Borås Lokaltrafik 130 på Edaskroten

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 januari 2011, 18:09:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 09:21:42 AM
Ja dessa vagntyper gick ju i praktiken på alla linjer.. När jag börja köra 1978 så fanns ju S2  till Sjöbo smt S4 till Hulta där gick de "långsamma" utan turbo..

Det fanns en kommentar om att 130 såg blank och fin ut i lacken det kan ju bero på att den var rätt nyreviderad . På den tiden gjordes helrenovering så bussen var minst lika bra som ny allt var nylackat även stolar och element  ;D  det fanns god vagnreserv oxå vilket gjorde att bussar som var trasiga kunde hållas inne tills de var färdiglagade..

Hade man inget annat för sig kunde man som Trandaredsbo ta linje S4 hem från skolan, denna gick ju "omvägen" via Hulta till just Trandared. Under åren 1978-80 gick vagnarna 143 och 144 (B755) stadigt på denna linje och de hängde väl inte riktigt med i motorvägstempot från Annelundsmotet upp till Hulta om man säger så... Men det lät desto mer.  :D  Det hände ju dessutom ibland att det var yngrot som körde.

Ja de var ju några av dessa bussar som rustades förhållandevis sent. Var det inte bl a 136 och 137 också?

bilomnibussen

Hej! Helt otroligt vilka bilder som döljer sig och nu kommer ut till offentligheten. Bärgaren tar nog första pris ändå! Tackar tackar! F ö kom nog Volvo 164:an ut under senare delen av 1968 som årsmodell 1969.
Mvh Jan G

yngrot

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 januari 2011, 19:24:08 PM
Hade man inget annat för sig kunde man som Trandaredsbo ta linje S4 hem från skolan, denna gick ju "omvägen" via Hulta till just Trandared. Under åren 1978-80 gick vagnarna 143 och 144 (B755) stadigt på denna linje och de hängde väl inte riktigt med i motorvägstempot från Annelundsmotet upp till Hulta om man säger så... Men det lät desto mer.  :D  Det hände ju dessutom ibland att det var yngrot som körde.

Ja de var ju några av dessa bussar som rustades förhållandevis sent. Var det inte bl a 136 och 137 också?


Jo lite sega vär de på R 40 .. ;D men vi kom ju fram till slut . Vilka som rustades sist har jag ingen aning om idag ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: Bengt H skrivet 21 januari 2011, 09:57:13 AM
Gamla bärgaren, det vill säga "Cigarren" som hade sitt ursprung i vagn 59 hade jag inscannad i hårddisken. Jag tror att jag ska kunna leta upp en bild på duetten också, men det blir när jag kommer hem till negativpärmarna.



Så här såg den ut när den, vad jag förstår, tjänat ut som bärgare. Hade bilden inscannad men har inte tillgång till exakt fotodatum nu, har dock för mig att den togs 1987.


Gunnar D

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 januari 2011, 19:55:14 PM
F ö kom nog Volvo 164:an ut under senare delen av 1968 som årsmodell 1969.
Mvh Jan G

Visst, jag gjorde en snabbedömning av lövens färg/kondition och kom fram till senast september.
Men som sagt en bedömning att det var 1969 el 1970 (gillar att försöka datera bilder!)

Mvh Gunnar

Jan Sjöberg

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 januari 2011, 22:28:21 PM
Så här såg den ut när den, vad jag förstår, tjänat ut som bärgare. Hade bilden inscannad men har inte tillgång till exakt fotodatum nu, har dock för mig att den togs 1987.



Mkt trevligt ... Du har inte någon bild på bussen/ bussarna som stod bredvid? 
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Bengt H

Citat från: Bengt H skrivet 21 januari 2011, 09:57:13 AM
Gamla bärgaren, det vill säga "Cigarren" som hade sitt ursprung i vagn 59 hade jag inscannad i hårddisken.

Man ska kontrollera en uppgift innan man lämnar den och inte efter för då slipper man korrigera. Nu får jag korrigera och säga att Cigarren har sitt ursprung i vagn 60 och inget annat!

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 22 januari 2011, 14:08:42 PM
Man ska kontrollera en uppgift innan man lämnar den och inte efter för då slipper man korrigera. Nu får jag korrigera och säga att Cigarren har sitt ursprung i vagn 60 och inget annat!
Vagn 60 stämmer. Den avregistrerades som buss 1967-12-11 och byggdes om till "bogsertraktor". Scania-Vabis 2B21 med chassinr 90970 och Hägglunds karossnr 4284. Årsmodell 1948. Jag var inne i "traktorn" och tittade på den någon gång åren omkring 1980. Då stod den inne i bussgaraget.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 januari 2011, 15:22:48 PM
Vagn 60 stämmer. Den avregistrerades som buss 1967-12-11 och byggdes om till "bogsertraktor". Scania-Vabis 2B21 med chassinr 90970 och Hägglunds karossnr 4284. Årsmodell 1948. Jag var inne i "traktorn" och tittade på den någon gång åren omkring 1980. Då stod den inne i bussgaraget.

Om jag så tillägger att gammalt regnummer var P521 och nytt regnummer var CWY159 har vi nog fått veta allt som är värt att veta om denna. Namnet "Cigarren" lär ha kommit sig av att den som normalt körde den alltid hade en cigarr i munnen. Ofta var det bara fimpen av den kvar och jag har också hört dem som kallat traktorn för "Fimpen". Karossen är alltså avskuren bakom framdörren. Dessa bussar (fanns även 59) hade dörrställningen 0-11-0 till skillnad från 48 och 49 som var av samma fabrikat men hade dörr 0-2-0.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 januari 2011, 15:36:41 PM
Om jag så tillägger att gammalt regnummer var P521 och nytt regnummer var CWY159 har vi nog fått veta allt som är värt att veta om denna. Namnet "Cigarren" lär ha kommit sig av att den som normalt körde den alltid hade en cigarr i munnen. Ofta var det bara fimpen av den kvar och jag har också hört dem som kallat traktorn för "Fimpen". Karossen är alltså avskuren bakom framdörren. Dessa bussar (fanns även 59) hade dörrställningen 0-11-0 till skillnad från 48 och 49 som var av samma fabrikat men hade dörr 0-2-0.



Ursäkta, jag glömde nämna reg.nr, men kan nämna att bussen avregistrerades med reg.n P521 år 1967. Då fick ett annat P-nummer som traktor. Det var detta nr som ersattes med CWY159 år 1973. Vet någon vilket P-nr "traktorn" hade 1967-73? Det är nämligen svårt att utläsa numret på Bengt H:s bild.

Bengt H

Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 januari 2011, 18:42:25 PM
Vet någon vilket P-nr "traktorn" hade 1967-73? Det är nämligen svårt att utläsa numret på Bengt H:s bild.

Den hade P15909

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 22 januari 2011, 13:05:36 PM
Visst, jag gjorde en snabbedömning av lövens färg/kondition och kom fram till senast september.
Men som sagt en bedömning att det var 1969 el 1970 (gillar att försöka datera bilder!)

Från Wikipedia:"The Volvo 164 is a six cylinder sedan unveiled by Volvo Cars at the Paris Motor Show early in October 1968[1] for the 1969 model year"

Med detta citat tror jag vi kan utesluta att den fina bilden är tagen 1968.

Mvh Gunnar