Att kolla på medan vintern rasar!

Startat av Mr H, 10 februari 2011, 19:47:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

#30
Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 februari 2011, 14:39:32 PM
Jo, det är Johanneberg.
Jag kompletterar med en länk så ser ni hur det ser ut idag i Johanneberg i Göteborg där läkar-PV:en kommer nedför Viktor Rydbergsgatan och svänger in på Örnehufudsgatan.http://kartor.eniro.se/m/IxtNL.
Jag korsade Örnehufudsgatan strax bakom filmaren minst fyra ggr per dag under fyra år på 1970-talet, så vyn är oerhört bekant för mig.

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 13 februari 2011, 08:37:57 AM
Kollade bild på 75301 från aug-67 och där finns Capitolmärket på denna plats!

Kanske fanns det inte ett sånt märke i alla bussar, utan bara i vissa? Intressant hur som helst med din notering från aug-67, eftersom det fanns en teori om att alla vagnar hade ett sånt märke, men att det blev övermålat vid första revision som gjordes. Och skulle det i så fall bara ha funnits på H21-H22, och inte på övriga modeller prydda med ett märke i fronten (H19,H23,H24,H30). Minnet bleknar med åren förstås, men jag kan inte påminna mig detta märke interiört.
吉先生

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 13 februari 2011, 13:15:27 PM
Hej!

Jo, jag såg det också. Det var kanske den ursprungliga tanken med dessa linjer,
men av någon anledning drogs linjerna under förmiddagstrafiken till Norrmalmstorg istället.
För att inte skapa trängsel på Brunkebergstorg då med för många bussar kanske, trådbussarna kunde ju inte flytta på sig...
Artikeln var f ö illustrerad med en lastande Capitol på 83:an under eftermiddagstrafiken.

mvh K R

Du har säkert rätt men artikeln handlade ju om erfarenheter av linje 83-85 som hade varit igång ca 1,5 mån när tidningen kom ut. Men skribenten var kanske inte uppdaterad på linjesträckningen under morgonen.

Citat från: Mr G skrivet 13 februari 2011, 19:05:37 PM
Kanske fanns det inte ett sånt märke i alla bussar, utan bara i vissa? Intressant hur som helst med din notering från aug-67, eftersom det fanns en teori om att alla vagnar hade ett sånt märke, men att det blev övermålat vid första revision som gjordes. Och skulle det i så fall bara ha funnits på H21-H22, och inte på övriga modeller prydda med ett märke i fronten (H19,H23,H24,H30). Minnet bleknar med åren förstås, men jag kan inte påminna mig detta märke interiört.

Även 75284 hade märket i aug-67 ser jag. H23, H24 och H30 hade ju linjenummerluckan bak som kanske gjorde det konstigt/svårt med märket. Hur var det med H19 vid leverans? Verkar vara borta efter revision iaf på vissa H19.

/Gunnar

Mr H

Jag vill minnas att jag sett på bilder att även H19 hade sitt Metropolmärke bak ovanför fönstren men har hört att de försvann i samband med revisionen när de målade taken. Vi får kolla med gamla bilder men jag tror nog att H23,H24 och H30 kan uteslutas då det här förmodligen gjordes på 50-talet enbart när dem bussarna levererades. På Metropolerna stog det väl dessutom från början "Metropol" utskrivet på kollisionslisterna på sidorna nästan längst bak.

Mr H

Rolf

Läsare av tråden har förstås noterat att speakerrösten tillhör allas vår Farbror Melker, dvs Torsten Lilliecrona. När filmen spelades in hade han dock en handfull år kvar till dess han skulle bli Melker med svenska folket för evigt.

En mkt fin skådespelare enligt min mening.

Rickson

Har du fått ont i tutan?? ::)  Kul scen med taxichauffören. ;D

Hasse L

Upptäckte nyss att 83, 84, 85 aldrig kom med på någon Spårvägskarta. På 1957 års karta är 60 och 61 avlägsnade, dock är miniatyrkartorna för linjerna kvar men ¨tomma¨. Gjort i sista minuten tydligen och 83-85 hann man inte få med. När det var dags för 1958 års karta skulle de precis läggas ned.
I häftet SS Data 1957 finns en bild från Brunkebergstorg med Capitol skyltad 83E, det är kanske samma bild som i Spårväg och Buss.
/H.

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 12 februari 2011, 12:25:36 PM
Hej!

Tack för svaret!
Jag var lite inne på det geografiska området i stort i första scenen.
mvh K R

Mer precist Midsommarvägen/Nioörtsvägen.

/Gunnar

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 17 februari 2011, 11:20:29 AM
Mer precist Midsommarvägen/Nioörtsvägen.
/Gunnar

Hej!

Tack för den exakta positionen, där Drive In-banken i filmen låg!

mvh K R

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 11 februari 2011, 14:47:53 PM
Ja i den filmen är man ju rädd för att det skall bli en bil per hushåll, nu ligger man väl snarare mot två!

Linje 44 är en märklig busslinje, kul att se med Capitol, den måste väl vara en politisk ersättning för spårvägslinje 14?
Apropåp Capitol ja (och Metropol) när fick de handtagen mellan frontfönstren monterade? Jag trodde att Capitolerna fick det vid leveransen men den på 44:an har ju inte det. Jag har i och för sig för mig att jag sett andra bilder på H21 utan handtag. Hade H22:orna det från leveransen? Apropå H22, tjusig "Trissa" som sitter på Mr G:s favisplats i filmen. Henne skulle han nog inte köra bort!
,
;D ;D ;D

Mr H

Hur ofta förekom det i Capitolerna att det var "trissor" eller den manliga motsvarigheten? När upphörde det helt? Var det några speciella linjer där man alltid hade tvåmansbesättning på Capitol? Enmansbetjäningen var ju på stark inmarsch, och de Capitolerna som hade konduktörsplats blev ju ombyggda..

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 februari 2011, 14:47:57 PM
Hur ofta förekom det i Capitolerna att det var "trissor" eller den manliga motsvarigheten? När upphörde det helt? Var det några speciella linjer där man alltid hade tvåmansbesättning på Capitol? Enmansbetjäningen var ju på stark inmarsch, och de Capitolerna som hade konduktörsplats blev ju ombyggda..

Mitt sista minne av kondis på H22 är på linje 53 vårvintern 1964. Jag förmodar det upphörde helt i samband med öppnandet av T-bana 2 5 apr-64.

/Gunnar

Jimmy

Citat från: Mr H skrivet 12 februari 2011, 21:02:18 PM
Nu har jag rådfrågat mina gamla SS linjebeskrivningar för linjerna 84 och 85:

Båda linjerna är inrättade den 2/5 1957 och nedlagda 16/2 1958

Körriktning för båda linjerna fm: Slottskajen-Norrbro-Gustav Adolfs Torg-Regeringsgatan-Hamngatan-Kungsträdgårdsgatan-Kungsträdgårdsgatan/Näckströmsgatan (Norrmalmstorg)-Strömbron.

Körriktning för båda linjerna em: Slottskajen-Norrbro-Gustav Adolfs Torg-Malmtorgsgatan-Brunkebergstorg-Malmtorgsgatan-Gustav Adolfs Torg-Arsenalsgatan-Kungsträdgårdsgatan-Strömbron.

Övrigt intressant kan vara att fm gick linjerna efter att ha stannat för påstigande direkt Etsarvägen/Bolidenvägen till Räntmästartrappan och stannade därefter för avstigande vid påföljande hållplatser.  Mot förorten direkt från ändhpl vid Näckströmsgatan till Etsarvägen/Bolidenvägen och därefter uppehåll för avstigande. Linjerna stannade alltså inte vid Slussen!!!

Em endast påstigande vid Brunkebergstorg och därefter fullt skaft till Etsarvägen/Bolidenvägen varefter man stannade för avstigande. Trafik mot Brunkebergstorg em tycks man inte ha haft.

Hej.
När jag och Stefan B för mer än 30 år sedan plöjde igenom SLs arkiv, så kom vi fram till lite andra uppgifter om linje 83, 84 och 85 än vad som skrivits tidigare i denna tråd.

Vi gick igenom trafikordrar, körvägsbeskrivningar, förarturlistor och tidtabeller för allmänheten, ja allt som fanns att tillgå i arkivet just då. Och visst, det kan ju ha saknats någon tidtabell eller linjebeskrivning, man kan ha skrivit av dokumenten fel, misstolkat mm. Men jag uppdaterar mer än gärna mina dokument om det kommer fram nya rön angående dessa udda linjer, som inte ens fick vara med på SS-kartan 1957 (vilket Hobgoblin påpekat).

Och en fråga till Mr G: Vilken datering har dina SS linjebeskrivningar och finns det med någon tidtabell?

Så här blev i alla fall vår uppfattning om linjerna. Jag tar bara med uppgifter om sträckningen från Skeppsbron och norrut.


Linje 83.
1957-05-02   
Ny linje, delvis ersättande viss förstärkningstrafik på SS linje 79:
BRUNKEBERGSTORG – Malmtorgsgatan – Gustav Adolfs Torg – Jakobs Torg->  Arsenalsgatan->  Kungsträdgårdsgatan->  Strömbron->  <-Norrbro  <-Slottskajen – Skeppsbron – osv.
Direktgående linje, hållplats endast mellan Brunkebergstorg och Räntmästartrappan samt mellan Hammarbybacken och Björkhagen. Trafik måndag-lördag i rusningstid.
Kommentar: Den körde alltså sitt eget race och gick dubbelriktad till och från Brunkebergstorg, både på fm och em, men vad gäller vilka hållplatser som skulle trafikeras så var det samma upplägg som 84 och 85. 

1958-02-17   
Nedlagd, delvis ersatt av SS linje 79E.


Linje 84 och 85
1957-05-02   
Linje 84  Ny linje, delvis ersättande SS linje 60 samt viss förstärkningstrafik på SS trådbusslinje 90.
Linje 85  Ny linje, delvis ersättande SS linje 61 samt viss förstärkningstrafik på SS trådbusslinje 91.

Morgonrusningen:
slinga Skeppsbron – Slottskajen – Norrbro – Gustav Adolfs Torg – Regeringsgatan – Hamngatan – Kungsträdgårdsgatan – Strömbron (NORRMALMSTORG) – Skeppsbron – osv.

Eftermiddagsrusningen:
BRUNKEBERGSTORG – Malmtorgsgatan – Gustav Adolfs Torg – Jakobs Torg->  Arsenalsgatan->  Kungsträdgårdsgatan->  Strömbron->  <-Norrbro  <-Slottskajen – Skeppsbron – osv.

Direktgående linjer, hållplats endast mellan Norrmalmstorg resp Brunkebergstorg och Räntmästartrappan samt mellan Etsarvägen och Årsta Norra resp. mellan Bolidenvägen och Årsta Södra. 
Trafik måndag-lördag, Årsta Norra/Årsta Södra mot Norrmalmstorg i morgonrusningen och Brunkebergstorg – Årsta Norra/Årsta Södra i eftermiddagsrusningen.
Kommentar: Från trafikstart så gick linjerna alltså endast till hpl Norrmalmstorg på Kungsträdgårdsgatan i morgonrusningen, aldrig därifrån, så inga trafikanter åkte med i hela slingan.  I eftermiddagsrusningen var de däremot dubbelriktade.
Och hållplatserna då. Alla hpl mellan Norrmalmstorg/Brunkebergstorg och Räntmästartrappan samt Etsarvägen/Bolidenvägen och Årsta trafikerades både fm och em.

1957-11-24   
Trafiken utökad, måndag-lördag, Norrmalmstorg – Årsta Norra/Årsta Södra i morgonrusningen och Brunkebergstorg – Årsta Norra/Årsta Södra i eftermiddagsrusningen.
Kommentar: Nu blev linjerna dubbelriktade även på fm.

1958-02-17   
Linje 84  Nedlagd, delvis ersatt av SS linje 90E
Linje 85  Nedlagd, delvis ersatt av SS linje 91E.

Mvh
Jimmy B

PS.  1958-02-17 var en måndag, men eftersom det var då linjerna ersattes av någon annan linje så har vi använt detta datum.

Mr H

#42
Hej Jimmy!
(jag antar att du menar Mr H när du undrar om källan!) :D

Uppgifterna bygger på "nådiga luntan" från SS/SL. "Nådiga luntan" är deras egen sammanställning av linjebeskrivningar och du har förmodligen sett en del av den i MfSS för många år sedan beskrivande spårvägslinjerna. Det finns alltså en fortsättning av detta digra material som anspråkslöst heter "Busslinjerna i Stockholm" och den del jag har tillgång till som fyller en A4-pärm är SS-nätet men till h-omläggningen. Det finns en fortsättning också vad det gäller h-linjerna o.s.v. "Nådiga luntan" baserar sig på allt internt material typ trafikordrar, körspecar, turlistor etc., etc.

Vad det gäller linjerna 84 och 85 så är jag fundersam att du anger hållplatsnamn (NORRMALMSTORG) i anslutning till Strömbron. Det låter en bit ifrån så att säga. "Nådiga luntan" säger Kungsträdgårdsgatan/Näckrosgatan som (NORRMALMSTORG). I nådiga luntan så finns också angivet att linjerna 84 och 85 kör direkt från ändhpl i innerstaden f.m. utan uppehåll till förorten men det finns också andra uppgifter att man stannade på hållplatserna fram till Räntmästartrappan även fm och sedan gick direkt till förort.

Ja det där med vad som avses med nedläggningsdatum kan ju de lärda säkert tvista om länge men i min värld så finns det två möjliga angivelser, antingen sista dagen linjen kördes eller också första dagen linjen inte fanns och då alltså redan var nedlagd. Jag vill nog ange det som sista dag som linjerna kördes och med din veckodagangivelse enligt ovan skulle jag snarare betrakta lördagen den 15/2 som sista trafikdag och därför nedläggningsdag. (Om man skulle ange första dag utan trafik skulle alltså analogt med detta de sista spårvägslinjerna som "temporärt" nedlades i Stockholms innerstad varit den 4 september 1967 och det har jag aldrig hört någon påstå).

Jag kontaktar dig om "Nådiga luntan"! ;)
Jag trodde dess existens var mer allmänt känd!

Många hälsn
Mr H

Mr H

#43
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 februari 2011, 14:47:57 PM
Hur ofta förekom det i Capitolerna att det var "trissor" eller den manliga motsvarigheten? När upphörde det helt? Var det några speciella linjer där man alltid hade tvåmansbesättning på Capitol? Enmansbetjäningen var ju på stark inmarsch, och de Capitolerna som hade konduktörsplats blev ju ombyggda..

Mitt enda minne av konduktör på H22 härrör från Årstadal från början av 60-talet när jag klev på där mot stan i rusningen. Jag minns också att det var svårt att bana sig fram till konduktören och betala då det var "byst till plankan"! Om jag väljer mellan linjerna 65 och 66 så skulle jag nog GISSA på 65:an. Jag kom ihåg det för att jag blev väldigt paff, SS konduktör kunde man ju givetvis inte stirra bort från den åtråvärda platsen som man ibland kunde med mer långväga resenärer på linje 65! ;D ;D ;D. Slaget kändes alltså redan innan det hade börjat som hopplöst förlorat! (En likartad upplevelse hade jag första gången som jag blev medveten om mustang litt A27 då man fostrad av A25 sprang fram för att äntra diggarsätet bakom förarplatsen och platsen inte fanns! Den första tanken var att man höll på att bygga bort favisplatsen! Det var en traumatisk upplevelse för en ung diggare kan jag lova!!!)

Jag har en känsla av att Capitol med konduktörsplats i Stockholm mer var en facklig fråga från början, man var förmodligen när H22 levererades inte överens fullt ut om slopandet av tvåmansbetjäningen i innerstaden. Busstypen som sådan är ju givetvis sällsynt olämplig för denna biljetteringsform. kanske det t.o.m ingick i inköpspriset till Scania att vagnarna så småningom på tillverkarens bekostnad skulle byggas om till litt H21. Det är den enda orsaken jag kan hitta att det gjordes så nära inpå slopandet 1967 som ju känns som lite "overkill"! Blev inte den sista H22 ombyggd till H21 så sent som våren 1966? F.ö så hade ju även SJ Solna/Sundbyberg EN Capitol typ C70/3k som ju aldrig blev ombyggd och alltså lämnade landet i det skicket.

Nu kommer jag på en fördel som trafikant på H22:orna! Det var lättare att ta den åtråvärda ficktidtabellen bakom förarens skärmvägg när man var lite kort då sätena där var placerade ett säte
framåt och ett säte bakåt (för att skapa någon form av betalningsplattform), till skillnad från H21:orna som hade tvärsäte, vilket var ett elände när man skulle nå den högt placerade hållaren för ficktidtabellen. Ansatsen var då nästan sexuell till sitt utförande relativt de sittande på tvärsätet! Speciellt om bussen samtidigt väjde skarpt åt vänster!;D ;D ;D

Mr H


Mr H

SJ:s Capitol typ C70/3k hette f.ö 2755.

Mr H