårvägslinjerna. Det finns alltså en fortsättning av detta digra material som anspråkslöst heter "Busslinjerna i Stockholm" och den del jag har tillgång till som fyller en A4-pärm är SS-nätet men till h-omläggningen. Det finns en fortsättning också vad det gäller h-linjerna o.s.v. "Nådiga luntan" baserar sig på allt internt material typ trafikordrar, körspecar, turlistor etc., etc.

Vad det gäller linjerna 84 och 85 så är jag fundersam att du anger hållplatsnamn (NORRMALMSTORG) i anslutning till Strömbron. Det låter en bit ifrån så att säga. "Nådiga luntan" säger Kungsträdgårdsgatan/Näckrosgatan som (NORRMALMSTORG). I nådiga luntan så finns också angivet att linjerna 84 och 85 kör direkt från ändhpl i innerstaden f.m. utan uppehåll till förorten men det finns också andra uppgifter att man stannade på hållplatserna fram till Räntmästartrappan även fm och sedan gick direkt till förort.

Ja det där med vad som avses med nedläggningsdatum kan ju de lärda säkert tvista om länge men i min värld så finns det två möjliga angivelser, antingen sista dagen linjen kördes eller också första dagen linjen inte fanns och då alltså redan var nedlagd. Jag vill nog ange det som sista dag som linjerna kördes och med din veckodagangivelse enligt ovan skulle jag snarare betrakta lördagen den 15/2 som sista trafikdag och därför nedläggningsdag. (Om man skulle ange första dag utan trafik skulle alltså analogt med detta de sista spårvägslinjerna som "temporärt" nedlades i Stockholms innerstad varit den 4 september 1967 och det har jag aldrig hört någon påstå).

Jag kontaktar dig om "Nådiga luntan"! ;)
Jag trodde dess existens var mer allmänt känd!

Många hälsn
Mr H


Hej Mr H.
Självklart var frågan ställd till dig :D . Det blev ju i alla fall rätt ovanför citat-rutan!
Då var det alltså inte en tryckt "SS linjebeskrivning" med datum som du har tillgång till utan en sammanställning, eller?

Desten Norrmalmstorg har egentligen inget med Strömbrons närhet att göra. Det är bara vårt sätt att beskriva linjerna, vi lägger alltid desten där slingan tar slut. Och understrecket markerar på vilken gata ändhållplatsen var placerad.

Det är lite skillnad på nedlades och nedlagd.
Spårvägslinjerna lades ner 2 september 1967
Spårvägslinjerna var nedlagda 3 september 1967, efter trafikdygnets 2 september slut.
Jag föredrar att använda begreppet nedlagda.

Och visst hade man kunna skriva så här för linjerna 84 och 85:
1958-02-16   
Linje 84  Nedlagd, 1958-02-17 delvis ersatt av SS linje 90E
Linje 85  Nedlagd, 1958-02-17 delvis ersatt av SS linje 91E.

Mvh
Jimmy B

Mr H

Hej!

Åhå då förstår jag varför ni anger desten NORRMALMSTORG på det sättet! Jag trodde att det var ändstationsangivelsen som ni markerade. Jag är med på att ni ser det som att det går över i nedlades till trafikdygnets slut d.v.s 2 september nedlades spårvägstrafiken i Stockholm innerstad enligt den synen även om sista vagnen gick den 3 september för att populäruttrycka sig som resten av befolkningen.  :D :D  :D. Men när nedlades då egentligen ex.vis nattlinje 104? 2 eller 3 september? Allt beror förstås på om man ser det som en rest av föregående dygns utsättning utan ny trafik för det innevarande trafikdygnet och då skulle alltså linje 104 nedlagts ca kl 29 den 2 september för att tala SL-språk. Det finns nog inget rätt eller fel i det här utan allt beror på olika synsätt, ett givet samtalsämne förstås när vi träffas över "nådiga luntan"! :D :D :D

Många hälsn
Mr H 

Roland Hn

Citat från: Mr H skrivet 19 februari 2011, 21:46:27 PM
Du jobbade alltså i Söderhallen Roland?

Mr H
Jo men visst. Flyttade snabbt till Bränkyrkahallen till en fast kondistjänst på 14/17. Nog blir man nostalgisk när man ser en bild på en A24 eller A29.
Roland?

Mr H

Citat från: Roland Hn skrivet 20 februari 2011, 12:21:36 PM
Jo men visst. Flyttade snabbt till Bränkyrkahallen till en fast kondistjänst på 14/17. Nog blir man nostalgisk när man ser en bild på en A24 eller A29.
Roland?

Åhå premetron!
Själv brukade jag 13/16 under många år. Då barnvagn brukades kan jag tänka mig att B29:an föredrogs framför A29 med tanke på instegshöjden! Vi brukade också 161:an (måste ju tilläggas då detta är en bussweb!) Håller med dig om bilder på A24 och A29.

Mr H

Gunnar D

Detta ämne och dess inlägg är Forumet som bäst!

Mvh Gunnar
(vars absoluta kollfordonsfavorit är B12/B29)

Mr H

Håller med Gunnar!
Speciellt tycker jag man kan uppskatta kompistonen i inläggen som också någon
annan skrev nyligen, detta forum och dess debattörer håller en osedvanligt hög klass, och
förfaller aldrig till "härdsmältor", som vissa andra forum i vår intressesfär allt som oftast gör,
ingen nämnd och ingen glömd! Hoppas att det får fortsätta så!
Mr H  :D :D :D :D :D

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 20 februari 2011, 11:25:17 AM
Men när nedlades då egentligen ex.vis nattlinje 104? 2 eller 3 september? Allt beror förstås på om man ser det som en rest av föregående dygns utsättning utan ny trafik för det innevarande trafikdygnet och då skulle alltså linje 104 nedlagts ca kl 29 den 2 september för att tala SL-språk. Det finns nog inget rätt eller fel i det här utan allt beror på olika synsätt, ett givet samtalsämne förstås när vi träffas över "nådiga luntan"! :D :D :D

Många hälsn
Mr H 


Las den inte ner kl. 31? Eller bytte man nummer också när man bytte sida på gatan. Har för mig att 104:an trafikerades ett par timmar i högertrafik, innan den slutligen gick i graven. Eller minns jag fel igen ... ??? ??? ???
吉先生

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 20 februari 2011, 20:39:27 PM
Las den inte ner kl. 31? Eller bytte man nummer också när man bytte sida på gatan. Har för mig att 104:an trafikerades ett par timmar i högertrafik, innan den slutligen gick i graven. Eller minns jag fel igen ... ??? ??? ???

Står det inte 94 på H34:an på AGR:s bild på Hamngatan och 104 på H21:an som den ersätter?
Då borde det ju varit 94 som tog över 104 på omläggningstidpunkten. Knepigt blir det ju förstås med 132:an som gick ett tag i högertrafik...med Metropol (det har ju Gunnar beskrivit tidigare), men å andra sidan lades ju inte den ner. Fanns det fler SL-linjer som fortsatte i högertrafik med vänsterbussar?
???
Mr H


Mr G

Men visst finns det en bild från Kungsgatan med en H32:a skyltad 104 också. Vad den nu gjorde där? Mystiken tätnar... :o
吉先生

Gunnar D

Denna film är också sevärd. SS H22A Capitol (med Capitolmärke inne) provkörs en drygt minut in i filmen samt invigning Hötorgscity bl.a.

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=323&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?q%3d%2b%26categoryid%3d15%26minyear%3d1940%26maxyear%3d1960

Mvh Gunnar

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 22 februari 2011, 17:37:17 PM
Denna film är också sevärd. SS H22A Capitol (med Capitolmärke inne) provkörs en drygt minut in i filmen samt invigning Hötorgscity bl.a.

Hej!

Tack för tipset!
Provbussen H22A 75412 var väl den enda Capitolen hos SS med tvåekrad ratt.
De övriga samt även Metropolerna specificerades av SS med ratten treekrad.

mvh K R