Nytt Resecentrum i Sundsvall

Startat av 1896, 09 februari 2011, 09:40:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Muk

Jag gillar hur de vill integrera alla trafikslag i sin vision. Det var en bättre vision än Uppsalas: vi vill ha en stor arkitektonisk glaskub som hjälper till att hindra resenärer att snabbt ta sig mellan de olika spåren, samtidigt som de olika trafikslagen sprids ut över hela staden.

1896

Dom flesta städer som bygger nytt nuförtiden, försöker väl att samla alla trafik slag, så som i Sundsvall. I Dalarna har man i alla fall denna vision.  :)

Anders Noren

Citat från: Muk skrivet 09 februari 2011, 10:38:00 AM
Jag gillar hur de vill integrera alla trafikslag i sin vision. Det var en bättre vision än Uppsalas: vi vill ha en stor arkitektonisk glaskub som hjälper till att hindra resenärer att snabbt ta sig mellan de olika spåren, samtidigt som de olika trafikslagen sprids ut över hela staden.

Hur skulle man ha gjort i en stad av Uppsalas storlek? Någonstans finns det en gräns för när en stads storlek (och stadsplan) omöjliggör att alla busslinjer passerar samma punkt. När järnvägsstationen dessutom inte ligger i Absoluta Kommersiella Centrum - vilket den sällan gör - så blir det ännu svårare att få till linjer som passerar alla tänkbara målpunkter.

Muk

Citat från: Anders Noren skrivet 09 februari 2011, 11:08:08 AM
Hur skulle man ha gjort i en stad av Uppsalas storlek? Någonstans finns det en gräns för när en stads storlek (och stadsplan) omöjliggör att alla busslinjer passerar samma punkt. När järnvägsstationen dessutom inte ligger i Absoluta Kommersiella Centrum - vilket den sällan gör - så blir det ännu svårare att få till linjer som passerar alla tänkbara målpunkter.

Just den delen är inget problem i Uppsala, då alla stadslinjer passerar i närheten av stationen. Problemet är att man i Uppsala hellre bygger ett flaschigt hotell i närheten av spårområdet än ser till att bygga en rejäl terminal för express- och regionalbussar. Det är inte resenärerna som är prioriterade i Uppsala.