Borås Lokaltrafik 130 på Edaskroten

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 januari 2011, 18:09:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Benga B40 har skickat den här bilden på Borås Lokaltrafik 130 Volvo B75506 Säffle årsmodell 1966. Bussen har efter en tid hos Utters Busstrafik i Frändefors hamnat på Edaskroten i Värmland, där bilden togs i november 1988.



Jag tackar Benga för fotot.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! Ändstation! Avstigning för samtliga passagerare plus förare! Hälsn. BengaB40

j-a

Den såg ovanligt blank ut i lacken för att ha stått på en skrot :)

Hagglunds

Ang Säffle, mellan vilka årtal byggde dom busskarosser?

Mats Karlsson

Citat från: Hagglunds skrivet 20 januari 2011, 00:34:49 AM
Ang Säffle, mellan vilka årtal byggde dom busskarosser?
De började bygga på 1920-talet. Jag minns inte rätt upp och ned exakt årtal. Sedan 1982 sker tillverkningen i Volvos namn.

Hagglunds

Hägglundskarosserna vart väl uppköpta av finnarna, hette typ Wasa eller nått i den stilen och Säffle vart uppköpt av Volvo.

Hur var det med Kjellbergs, lades det ned eller vart det uppköpt det också?

Bengt H

Det var intressant att se var 130 slutade sina dagar. Jag kan inte låta bli att visa ett par bilder på vagn 130 i sin krafts dagar

Vagnen började sin tid som arbetshäst på linje 5, Norrby – Brämhult. Här på Brämhultsvägen vid Lasarettet på väg mot Källebäcksryd i Brämhult något av de första åren i högertrafik. Det bör vara 1968, 69 eller 70




Och så en bild som nog bör vara från den hållplats som bussen i bilden just har lämnat. Här ser vi ett exempel på de skidställ som bussarna var utrustade med då. Januari 1969


yngrot

Härligt dessa har man kört några vändor med  :D lättkörda och rätt hyffsad värme i dem . Enkelglas så det hände det blev is på insidan av fönster. PysWilson  var det .. fr nr 145 var det turbovagnar med liten Wilsonspak,,de var lite tystare än de äldre .. fast eg var de inte äldre de stod uppställda i väntan på högertrafiken..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

BengaB40

Hej! Historiens vingslag, fantastiskt att få ta del av denna buss' aktiva liv! Hälsn. BengaB40

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2011, 22:14:35 PM
Härligt dessa har man kört några vändor med  :D lättkörda och rätt hyffsad värme i dem . Enkelglas så det hände det blev is på insidan av fönster. PysWilson  var det .. fr nr 145 var det turbovagnar med liten Wilsonspak,,de var lite tystare än de äldre .. fast eg var de inte äldre de stod uppställda i väntan på högertrafiken..

Stadsbussar i Borås uppgav inför högertrafiken att man köpt 755-or till de mindre backiga linjerna och B58-or (145-164) till de backigare. Nu finns det ju inte så många linjer i Borås som inte är backiga så jag minns att jag tyckte att kommentaren var rätt så dum. Men B58-orna hamnade i alla fall på de tunga linjerna. Man kan ju också undra varför man samtidigt köpte två typer av bussar med samma kaross- och chassitillverkare.  
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Hagglunds skrivet 20 januari 2011, 20:43:04 PM
Hägglundskarosserna vart väl uppköpta av finnarna, hette typ Wasa eller nått i den stilen och Säffle vart uppköpt av Volvo.

Hur var det med Kjellbergs, lades det ned eller vart det uppköpt det också?
Hägglunds egna karosstillverkning lades ned 1973. För att kunna fortsätta tillhandahålla bussar var man till att börja med agent för finska Wiima och sålde deras karosser under namnet Hägglunds-Wiima, innan agenturen gick över till Bilcentrum i Vetlanda redan efter ca 5 år.

Jag vet inte vad som hände med Kjellbergs. Förmodligen lades företgaet ned eller sadlde om till annan tillverkning.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2011, 22:29:51 PM
Stadsbussar i Borås uppgav inför högertrafiken att man köpt 755-or till de mindre backiga linjerna och B58-or (145-164) till de backigare. Nu finns det ju inte så många linjer i Borås som inte är backiga så jag minns att jag tyckte att kommentaren var rätt så dum. Men B58-orna hamnade i alla fall på de tunga linjerna. Man kan ju också undra varför man samtidigt köpte två typer av bussar med samma kaross- och chassitillverkare.  

B58 ersatte B755 år 1965. Samtidigt som B58 var ett modernare chassi hade det även turbomotor. Förmodligen var det billigare att i skarven mellan dessa modeller köpa några av den gamla typen och några av den nya, i stället för att köpa alla nya. Med hänsyn till motoreffekten, 162 hk för B755 och 210 hk för B58, så var det nog lämpligast att låta B755:orna ta de mindre backiga linjerna.

Jag var på studieresa Göteborg-Trollhättan-Skara-Skövde-Göteborg år 1976. Då bussades vi i två Säffle-bussar, en B755 och en B58, från Kålleredsbussarna. Jag åkte i B58:an som gick som förstabuss. Vid varje ställe vi stannade, fick vi stå och vänta in B755:an som hela tiden blev ohjälpligt efter, eftersom den tappade fart i var eviga liten backe.

Staffan Sävenfjord

#12
Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 januari 2011, 07:17:30 AM
Med hänsyn till motoreffekten, 162 hk för B755 och 210 hk för B58, så var det nog lämpligast att låta B755:orna ta de mindre backiga linjerna.


Det är ju bara det att alla linjer i Borås är backiga. Någon större skillnad därvidlag på olika linjer var det inte 1967 liksom inte heller i dag. Linje 5, där bussen på bilden går, hade en rejäl backe uppför Åsbogatan och även en mellan Myrås och Källebäcksryd. Även vid nuvarande Hässleholmen var det en rejäl backe. Den finns kvar än i dag men är inte fullt lika brant.

Det hände någon gång att B755-orna användes på linje 8 och 9 till Tullen när ordinarie buss var på service. Det var en mycket backig linje även för Borås-förhållanden. Eftersom mina föräldrar då bodde på Tullen fick jag möjlighet att jämföra och kan bara intyga att det var stor skillnad på fartresurser mellan de båda vagntyperna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2011, 08:34:50 AM
Det är ju bara det att alla linjer i Borås är backiga. Någon större skillnad därvidlag på olika linjer var det inte 1967 liksom inte heller i dag. Linje 5, där bussen på bilden går, hade en rejäl backe uppför Åsbogatan och även en mellan Myrås och Källebäcksryd. Även vid nuvarande Hässleholmen var det en rejäl backe. Den finns kvar än i dag men är inte fullt lika brant.

Den enda linjen jag kan komma på som inte har varit särskilt backig var väl den linjen som gick Norrby-Kransmossen under några år i mitten av 80-talet. Den bör ha haft nummer 4 och vände väl på Västra Nygatan/Dalbogatan i ena änden och runt Strömsdalsgaraget i andra änden. Alla andra linjer som finns eller funnits i Borås har haft minst en rejält brant och/eller lång backe.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Ja dessa vagntyper gick ju i praktiken på alla linjer.. När jag börja köra 1978 så fanns ju S2  till Sjöbo smt S4 till Hulta där gick de "långsamma" utan turbo..

Visst fanns det en linje 14 över Norrby ???  Som vände vid nuvarande Montersoriskolan .. eller är jag helt ute och cyklar efter alla dessa år??

Det fanns en kommentar om att 130 såg blank och fin ut i lacken det kan ju bero på att den var rätt nyreviderad . På den tiden gjordes helrenovering så bussen var minst lika bra som ny allt var nylackat även stolar och element  ;D  det fanns god vagnreserv oxå vilket gjorde att bussar som var trasiga kunde hållas inne tills de var färdiglagade..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina