Att kolla på medan vintern rasar!

Startat av Mr H, 10 februari 2011, 19:47:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H


Fredrik H

Tack för den länken. :)  Filmen är verkligen en historisk pärla.

Mr H

Ja visst är den otrolig! Den är tydligen gjord för SLTF som ett inlägg för kollektivtrafik.

H16 i färg, Capitolutryckning från Hornsberg, Metropoluppställning i Alvik etc, etc!
Just name it!

Mr H
;D

Gunnar D

Fantastiskt! Tack för den!

B25 på 1:an, Capitol på 44:an och på 80-linjerna till Årsta/Hammarby, Liljeholmens stn!
Var H16 snyggare än H15? Kanske.

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Det var kul att se SS H16 i filmen! Själv ser jag ett steg i design-utveckling från 40-talets strikta stil till det mer rundade 50-tals-stuket om man jämför H15 med H16! Man kan ju fråga sig varför H16-bussarnas karosser sedan byttes ut mot H15-dito när dessa äldre busschassier skrotades? Var det kvalitetsskillnader eller hade H15-karosserna under tiden byggts om till bättre anpassning i trafikhänseende? Hälsn. BengaB40 

Danne B.

Underbar film!!! Vilket fantastiskt tidsdokument!!! Stadsmiljön, fordonen, skärgårdsbåtarna osv osv!!!

//Danne

yngrot

Trevligt många fina bilar och bussar..  men inte 17 har bilarna blitt färre i Sthlm sen dess inte och än värre "rusningstrafik"
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mr H

Ja i den filmen är man ju rädd för att det skall bli en bil per hushåll, nu ligger man väl snarare mot två!

Linje 44 är en märklig busslinje, kul att se med Capitol, den måste väl vara en politisk ersättning för spårvägslinje 14?
Apropåp Capitol ja (och Metropol) när fick de handtagen mellan frontfönstren monterade? Jag trodde att Capitolerna fick det vid leveransen men den på 44:an har ju inte det. Jag har i och för sig för mig att jag sett andra bilder på H21 utan handtag. Hade H22:orna det från leveransen? Apropå H22, tjusig "Trissa" som sitter på Mr G:s favisplats i filmen. Henne skulle han nog inte köra bort!
,
;D ;D ;D

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 februari 2011, 13:46:49 PM
Trevligt många fina bilar och bussar..  men inte 17 har bilarna blitt färre i Sthlm sen dess inte och än värre "rusningstrafik"

Förvisso inte. Men man kan ju undra hur det skulle ha sett ut i dag om man inte satsat så mycket som man gjort på kollektivtrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kenny S Ericson

Citat från: Mr H skrivet 10 februari 2011, 19:47:11 PM
Vad tycks om den här fantastiska trafikfilmen från Stockholm år 1957 då?

Mr H

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=183&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?quicksearch%3dsorted%26filtercity%3dStockholm%26j%3dj
Det är sällan jag kommenterar inlgg här men nu är det dax för ett undantag.
Helt underbar film du länkade till och det har gjort det motiverat att hålla koll på nya inlägg här
Kenny

Mr H

Tack Kenny!
Jag vet ju att du är finsmakare!
;)

Mr H

K R

Citat från: Mr H skrivet 11 februari 2011, 14:47:53 PM
Linje 44 är en märklig busslinje, kul att se med Capitol, den måste väl vara en politisk ersättning för spårvägslinje 14?
Mr H

Hej!

Jo, så kan man nog säga. Relativt kort linjesträckning mellan Odengatan och Väpnargatan
och den ersatte då gamla linje 14 i Sveavägen och Kungsgatan.

En annan märklig kortvarig linje som ses med Capitol på filmen är linje 84.
En förstärkningslinje under högtrafik till linje 90 från och till Årsta norra.
Trafikerades bara i knappt ett år mellan maj -57 och februari -58.
Finns med vid 2:39 i filmen.

Känner f ö någon igen var vi är någonstans i följande scener i filmen, har funderat lite men inte hittat rätt:
Vid 5:56 ses en blå Volvo PV444 -57 vid en Drive In-inrättning, var någonstans?
Vid 9:04 kommer en svart Volvo PV444 -56 körande med takskylten "Läkare", var är vi då?

mvh K R

Mr H

Var det linje 84 som vände på Hamngatan?

Mr H

K R

#13
Hej!

Vad jag har förstått så vände linje 84 (och linje 85 som förstärkte linje 91 från/till Årsta södra) vid Norrmalmstorg
genom att runda kvarteret där China-teatern ligger moturs genom att från Kungsträdgårdsgatan
svänga höger in på Näckströmsgatan och då låg nog ändhållplatsen på Hamngatan.
Detta kanske Jimmy B kan reda ut åt oss...
Under eftermiddagens högtrafik utgick emellertid dessa linjer från Brunkebergstorg.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 11 februari 2011, 20:29:28 PM
Hej!

Känner f ö någon igen var vi är någonstans i följande scener i filmen, har funderat lite men inte hittat rätt:
Vid 5:56 ses en blå Volvo PV444 -57 vid en Drive In-inrättning, var någonstans?
Vid 9:04 kommer en svart Volvo PV444 -56 körande med takskylten "Läkare", var är vi då?

mvh K R

Första scenen är från Sveriges första Drive-in bank i Midsommarkransen (Södertäljev i bakgrund)
och den andra scenen bör vara från Johanneberg i Gbg.

Mvh Gunnar