Att kolla på medan vintern rasar!

Startat av Mr H, 10 februari 2011, 19:47:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 12 februari 2011, 12:01:37 PM
Första scenen är från Sveriges första Drive-in bank i Midsommarkransen (Södertäljev i bakgrund)
och den andra scenen bör vara från Johanneberg i Gbg.
Mvh Gunnar

Hej!

Tack för svaret!
Jag var lite inne på det geografiska området i stort i första scenen.
I den andra scenen borde jag sett att bilen var oregistrerad...

mvh K R

Mr G

Det jag funderar över är capitolmärket inuti H22:an, som är placerat ovanför baksätet. Jag minns inga såna märken, eller är det jag som blivit gaggig? Eller kollar ni andra bara på Trissan i den sekvensen?  ;D
吉先生

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr G skrivet 12 februari 2011, 19:13:05 PM
Det jag funderar över är capitolmärket inuti H22:an, som är placerat ovanför baksätet. Jag minns inga såna märken, eller är det jag som blivit gaggig? Eller kollar ni andra bara på Trissan i den sekvensen?  ;D

Jag har så vitt jag kan komma ihåg aldrig sett ett sådant Capitolmärke inuti någon Capitol tidigare. Trissan var säkert en skådespelerska och inte någon äkta vara. Jag har heller aldrig sett någon passagerare niga när de fått biljetten trots att jag jobbat som buss- och spårvagnskonduktör i flera år. Jag tror inte att det var någon buss i linjetrafik som man spelade in den där scenen i.

M v h
Ingwar

Mr H

#18
Citat från: K R skrivet 11 februari 2011, 21:20:27 PM
Hej!

Vad jag har förstått så vände linje 84 (och linje 85 som förstärkte linje 91 från/till Årsta södra) vid Norrmalmstorg
genom att runda kvarteret där China-teatern ligger moturs genom att från Kungsträdgårdsgatan
svänga höger in på Näckströmsgatan och då låg nog ändhållplatsen på Hamngatan.
Detta kanske Jimmy B kan reda ut åt oss...
Under eftermiddagens högtrafik utgick emellertid dessa linjer från Brunkebergstorg.

mvh K R

Nu har jag rådfrågat mina gamla SS linjebeskrivningar för linjerna 84 och 85:

Båda linjerna är inrättade den 2/5 1957 och nedlagda 16/2 1958

Körriktning för båda linjerna fm: Slottskajen-Norrbro-Gustav Adolfs Torg-Regeringsgatan-Hamngatan-Kungsträdgårdsgatan-Kungsträdgårdsgatan/Näckströmsgatan (Norrmalmstorg)-Strömbron.

Körriktning för båda linjerna em: Slottskajen-Norrbro-Gustav Adolfs Torg-Malmtorgsgatan-Brunkebergstorg-Malmtorgsgatan-Gustav Adolfs Torg-Arsenalsgatan-Kungsträdgårdsgatan-Strömbron.

Övrigt intressant kan vara att fm gick linjerna efter att ha stannat för påstigande direkt Etsarvägen/Bolidenvägen till Räntmästartrappan och stannade därefter för avstigande vid påföljande hållplatser.  Mot förorten direkt från ändhpl vid Näckströmsgatan till Etsarvägen/Bolidenvägen och därefter uppehåll för avstigande. Linjerna stannade alltså inte vid Slussen!!!

Em endast påstigande vid Brunkebergstorg och därefter fullt skaft till Etsarvägen/Bolidenvägen varefter man stannade för avstigande. Trafik mot Brunkebergstorg em tycks man inte ha haft.

Två udda och märkliga linjer i SS linjesystem måste man ändå säga. Tänk att de inte stannade vid Slussen i någon körriktning!

Mr H

Mr H

Enligt en bit in på filmen så var Norrbro tydligen enkelriktad norrut.
Det har jag inget minne alls av men så var det tydligen.

Mr H

K R

Hej!

Tack för körvägarna från linjebeskrivningarna, Mr H! Mitt material därvidlag lämnade lite frågetecken
om hur vändningen vid Norrmalmstorg utfördes men de är nu härmed uträtade.

Dessa kortvariga förstärkningslinjer till och från Årsta hade f ö sina föregångare i linjerna 60 och 61
som förstärkte respektive 90 och 91. 60 och 61 trafikerades endast under högtrafik på morgonen
med inre ändhållplats vid Norrmalmstorg och stannade då enligt mina referenser vid alla hållplatser.
De hade alltså inte den karaktär av expresslinjer som kännetecknade linje 84 och 85.
Linjerna 60 och 61 i denna tappning trafikerades från den 9 maj 1955 tills de ersattes av linje 84 och 85 den 2 maj 1957.

mvh K R

Mr G

Känns som att vi glömmer linje 83 till Björkhagen här. Den var också med i konceptet förstärkningslinjer omg 2. Omg 1(60-61) hade förstärkningslinjer endast till Årsta.
吉先生

Peter Rost

Linjerna som nämns i tråden var lite av en "nyhet". Gick 83:an Björkhagen - Brunkebergstorg?

/Peter

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 12 februari 2011, 19:13:05 PM
Det jag funderar över är capitolmärket inuti H22:an, som är placerat ovanför baksätet. Jag minns inga såna märken, eller är det jag som blivit gaggig? Eller kollar ni andra bara på Trissan i den sekvensen?  ;D

Kollade bild på 75301 från aug-67 och där finns Capitolmärket på denna plats!

Citat från: Peter Rost skrivet 13 februari 2011, 02:27:57 AM
Linjerna som nämns i tråden var lite av en "nyhet". Gick 83:an Björkhagen - Brunkebergstorg?

/Peter

Svar: Ja!

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Trafikerades inte linje 83 på liknande vis som 84 och 85?
D v s trafik till/från Norrmalmstorg under förmiddagarna och från Brunkebergstorg på eftermiddagarna.

Har förresten hittat en artikel om dessa express-/förstärkningslinjer i Spårväg och Buss nr 6/57,
för er som har detta nummer i hyllorna.

mvh K R

Mr G

83:an var förstärkningslinje till 79:an, och hade samma upplägg i stan som 84:an och 85:an (förstärkningslinger till 90 resp 91).
吉先生

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 13 februari 2011, 11:26:57 AM
Hej!

Trafikerades inte linje 83 på liknande vis som 84 och 85?
D v s trafik till/från Norrmalmstorg under förmiddagarna och från Brunkebergstorg på eftermiddagarna.

Har förresten hittat en artikel om dessa express-/förstärkningslinjer i Spårväg och Buss nr 6/57,
för er som har detta nummer i hyllorna.

mvh K R

Kollade artikeln i SoB men där står det "... i riktning mot Brunkebergstorg..."  ???

Mvh Gunnar

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 13 februari 2011, 12:52:19 PM
Kollade artikeln i SoB men där står det "... i riktning mot Brunkebergstorg..."  ???
Mvh Gunnar

Hej!

Jo, jag såg det också. Det var kanske den ursprungliga tanken med dessa linjer,
men av någon anledning drogs linjerna under förmiddagstrafiken till Norrmalmstorg istället.
För att inte skapa trängsel på Brunkebergstorg då med för många bussar kanske, trådbussarna kunde ju inte flytta på sig...
Artikeln var f ö illustrerad med en lastande Capitol på 83:an under eftermiddagstrafiken.

mvh K R

Mats Karlsson

Citat från: Gunnar D skrivet 12 februari 2011, 12:01:37 PM
Första scenen är från Sveriges första Drive-in bank i Midsommarkransen (Södertäljev i bakgrund)
och den andra scenen bör vara från Johanneberg i Gbg.

Mvh Gunnar
Jo, det är Johanneberg.

Mr H

Kollade lite på körspecarna för linjerna 60 och 61 hur de vände i innerstan och de har till att börja med vänt Lejonbacken-Norrbro-Gustav Adolfs Torg-Arsenalsgatan-Hamngatan (Norrmalmstorg) -Kungsträdgårdsgatan-Strömbron. Så ser man en bild på en sådan tur mellan exempelvis Gustav Adolfs Torg och Karl XII Torg så är den inte på väg söderut utan på väg mot Norrmalmstorg för att vända!

Körvägen las sedan om till att bli den som linjerna 83-85 sedan ärvde d.v.s med ändhållplats på Kungsträdgårdsgatan.

Det var alltså linjerna 60 och 61 som vände på Hamngatan (Norrmalmstorg) som jag for efter tidigare.

Mr H