Kommunals avtals krav

Startat av 1896, 03 februari 2011, 16:11:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: kimpan skrivet 05 februari 2011, 08:14:20 AM
Problemet med provanställningharna är ju dock att de ibland missbrukas rejält. Bara man under sina första 6 månader andas lite kritik så kan det vara stopp och man plötsligt inte platsar i företagets kostym. Många gånger väljer man också bort äldre erfarna förare (eftersom de kostar mera), Jag anser att om man kommer direkt från ett annat bolag så borde man tas över rakt av... Har man varit borta ur verksamehetn ett vtag/nyanställd så är provanställning helt ok...

Lite off topic så skall det bli intressant och se vad som händer med SL avtal om övertagande av personal i kommande upphandlingar. SL lär väl försvinna som renodlad huvudman när nya kollektivtrafiklagen träder i kraft. Och en myndighet kan ju inte kräva övertagande av personal i några anbud. Bussbolagen kommer definitivt att överklagaett beslut om övertagande genom alla instanser om  myndigheten i SL land skulle ställa såna krav...
I de upphandlingar som är ute nu (E20) gäller det vanliga, det vill säga verksamhetsövergång. SL har ju i Stockholm dock redan fått sin nya roll i och med att de väsentliga besluten sedan nyår fattas i en trafknämnd. SL blir mer att bolag som administrerar exempelvis upphandlingar. Troligen kommer även i fortsättningen trafiknämnden att ge SL i uppdrag att genomföra upphandlingen rent praktistk - skillnaden blir att SL gör det på uppdrag av trafiknämnden. Ser alltså inte att det skulle vara någon skillnad gentemot idag. Frågan - den enda väsentliga i fråga om verksamhetsövergång - är till hur stor del den nya verksamheten är en del av den gamla. Saken måste helt klart prövas rättsligt - men det gäller ju att någon av aktörerna vill ta den processen. Det har dock inget att göra med om det är en mydighet eller bolag som är trafikhuvudman. Det är många områden inom offentlig förvaltning där verksamhetsövergång används idag.

Det är ju intressant att SL:S verksamhetsövergångskrav aldrig prövats rättsligt. Men anledningen till deta är ju att det uttrycks tydligt i förfrågningsunderlaget. Anbudsgivarna vet ju om att det är det som gäller. Processer blir det ju oftast när kraven kommer i efterhand - det vill säga när någon vunnit avtalet och facket då kräver att det ska ses som verksamhetsövergång etc. Därför finns det inte heller något egentligt intresse för någon att ta en konflikt som kräver mycket tid och kostnader från bussbolagens sida. Det är helt enkelt inte rationellt att ta tid och resurser för något som inte har genererat en kostnad. Kommer kravet i efterhand är det ju dock en helt annat sak. Då finns ju automatiskt en "konflikt" kring frågan.

Vad som har betydelse inom ramen för den nya lagstiftningen och som kan leda till processer är nog snarare formen för avtalen - och detta kommer nog bli intressant framöver. Håller nettoavtalsformen gentemot EU-rätten när det finns konkurrens? Blir det krav på tjänstekoncession istället (som utredningen ville)? Vilka villkor ska gälla för den upphandlade trafikens subventionering - på det området tror jag snarare vi kommer få se domstolsprocesser. Men det kräver ju också att det är någon som har lust att konkurrera på något område och har resurser för att ta en process.




1896

Jag har alltid undrat varför facken i bussbranschen inte förhandlar upp OB tilläggen ? Dessa har ju alltid varit skandalöst låga, bra betalt = attraktivt arbete. Vardagar 18-07 50%, Fre 18-Mån 07 100%, och storhelger 200%. Då kommer förstås dessa fåniga motargument, som inte skulle existera om vi hade ett statligt monopol: "Då får vi dra in trafik...."  8)

Nico


Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 februari 2011, 13:49:23 PM
Jag har alltid undrat varför facken i bussbranschen inte förhandlar upp OB tilläggen ? Dessa har ju alltid varit skandalöst låga, bra betalt = attraktivt arbete. Vardagar 18-07 50%, Fre 18-Mån 07 100%, och storhelger 200%. Då kommer förstås dessa fåniga motargument, som inte skulle existera om vi hade ett statligt monopol: "Då får vi dra in trafik...."  8)

Möjligt, men så kostade ju det därefter! Frågan är väl vad som är bäst, privata företag som försöker att optimera så mycket som möjligt (även om det går till överdrift ibland) eller de ekonomiska svarta hål som de statliga och kommunala bolagen till stor del visade sig vara?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Jobben var tryggare också.  8)

Nico


Visst, man kunde bete sig hur illa man ville och trafikanterna fick stå ut med att det bara var så. Numera är tanken inte så mycket att trafikanterna är till för att föraren ska ha något att fylla bussen med utan det är ett mera ömsesidigt förhållande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KG

Jag håller med ang OB tillägget, det borde vara bättre! Sedan tycker jag det är knasigt att vi som kört 30 år har nästan samma lön som den som kört i 3-4 år.  ::)

JDS

Citat från: Nico skrivet 06 februari 2011, 14:16:14 PM
Möjligt, men så kostade ju det därefter! Frågan är väl vad som är bäst, privata företag som försöker att optimera så mycket som möjligt (även om det går till överdrift ibland) eller de ekonomiska svarta hål som de statliga och kommunala bolagen till stor del visade sig vara?

Eftersom de där "svarta hålen" till stor del bestod av att faktiskt sköta verksamheten, och inte bara låtsas att någon annan sköter den, så dristar jag mig till att påstå att svarta hål är att föredra. Jag vill ha ett trafikföretag som fixar så att bussarna ser snygga ut för att de ska se snygga ut, inte för att det står så i något avtal. Jag vill ha ett trafikföretag som ser till att informationen till passagerarna är enhetlig, språkligt riktig och kommer i tid. Jag vill ha ett trafikföretag som sätter ut en tur för mycket hellre än en tur för lite. Och så vidare, och så vidare.

Nico


Nja, snarare handlar det nog om att hitta ett mellanläge och det var lite det jag var ute efter att påpeka genom min något ironiska ansats. Misstänker dock att den något utopiska önskan även den ska tolkas mera åt det ironiska hållet?

Även dagens situation är i många fall ganska extrem, men på ett sätt kanske man har gått från en ytterlighet till en annan. Ur ekonomisk synvinkel gick det inte heller att ha det som det var förr. En verksamhet som bara kostar mer och mer och inte har någon extern insyn eller kontroll utan kunde slösa fritt utan ifrågasättande kan knappast ha setts som en idealisk situation. En verksamhet kan inte 'skötas' till vilket pris som helst utan utgifterna måste ändå på något vis stå i paritet till intäkterna så 'svarta hål' är sällan något att föredra. Inget är gratis och i de flesta privata fall hade detta lett till konkurs, i kommunala och statliga fall så får istället skattebetalarna ta hela smällen... så vilket är bäst?

För att återföra det hela till ämnet igen så kan man nog säga att en hel del av det gamla tänket fortfarande påverkar hur Kommunal agerar. Inte sagt att allt är bra utan självklart behövs det i en del fall en del förändringar, men man måste samtidigt inse att man inte kan vrida klockan tillbaka. Numera handlar det om att arbetsmarknadens parter måste samarbeta med varandra och för att kunna göra det så behövs det en förståelse och dialog på bägge sidor.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KG

Varför finns det bara ett fackförbund som representerar oss busschaufförer? Många andra branscher har två förbund, så man kan välja det som passar en bäst.

kimpan

Citat från: KG skrivet 07 februari 2011, 12:23:17 PM
Varför finns det bara ett fackförbund som representerar oss busschaufförer? Många andra branscher har två förbund, så man kan välja det som passar en bäst.

Landsorganisationen LO har bestämt att busschaufförer som kör i linjetrafik skall tillhöra Kommunal (beställningstrafik så tillhör man Transport). Därför har Kommunal rätten att teckna kollektivavtal. Du kan väl i princip tillhöra annat fack om du vill men den organisationen kan ju inte hjälpa dig om du skulle få problem.

Intressant också att jag inte sett några diskussioner i bussbranschens avtal gällande t.ex ramtider och körpassens längd. Det är ju av yttersta vikt att vi får ner dagens ramtider till mer "normala" En vanlig arbetstagare tillbringar ju inte 13 timmar borta hemifrån....

1896


"Intressant också att jag inte sett några diskussioner i bussbranschens avtal gällande t.ex ramtider och körpassens längd. Det är ju av yttersta vikt att vi får ner dagens ramtider till mer "normala" En vanlig arbetstagare tillbringar ju inte 13 timmar borta hemifrån...."


En annan variant är ju att om jag är på jobbet i 13 timmar, ska jag ha betalt för minst 12....  :P

kimpan

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 februari 2011, 12:43:30 PM
"Intressant också att jag inte sett några diskussioner i bussbranschens avtal gällande t.ex ramtider och körpassens längd. Det är ju av yttersta vikt att vi får ner dagens ramtider till mer "normala" En vanlig arbetstagare tillbringar ju inte 13 timmar borta hemifrån...."


En annan variant är ju att om jag är på jobbet i 13 timmar, ska jag ha betalt för minst 12....  :P

;D ;D ;D varav allt över 8 timmar skall vara övertid...

1896


Bussföraren

Citat från: kimpan skrivet 07 februari 2011, 12:33:00 PM
Landsorganisationen LO har bestämt att busschaufförer som kör i linjetrafik skall tillhöra Kommunal (beställningstrafik så tillhör man Transport). Därför har Kommunal rätten att teckna kollektivavtal. Du kan väl i princip tillhöra annat fack om du vill men den organisationen kan ju inte hjälpa dig om du skulle få problem.

Intressant också att jag inte sett några diskussioner i bussbranschens avtal gällande t.ex ramtider och körpassens längd. Det är ju av yttersta vikt att vi får ner dagens ramtider till mer "normala" En vanlig arbetstagare tillbringar ju inte 13 timmar borta hemifrån....

Ramtiden är ju förknippad med rusningstrafiken fm o em och om trafikutbudet var likartat hela trafikdagen behövdes inga delade tjänster.
Idag får du längre ramtider ju längre ut från citykärnan du kommer, alternativet är att införa deltidstjänster eller att lägga ut fm o em passen på timmisar, med dagens trafikbeställningar är detta ett olösbart problem

1896

Ingenting är olösligt, men ett hårdare fack är ju önskvärt.

Om jag jobbar 10 timmar 4 dar i veckan, då får jag ju 3 fridagar i veckan, då är det ju mer intressant att jobba lite längre dagar....  8)