Scania-Vabis CR76 i Borås

Startat av Bengt H, 04 februari 2011, 13:29:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Eftersom både Yngrot och jag berört den enda CR76:a som fanns i Borås, letade jag upp ett par bilder som fanns tillgängliga på hårddisken. De är inte av bästa kvalitet, men det är svårt att låta bli att visa bilderna. Det gäller Stadsbussar i Borås AB vagn 165 som under sin tid i Borås – åtminstone den tid som jag känner till – gick placerad på linje 2, den tur som från början var vikt för vagn 148, en "vanlig" Volvo B58-Säffle. Bussen var udda i Borås och såldes så småningom till Malmö lokaltrafik där den fick ersätta en buss som förlorats vid en brand eller om det var en kollision.

Den första bilden är från Skaraborgsvägen, eller "Esplanaden". Det tycks vara försommar och månne Elfsborg nyss ha spelat på det närbelägna Ryavallen? På platsen idag finns det stora köpcentrat Knalleland.



Och så en bild från Södra torget. Mellan bussarna skymtar vi den orginella trafikledarkiosken.

Olof Lagerkvist

Citat från: Bengt H skrivet 04 februari 2011, 13:29:53 PM
Och så en bild från Södra torget. Mellan bussarna skymtar vi den orginella trafikledarkiosken.


Aah, Södra Torget före 80-talets ombyggnader!  :)

Frågan är om inte den layout "torget" hade då skulle passat bättre för dagens trafikupplägg...

Står fortfarande den gamla trafikledarkiosken kvar vid infarten till Strömsdalsgaraget förresten? Eller har den ställts in på något museum någonstans?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Wow underbart  ;D  denna CR valde jag när jag åkte hem om möjligheten fanns kördes ofta av en som kört buss länge i Borås ,Ingemar som så vitt jag vet fortfarande är i livet.. ,Han var en av de ffå som gilla denna vagn   synd för den var väldigt bra i stadtstrafik med låga insteg mjuk fin gång dock inte helt lyckad med 2 växlad aut i Boråsbackar.. Finns det fler blider på vagn 165 så vore det kul att få sem dem..
Ja kiosken står kvar ute på Strömsdal..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Öden

Hej !

Kommer du ihåg Bengt H. när CR 76:an köptes av ML ?
Den fick inv.nr 254 i Malmö oc h ersatte en annan CR 76 som var inblandad i en olycka,
och gick väl senare förmodligen till skrot !

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 04 februari 2011, 18:24:56 PM
Hej !

Kommer du ihåg Bengt H. när CR 76:an köptes av ML ?
Den fick inv.nr 254 i Malmö oc h ersatte en annan CR 76 som var inblandad i en olycka,
och gick väl senare förmodligen till skrot !

Mvh Peter Ö

Jag heter visserligen inte Bengt H men jag har en mängd anteckningar om bussarna i Borås som huvudsakligen härrör från Bengt H så jag kan svara att det var 1974.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

#5
Citat från: yngrot skrivet 04 februari 2011, 16:37:43 PM
Wow underbart  ;D  denna CR valde jag när jag åkte hem om möjligheten fanns kördes ofta av en som kört buss länge i Borås ,Ingemar som så vitt jag vet fortfarande är i livet.. ,Han var en av de ffå som gilla denna vagn   synd för den var väldigt bra i stadtstrafik med låga insteg mjuk fin gång dock inte helt lyckad med 2 växlad aut i Boråsbackar.. Finns det fler blider på vagn 165 så vore det kul att få sem dem..
Ja kiosken står kvar ute på Strömsdal..

Visst finns det fler bilder. Jag letade i negativpärmen, värmde upp skannern och satte igång. På köpet fick jag inskannat en massa andra intressanta bilder varav flera förmodligen kommer här framöver.

Nåväl till 165:an. De första bilderna jag har av den är från någon av de första veckorna den gick i trafik, jag tror det var december 1967, men jag är osäker. Först gick den i 145:ans omlopp, men snart flyttades den till omloppet för vagn 148, båda på linje 2 Norra Sjöbo – Dammsvedjan. Anledningen till bytet var att det visade sig att den drog så mycket bränsle att den inte klarade det längre omlppet som 145:an hade på en tank. Jag tog en eftermiddag en tur till Sjöbo torg med bussen tog ett kort i mörkret och vände sedan hem till Dammsvedjan och då blev det även ett par interiörbilder.






Nästa bildsvep är från våren 1969 och det verkar som jag tog en tur till Sjöbo torg även då, men nu i dagsljus. Första bilden är från Södra torget före avgång mot Sjöbo


Jag gick nog av på Sjöbo torg och väntade till bussen kom tillbaka och tog två bilder till. Obeservera skidställen bak på bussen




Sedan hoppar vi till maj 1970 och Skaraborgsvägen där infarten till Knalleland är idag


I juli 1970 fångade jag bussen på plats där den tillbringade ganska mycket tid, verkstaden på Strömsdal


Och ett drygt år senare, september 1971 på garagegården


Den sista bilden jag har på bussen är från våren 1973. Svedjegatan, min barndoms gata. Här växte jag upp.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 04 februari 2011, 23:40:52 PM
Nåväl till 165:an. De första bilderna jag har av den är från någon av de första veckorna den gick i trafik, jag tror det var december 1967, men jag är osäker.

Enligt SBH så inregistrerades den i januari 1968 men jag vill också minnas att jag såg den i trafik när jag var hemma i Borås under julen 1967. Den kom i alla fall en tid efter det högertrafiken införts den 3 september 1967.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Sandqvist

Fantastiska bilder!!

Tackar varmt för dom.

Hälsar Jonas  :)

Gunnar D

Trevliga bilder!
Som udda buss är det nog inte helt lätt. Man ville väl testa busstypens lämplighet i Borås.

Mvh Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 05 februari 2011, 09:38:06 AM
Trevliga bilder!
Som udda buss är det nog inte helt lätt. Man ville väl testa busstypens lämplighet i Borås.

Mvh Gunnar

Jo, men anskaffningen är ändå underlig. Stadsbussar i Borås hade ju till stor del förnyat sin vagnpark från den 3 september 1967 och någon nyanskaffning var knappast aktuell förrän tidigast 5-6 år senare (då några ombyggda vagnar kunde förväntas behöva bytas). Så varför prova en udda busstyp under de omständigheterna?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 februari 2011, 10:00:51 AM
Jo, men anskaffningen är ändå underlig. Stadsbussar i Borås hade ju till stor del förnyat sin vagnpark från den 3 september 1967 och någon nyanskaffning var knappast aktuell förrän tidigast 5-6 år senare (då några ombyggda vagnar kunde förväntas behöva bytas). Så varför prova en udda busstyp under de omständigheterna?



Man kan se det som ett utslag av framsynthet. CR76 var en uppmärksammad busstyp inför Dagen H.
Bl.a. skaffade ju den stora staden i väster 90 CR76/110 som väl blev till belåtenhet.

/Gunnar

Svemicke

Mycket intressant bildsvep! Jag, som något sånär nyinflyttad boråsare (trots att det i år är fem år sedan jag kom hit) blev lite nyfiken på orienteringen här, så jag tänkte be någon boråsare som minns Borås från denna tiden, att lägga upp någon bild från exakt samma platser idag ifall möjlighet finns. Börjar med första bilden:

Citat från: Bengt H skrivet 04 februari 2011, 13:29:53 PM
Den första bilden är från Skaraborgsvägen, eller "Esplanaden". Det tycks vara försommar och månne Elfsborg nyss ha spelat på det närbelägna Ryavallen? På platsen idag finns det stora köpcentrat Knalleland.




Här blev jag lite konfunderad. Känner inte alls igen mig här. Dock måste jag säga att staden på dessa bilderna verkligen känns som en riktig stad med liv och puls och inte den trista byhåla den är idag efter politikernas förvandling.

Exakt var befinner vi oss här? Knalleland är ju inget köpcentrum i sig, utan en samling olika köpcentra. Befinner vi oss på samma plats där Skaraborgsvägen går idag? Alltså mellan Borås Arena och lokalgatan bakom gamla Ellos (var det va?), där glastunneln idag korsar vägen.

Hur som helst så ser det riktigt mysigt ut på denna bilden. Idag finns det ingenting mysigt alls i den delen av staden.

Och så den andra bilden:

Citat från: Bengt H skrivet 04 februari 2011, 23:40:52 PM
Sedan hoppar vi till maj 1970 och Skaraborgsvägen där infarten till Knalleland är idag

Är vi vid Bergslenagymnasiet här? Här fick jag också svårt med orienteringen nämligen. Återigen såg Borås ut som en riktig stad även på denna bilden.

Tackar på förhand!

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter Öden

Hej !

Ett par detaljer på bussen jag funderar över.
Transporterade man skidor i i hållarna i bakpartiet ?
Trots att golvet i fram tycks vara avfasat så finns det
en gummilapp som täcker hålet i dörren. Då borde det väl
dörren varit hel utan detta hål. På vissa bussar har man kunnat
notera helt plant golv i fram utan avfasningen.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 05 februari 2011, 15:56:29 PM

Exakt var befinner vi oss här? Knalleland är ju inget köpcentrum i sig, utan en samling olika köpcentra. Befinner vi oss på samma plats där Skaraborgsvägen går idag? Alltså mellan Borås Arena och lokalgatan bakom gamla Ellos (var det va?), där glastunneln idag korsar vägen.


Den första bilden är tagen vid den gamla Eiser-fabriken, alltså där Borås Arena i dag breder ut sig. Skaraborgsvägen ser i dag och den ser i stort sett likadan ut. Lite längre till höger i bilden sedan man passerat Ryavallen byter den namn till Fristadsvägen.

När det gäller den andra bilden är den tagen där den första rondellen finns i dag om man åker från centrum mot Knalleland. Alltså korsningen Skaraborgsvägen-Bergslenagatan.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 05 februari 2011, 16:14:08 PM
Hej !

Ett par detaljer på bussen jag funderar över.
Transporterade man skidor i i hållarna i bakpartiet ?
Trots att golvet i fram tycks vara avfasat så finns det
en gummilapp som täcker hålet i dörren. Då borde det väl
dörren varit hel utan detta hål. På vissa bussar har man kunnat
notera helt plant golv i fram utan avfasningen.

Mvh Peter Ö

Ja, det var skidställ. Borås är ju en backig stad med mycket skidterräng runt omkring så det var många vintertid som tog med sig skidorna på bussen. Skidställen rymde förvånansvärt många skidor. När vi hade friluftsdag i skolan och skulle åka med 7-an till Björbostugan med linje 7 eller Elfsborgsstugan med linje 14 så fick de flesta av de skidor vi i klassen hade med oss plats i ställen.
- I annre får ta mä skidera in i bussen.
Det syns ju också att det fanns en liten skål innanför stötfångaren att placera skidorna i.

Det fanns ett trappsteg innanför dörren på alla bussar i Borås vid den här tiden och därav gummilapparna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)