Stadsbussar i Borås vagn 80

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 februari 2011, 16:01:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sweman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 februari 2011, 17:53:02 PM
Vet du var Hägglundarna av den typ som på bilden användes sedan de flyttats från 4-an?



Troligen gick dessa över till förstärkningstrafiken och som reservvagnar då det var "gott om" sådana här för denna typ av körning. Just de här åren gick de i varje fall inte fast på något schema.

Arne Porsman

sweman

Citat från: bilomnibussen skrivet 06 februari 2011, 20:15:11 PM
Förvånansvärt med allt detta experimenterande när de kunde ha tagit det lugnare och köpt Scania-Vabis.
Mvh Jan G

Man testade även Scania-Vabis och jag misstänker att man även här var först (1950) då vagn 65 var av typen B61X och senare vagn 70 (utan X). Här var dock motorn placerad framför framaxeln och tog mycket liten plats i anspråk jämfört med den enorma låda som fanns i Volvobussarna. Bussen var också större än de här diskuterade Volvobussana och det är troligt att viktfördelningen mellan fram- och bakaxel blivit fel om man gjort dem kortare. Och eftersom SiB tydligen behövde en kortare model kan detta vara en förklaring till köpet av de 12 Volvobussarna.

Hägglund och Söner använde vagn 65 i sin annonsering 1950 av denna nya modell.

Arne Porsman

Bengt H

Citat från: bilomnibussen skrivet 06 februari 2011, 20:15:11 PM
Förvånansvärt med allt detta experimenterande när de kunde ha tagit det lugnare och köpt Scania-Vabis.
Mvh Jan G

Efter att man slutat med konduktörer 1947, blev det alltmer uppenbart att de moderna bussarna av bulldoggtyp var mindre lämpliga för enmanskörning än vad torpedbussarna var. Stadsbussar köpte då en frambyggd Volvo med ASJ-kaross, en frambyggd Scania-Vabis med Hägglundskaross (vilket Arne nämner ovan) och en (då) modern torpedbuss med Arvikakaross, den sistnämnda på förslag av förarna. Man tittade även på mitt- och bakmotorbussar, men mittmotorbussarna blev för höga för vissa viadukter och det var svårt att få bakmotorbussar levererade i Sverige då.

Volvons framvagn var gungig och snart studsade den av vägen. På verkstaden hittade man en stubbe under bussen som minne av besöket i naturen och bussen fick därefter namnet "Stubbabrytarn". Det var nog den händelsen som gjorde att man blev skeptisk mot frambyggda bussar i Borås och inte förrän långt senare märkte vilken bra vagn Scanian var. Som Arne nämner blev de faktiskt två stycken (vagn 65 och 70) och båda var med ända till högertrafiksomläggningn. Jag kan också tänka mig att Pallins exprimentlusta tog överhanden och bestämde vilka bussar man skulle satsa på.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 06 februari 2011, 20:51:52 PM
Efter att man slutat med konduktörer 1947, blev det alltmer uppenbart att de moderna bussarna av bulldoggtyp var mindre lämpliga för enmanskörning än vad torpedbussarna var. Stadsbussar köpte då en frambyggd Volvo med ASJ-kaross, en frambyggd Scania-Vabis med Hägglundskaross (vilket Arne nämner ovan) och en (då) modern torpedbuss med Arvikakaross, den sistnämnda på förslag av förarna. Man tittade även på mitt- och bakmotorbussar, men mittmotorbussarna blev för höga för vissa viadukter och det var svårt att få bakmotorbussar levererade i Sverige då.

Volvons framvagn var gungig och snart studsade den av vägen. På verkstaden hittade man en stubbe under bussen som minne av besöket i naturen och bussen fick därefter namnet "Stubbabrytarn". Det var nog den händelsen som gjorde att man blev skeptisk mot frambyggda bussar i Borås och inte förrän långt senare märkte vilken bra vagn Scanian var. Som Arne nämner blev de faktiskt två stycken (vagn 65 och 70) och båda var med ända till högertrafiksomläggningn. Jag kan också tänka mig att Pallins exprimentlusta tog överhanden och bestämde vilka bussar man skulle satsa på.



I den vevan köptes också fem stycken frambyggda Volvo B512 med SKV-kaross, vagn 63 samt 66-69. Dessa utmärkte sig genom sina s k helikopterfönster, det vill säga vindrutan putade ut lite grann och det fanns två små fönster under den. Så vitt jag förstår var dessa bussar populära bland förarna. Men precis som "Stubbabrytarn" (vagn 61) och Scaniorna (vagn 65 och 70) var väl dessa inte ideala för tätortstrafik.

Om någon undrar så var 62 och 64 turistbussar: Volvo B513 med SKV-kaross respektive Scania-Vabis B22 med ASJ-kaross.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 februari 2011, 21:29:22 PM
I den vevan köptes också fem stycken frambyggda Volvo B512 med SKV-kaross, vagn 63 samt 66-69. Dessa utmärkte sig genom sina s k helikopterfönster, det vill säga vindrutan putade ut lite grann och det fanns två små fönster under den. Så vitt jag förstår var dessa bussar populära bland förarna. Men precis som "Stubbabrytarn" (vagn 61) och Scaniorna (vagn 65 och 70) var väl dessa inte ideala för tätortstrafik.

Om någon undrar så var 62 och 64 turistbussar: Volvo B513 med SKV-kaross respektive Scania-Vabis B22 med ASJ-kaross.

Dessa fem vagnar var också byggda på bulldoggchassier och var de första byggena enligt Pallins konstruktion. En bild på vagn 67 tillsammans med den då helt nylevererade vagn 125 på den centrala bussuppställningsplatsen vid gamla Fjärrbusstationen.


sweman

Citat från: Bengt H skrivet 06 februari 2011, 23:23:32 PM
Dessa fem vagnar var också byggda på bulldoggchassier och var de första byggena enligt Pallins konstruktion. En bild på vagn 67 tillsammans med den då helt nylevererade vagn 125 på den centrala bussuppställningsplatsen vid gamla Fjärrbusstationen.



Det var två saker jag inte tyckte om med dessa första förlängda bulldoggsbussar. Det ena var att föraren p g a motorplaceringen inte satt rakt bakom ratten utan lite mer åt fönsterkanten vilket tog ett tag att vänja sig och då var passet normalt slut. Det andra var att de var verkligt "studsiga" i bakändan vid lätt belastning. Det var väldigt lätt att snärta passagerare som satt långt bak i bussen upp i taket om man körde lite oförsiktigt över gupp.

Om jag minns rätt skaffade väl även Linköping några sådana här men fanns de på fler ställen?

Arne Porsman

Bengt H

Citat från: Arne Porsman skrivet 06 februari 2011, 23:41:00 PM
Det var två saker jag inte tyckte om med dessa första förlängda bulldoggsbussar. Det ena var att föraren p g a motorplaceringen inte satt rakt bakom ratten utan lite mer åt fönsterkanten vilket tog ett tag att vänja sig och då var passet normalt slut. Det andra var att de var verkligt "studsiga" i bakändan vid lätt belastning. Det var väldigt lätt att snärta passagerare som satt långt bak i bussen upp i taket om man körde lite oförsiktigt över gupp.

Om jag minns rätt skaffade väl även Linköping några sådana här men fanns de på fler ställen?

Arne Porsman

Jag minns mycket väl hur man kunde studsa och slå huvudet i taket om man satt längst bak i dessa bussar. Det var populärt bland oss skolbarn när det var någon som gasade på i guppen.

Linköping köpte flera av "helikoptrarna". Jag har en bild från Linköping som visar före detta Borås 63 på Sankt Larsgatan i Linköping den 19 juni 1967

yngrot

Vad trevliga bilder som dyker upp när man börjar fråga om olika saker.. Vagn 63 66-69 när försvann dessa??  Jag kan inte säga att jag minns dem från min barndom. Dock serien 125-129 minns jag väl 128-129 fanns kvar när jag börja köra 1978
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt H

Citat från: yngrot skrivet 07 februari 2011, 15:14:20 PM
Vagn 63 66-69 när försvann dessa??  Jag kan inte säga att jag minns dem från min barndom.

Vagn 69 gick till skrot redan 1964, medan de fyra andra såldes till Linköping 1966

yngrot

Ok 1964 var jag 8 år .. inte mkt man minns från den tiden men dessa gamla fina bilder som dyker upp hjälper till.. Vilka linje gick dessa på i Borås??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 07 februari 2011, 15:24:21 PM
Ok 1964 var jag 8 år .. inte mkt man minns från den tiden men dessa gamla fina bilder som dyker upp hjälper till.. Vilka linje gick dessa på i Borås??

69 var i alla fall fast vagn på linje 31, Södra torget-Bosnäs  (eller Bossnäs som det stod i destinationsskylten på den tiden). De övriga tror jag ingick i reserven, åtminstone från mitten av 1950-talet och framåt. De användes sällan på de tunga linjerna 2, 4, 6 och 8-9.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 februari 2011, 16:25:17 PM
69 var i alla fall fast vagn på linje 31, Södra torget-Bosnäs  (eller Bossnäs som det stod i destinationsskylten på den tiden). De övriga tror jag ingick i reserven, åtminstone från mitten av 1950-talet och framåt. De användes sällan på de tunga linjerna 2, 4, 6 och 8-9.


Ett par helikoptrar gick på linje 14 ett tag i början av 60-talet och innan det på linje 11. På 50-talet gick de en tid på linje 3 till Sjömarken.

sweman

Citat från: Bengt H skrivet 07 februari 2011, 16:52:34 PM
Ett par helikoptrar gick på linje 14 ett tag i början av 60-talet och innan det på linje 11. På 50-talet gick de en tid på linje 3 till Sjömarken.

63 och 66 gick periodvis på linje 10 till Sjömarken i början på 60-talet. 67 och 68 var en längre period fasta vagnar på linje 14.

69:an skiljde sig från de övriga i serien genom att vara lite lyxigare med tygklädsel på stolarnas säte och rygg. Den hade dessutom 5-växlad växellåda mot de övrigas osynkroniserade 4-växlade. Vidare fanns ett bagageutrymme längst bak, som inte fanns på de övriga, varför baksätet var upphöjt.

Arne Porsman

BengaB40

Hej! Det har verkligen varit intressant att ta del av all information om Borås stadsbussar! Läste ett reportage i Volvos tidskrift RATTEN på 50-talet om Borås - Bussarnas Stad. De s.k. Helikopterbussarna verkade ju mycket speciella! När jag stod i 130:ans dörröppning på Eda-skroten 1988 visste jag inte ens att den var en f.d. Boråsbuss, men nu känns det nästan som man upplevt 50/60/70-talet i Borås! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 08 februari 2011, 14:25:03 PM
Hej! Det har verkligen varit intressant att ta del av all information om Borås stadsbussar! Läste ett reportage i Volvos tidskrift RATTEN på 50-talet om Borås - Bussarnas Stad. De s.k. Helikopterbussarna verkade ju mycket speciella! När jag stod i 130:ans dörröppning på Eda-skroten 1988 visste jag inte ens att den var en f.d. Boråsbuss, men nu känns det nästan som man upplevt 50/60/70-talet i Borås! Hälsn. BengaB40

Håller med om att det varit intressant info och kul att det var du som stod i dörröppningen på vagn 130! Jag vet ju att du är en "Volvo-man" och jag kan än en gång säga att Volvo B58 med den lilla Wilsonspaken var/är en av mina favoritbussar!

Mvh Gunnar