Kommunals avtals krav

Startat av 1896, 03 februari 2011, 16:11:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Inlämnat till Bua idag:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=133111

mushkot

Jaha, vad tror ni bussnackare? Kommer huvuddelen av kraven gå igenom eller blir det strejk?

Staffan Sävenfjord

Citat från: mushkot skrivet 04 februari 2011, 07:38:44 AM
Jaha, vad tror ni bussnackare? Kommer huvuddelen av kraven gå igenom eller blir det strejk?

Kraven lär inte gå igenom i sin helhet eller ens till huvuddelen utan de utgör ett underlag för löneförhandlingar. Om man där kan enas är en annan sak. Lyckas inte det så blir det strejk. Sådan hade vi som bekant bland bussförarna i Stockholm senast sommaren 2008. Först när de börjat förhandla går det uttala sig om risken för strejk. I dag kan vi bara konstatera att risken för sådan finns. Som alltid.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mushkot

Men den stora punkten; att man ska starta och sluta på samma plats? I många städer är det ju redan så, men inte i Stockholm om jag förstår det hela rätt? Någon fler stad?

mushkot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2011, 09:08:34 AM
Det viktiga är knappast att man måste starta o sluta på samma plats utan att restiden tillbaka ska ingå i arbetstiden.

Vad gäller ett undantag från reglerna om provanställning just för gruppen bussförare lär det knappast vara något som blir aktuellt
Javisst, uttryckte mig kanske lite otydligt. Det jag menade var ju att arbetspasset börjar och slutar på samma ställe, inklusive ev restid. När jag körde för GS var det alltid upplagt på detta vis.

yngrot

Strejk tror jag inte det blir..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

men en rast på 60 min är ju lagom och det går väl iof att kombinera med kortare ramtid men som du skriver Lars är det inte alltid lätt få till det men vissa pass är väldigt långa med ramtid på 13 tim  arbetstid på 8tim
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

KG

Varför vill man ha längre matrast  ???

Jag tycker 30 min är fullt tillräckligt! Även lagligt om man har en 15min fikapaus före.

mushkot

Citat från: KG skrivet 04 februari 2011, 13:25:42 PM
Varför vill man ha längre matrast  ???

Jag tycker 30 min är fullt tillräckligt! Även lagligt om man har en 15min fikapaus före.
Jag tycker 45 är lagom, inte för kort och inte för långt. Har man frusen mat så kan det ju nästan 10 minuter att tina denna!

kimpan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2011, 09:08:34 AM
Vad gäller ett undantag från reglerna om provanställning just för gruppen bussförare lär det knappast vara något som blir aktuellt

Den frågan är väl redan avgjord i AD där AG fått rätt att provanställa....

Jonas Strömblad

Det där med matraster är ett gissel. Ofta har man rasten i någon pauslokal där det är medhavd mat som gäller, och då är 30 minuter alldeles tillräckligt. Det gör ingen glad att sitta i de lokalerna och fundera på åt vilket håll man skall rulla tummarna i väntan på att tiden skall gå så man får fortsätta köra.
Har man däremot rast i stan eller kanske vid normal lunchtid vid ett stort köpcentrum med lunchkrogar och man vill gå iväg och äta är 30 minuter alldeles för lite...

Håhåjaja. Inte lätt det där.

/J

Mittlinje

Stockholm är Stockholm och ställer till med problem för övriga landet.

Gällande 6 mån provanställning vid nyanställning är svaret helt ok, givetvis provanställning! Inte tar du en annan kvinna direkt till altaret ifall hennes meriter är ett tidigare 20-årigt äktenskap?

Jo

Citat från: Mittlinje skrivet 04 februari 2011, 21:52:29 PM
Stockholm är Stockholm och ställer till med problem för övriga landet.

Gällande 6 mån provanställning vid nyanställning är svaret helt ok, givetvis provanställning! Inte tar du en annan kvinna direkt till altaret ifall hennes meriter är ett tidigare 20-årigt äktenskap?

Sen är det ju ibland även en fördel för arbetstagaren med provanställning. Det kan ju vara så att denne inte trivs på det nya jobbet och att då "tvingas" arbeta kvar på arbetsplatsen är ju bara dumt. Man får väl gissa att de flesta som inte får förlängt(oavsett bransch) kanske inte passar för jobbet/eller arbetsplasten och då är det ju lika bra att gå vidare till något annat.

kimpan

Citat från: Jo skrivet 05 februari 2011, 00:10:26 AM
Sen är det ju ibland även en fördel för arbetstagaren med provanställning. Det kan ju vara så att denne inte trivs på det nya jobbet och att då "tvingas" arbeta kvar på arbetsplatsen är ju bara dumt. Man får väl gissa att de flesta som inte får förlängt(oavsett bransch) kanske inte passar för jobbet/eller arbetsplasten och då är det ju lika bra att gå vidare till något annat.

Problemet med provanställningharna är ju dock att de ibland missbrukas rejält. Bara man under sina första 6 månader andas lite kritik så kan det vara stopp och man plötsligt inte platsar i företagets kostym. Många gånger väljer man också bort äldre erfarna förare (eftersom de kostar mera), Jag anser att om man kommer direkt från ett annat bolag så borde man tas över rakt av... Har man varit borta ur verksamehetn ett vtag/nyanställd så är provanställning helt ok...

Lite off topic så skall det bli intressant och se vad som händer med SL avtal om övertagande av personal i kommande upphandlingar. SL lär väl försvinna som renodlad huvudman när nya kollektivtrafiklagen träder i kraft. Och en myndighet kan ju inte kräva övertagande av personal i några anbud. Bussbolagen kommer definitivt att överklagaett beslut om övertagande genom alla instanser om  myndigheten i SL land skulle ställa såna krav...

Mittlinje

Jag väljer sällan bort äldre chaufförer vid anställningar, för de är inte dyrare. De har erfarenhet och kunskap, oftast mindre krockbenägna osv. Med en "ny" billig chaufför tillkommer oftast många extra kostnader. Problemet med äldre kan vara att skicka hem dem vid 65 år när de får stanna till 67 år.