Lugnet på Kustsanatoriet

Startat av Bengt H, 07 januari 2011, 17:56:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

  Många Hembygdsböcker  kan ha historik over likala buss-och andra transportmedel
  och dess utövare/ägare.
  Kan det ha varit en sådan isåfall?

BengaB40

Hej! I en Varbergs-bok med titeln FRÅN ROSENFRED TILL SÖDERS HÖJDER av Ture Isaksson och Gunnar Carlsson kan man läsa lite historik om bussarna där. Ernst Trulsson köpte buss-rörelsen av Varbergs Droskstation 1945 och utvecklade företaget med ett antal ScV-bussar under några decennier. Det finns ett fotografi i boken med ScV N159 och en annan buss som vänder aktern till, regnr N125. Båda bussarna ser ut att vara från sent 40-tal och SKV:are. På bokens omslag finns dessutom en färgbild tagen vid samma tillfälle med en yngre SKV-buss stående vid bensinstationen/verkstaden som också ägdes av Trulsson. Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Jaja! Den boken måste det vara!
Mvh Jan G

Ola Almquist

Mycket trevliga bilder. Jag har en dålig utskrift av en färgbild på DKH598 tagen av Peter Ödén 1975. Har den m.fl. Varbergsbilder visats på gamla Buss-Snack?

M.v.h.
Ola

yngrot

Fina bilder minns från barndomen när vi åkte buss från Espevik till Varberg ..har för mig det var ett garage i Kärradal?  Blå vita har jag för mig de var nån som minns eller har bilder??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats Karlsson

Citat från: yngrot skrivet 12 januari 2011, 23:27:02 PM
Fina bilder minns från barndomen när vi åkte buss från Espevik till Varberg ..har för mig det var ett garage i Kärradal?  Blå vita har jag för mig de var nån som minns eller har bilder??
Det rörde sig helt säkert om Östen Anderssons Omnibustrafik i Kärradal i Åskloster. Från 1975-01-01 hette företaget HB Kärrabuss. 1981-06-12 såldes det till Uno Andersson, delägare i Varbergs Buss och Varbergs Omnibustrafik. Jag var senast och tittade på bussarna vid garaget i Kärradal för ca 35 års sedan, så jag har glömt var exakt garaget låg. I varje fall köpte företaget in en begagnad Scania CR85 år 1978, vilken avyttrades 1982 till det företag jag körde extra för just då. Bussen såldes billigt eftersom man trodde att motorn var slut och läckte olja. Så var inte fallet, utan det var bara ett litet läckage på ett oljerör till turbon. Således ett bra bussköp! Bussen gick dessutom väldigt fint, trots bladfjädringen.

Mats Karlsson

Citat från: BengaB40 skrivet 10 januari 2011, 13:56:01 PM
Hej! I en Varbergs-bok med titeln FRÅN ROSENFRED TILL SÖDERS HÖJDER av Ture Isaksson och Gunnar Carlsson kan man läsa lite historik om bussarna där. Ernst Trulsson köpte bussrörelsen av Varbergs Droskstation 1945 och utvecklade företaget med ett antal ScV-bussar under några decennier. Det finns ett fotografi i boken med ScV N159 och en annan buss som vänder aktern till, regnr N125. Båda bussarna ser ut att vara från sent 40-tal och SKV:are. På bokens omslag finns dessutom en färgbild tagen vid samma tillfälle med en yngre SKV-buss stående vid bensinstationen/verkstaden som också ägdes av Trulsson. Hälsn. BengaB40
Enligt bussboken från 1938 påbörjades busstrafiken i Varberg med omnejd år 1930 och hette då (=1938) AB Varbergs Droskstation. Ernst Adrian Trulson (född 1889) anges som anställd i företaget sedan 1928 och kallas trafikföreståndare och verkstadsinnehavare. Enligt en annan uppgift bildades företaget 1928-06-30. Det anges också att Trulson övertog företaget 1931, samt fungearr som förestånadre för bolagets omnibustrafik.

Kan man dra den slutsaten att företaget bildades 1928 som något slag av verkstad (bilverkstad?), att Trulson blev anställd redan från starten, att verkstaden(?) startade omnibustrafik 1930, att Trulson övertog både verkstaden och busstrafiken 1931, samt att han sedan bildade aktiebolaget Varbergs Droskstation?

Enligt en uppgift jag har skedde namnändring till AB Varbergs Omnibustarfik 1948-08-27 (då var Ernst Adrian Trulson 59 år). Förmodligen hade han en son (också med namnet Ernst?) som tog över och drev företaget fram till 1978. Därefter tog nya ägare över (var det Uno Andersson, Bertil Andersson och Berndt Johansson?). Då hade inte en enda ny buss köpts sedan 1968, förutom en turistbuss Vo/Van Hool år 1976, utan "nyinköpen" under 1970-talet utgjordes uteslutande av gamla bussar från SJ, Göteborgs Spårvägar och Borås Lokaltrafik.

Kända nyinköpta bussar efter kriget är:
N110 ScV B16/SKV? år 1947
N120 ScV B21/SKV år 1947
N29 ScV B16/SKV år 1949
N159 ScV 2B22/SKV år 1949
N125 ScV B62/SKV år 1951
N500 ScV B42/SKV år 1953
N501 ScV B63/SKV år 1954
N502 MB O321H år 1959
N198 ScV B65/SKV år 1962
N503 MB O302 år 1967
N504 Sc CF100L år 1968
JNF320 Vo B58/van Hool år 1976


BengaB40

Hej! Här kommer några fakta från boken som jag nämnde i ett tidigare inlägg:

Ernst Trulsson född i Förkärla, Blekinge 1899.
Flyttade till Varberg 1928.
Blev anställd vid Varbergs Droskstations Verkstad samma år.
Droskstationen startade busstrafik 1929.
Trulsson övertar verkstaden 1931.
Trulsson övertar hela företaget inklusive bussar 1945.
Trulsson säljer verkstaden till sönerna Lars och Nils 1947 och koncentrerar sig på busstrafiken. Även taxi och ambulanstjänst ingick tydligen i verksamheten. Hälsn. BengaB40

Bernt Talbrant

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 januari 2011, 18:19:38 PM
Enligt bussboken från 1938 påbörjades busstrafiken i Varberg med omnejd år 1930 och hette då (=1938) AB Varbergs Droskstation. Ernst Adrian Trulson (född 1889) anges som anställd i företaget sedan 1928 och kallas trafikföreståndare och verkstadsinnehavare. Enligt en annan uppgift bildades företaget 1928-06-30. Det anges också att Trulson övertog företaget 1931, samt fungearr som förestånadre för bolagets omnibustrafik.

Kan man dra den slutsaten att företaget bildades 1928 som något slag av verkstad (bilverkstad?), att Trulson blev anställd redan från starten, att verkstaden(?) startade omnibustrafik 1930, att Trulson övertog både verkstaden och busstrafiken 1931, samt att han sedan bildade aktiebolaget Varbergs Droskstation?

Enligt en uppgift jag har skedde namnändring till AB Varbergs Omnibustarfik 1948-08-27 (då var Ernst Adrian Trulson 59 år). Förmodligen hade han en son (också med namnet Ernst?) som tog över och drev företaget fram till 1978. Därefter tog nya ägare över (var det Uno Andersson, Bertil Andersson och Berndt Johansson?). Då hade inte en enda ny buss köpts sedan 1968, förutom en turistbuss Vo/Van Hool år 1976, utan "nyinköpen" under 1970-talet utgjordes uteslutande av gamla bussar från SJ, Göteborgs Spårvägar och Borås Lokaltrafik.

Kända nyinköpta bussar efter kriget är:
N110 ScV B16/SKV? år 1947
N120 ScV B21/SKV år 1947
N29 ScV B16/SKV år 1949
N159 ScV 2B22/SKV år 1949
N125 ScV B62/SKV år 1951
N500 ScV B42/SKV år 1953
N501 ScV B63/SKV år 1954
N502 MB O321H år 1959
N198 ScV B65/SKV år 1962 > DKH598  (5)
N503 MB O302 år 1967 > FKJ903  (3)
N504 Sc CF100L år 1968 > DKH884 (var det inte en BF76/SKV?)  (4)
JNF320 Vo B58/van Hool år 1976  (5)


Tack för en intressant redogörelse från en som tillbringat ett par sommarveckor i Varberg under alla år och som yngre fascinerades över den synnerliga ålderdomliga bussparken jämfört med hemma i Borås. Har kompletterat ovanstående med de av mig kända nya reg.numren på de uppräknade bussarna samt inventarienummer.

Mats Karlsson

Citat från: BengaB40 skrivet 13 januari 2011, 19:21:55 PM
Hej! Här kommer några fakta från boken som jag nämnde i ett tidigare inlägg:

Ernst Trulsson född i Förkärla, Blekinge 1899.
Flyttade till Varberg 1928.
Blev anställd vid Varbergs Droskstations Verkstad samma år.
Droskstationen startade busstrafik 1929.
Trulsson övertar verkstaden 1931.
Trulsson övertar hela företaget inklusive bussar 1945.
Trulsson säljer verkstaden till sönerna Lars och Nils 1947 och koncentrerar sig på busstrafiken. Även taxi och ambulanstjänst ingick tydligen i verksamheten. Hälsn. BengaB40
Tack för dessa uppgifter! Nu klarnade det en hel del!
Trulson var dock född 1889, och gifte sig 1912.

BengaB40

Hej! Bra att det finns många källor att ösa ur! Intressant med busslistorna! Hälsn. BengaB40

yngrot

Vilka vagnar köptes från Borås??  Jag minns inte vilka trots att jag sett några av dem i Varberg..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 15 januari 2011, 00:03:19 AM
Vilka vagnar köptes från Borås??  Jag minns inte vilka trots att jag sett några av dem i Varberg..

Jag minns själv när f d BL 125, 127 och 138 dök upp i Varberg. De båda förstnämnda kom samtidigt och fick den äldre gul-röda färgen medan 138 kom något senare och fick den nyare färgsättningen i gul-orange. Tyvärr har jag inte mina anteckningar tillgängliga i skrivande stund men jag tror det var 1978 resp 1981. Tidigare såldes bl a, om jag minns rätt, 99, 111, 112 och 117 till Varberg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 15 januari 2011, 01:26:20 AM
Jag minns själv när f d BL 125, 127 och 138 dök upp i Varberg. De båda förstnämnda kom samtidigt och fick den äldre gul-röda färgen medan 138 kom något senare och fick den nyare färgsättningen i gul-orange. Tyvärr har jag inte mina anteckningar tillgängliga i skrivande stund men jag tror det var 1978 resp 1981. Tidigare såldes bl a, om jag minns rätt, 99, 111, 112 och 117 till Varberg.

Jag hittar dessa:
99   P 118   FWK 988   Volvo B65506 Hägglund   1958   655-929      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik
111   P 346   BFK 266   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-1708      1+2+0  > 1977 t Varbergs Omnibustrafik
112   P 175   EUJ 755   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-1908      1+2+0  > 1977 t Varbergs Omnibustrafik
114   P 262   AGZ 812   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-1910      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik
117   P 314   ANF 844   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-2125      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik
122   P 141   APH 371   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-2140      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik
125   P 300   AXP 410   Volvo B75506 Säffle   1965   755-171   1189   1+2+0  > 1978 t Varbergs Omnibustrafik 6
127   P 525   AYK 545   Volvo B75506 Säffle   1965   755-173   1191   1+2+0  > 1978 t Varbergs Omnibustrafik 8
138   PA 213 ANE 373   Volvo B75506 Säffle   1967   755-548   1225   1+2+0  > 1981 t Varbergs Omnibustrafik 12

Kolumnerna avser i tur och ordning Borås inventarienummer, gammalt regnummer, nytt regnummer, tillverkare och typ, årsmodell, chassinummer, karossnummer, dörrställning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2011, 09:04:56 AM
Jag hittar dessa:
99   P 118   FWK 988   Volvo B65506 Hägglund   1958   655-929      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik 9
111   P 346   BFK 266   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-1708      1+2+0  > 1977 t Varbergs Omnibustrafik 11
112   P 175   EUJ 755   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-1908      1+2+0  > 1977 t Varbergs Omnibustrafik 10
114   P 262   AGZ 812   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-1910      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik 8
117   P 314   ANF 844   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-2125      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik 7
122   P 141   APH 371   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-2140      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik 6
125   P 300   AXP 410   Volvo B75506 Säffle   1965   755-171   1189   1+2+0  > 1978 t Varbergs Omnibustrafik 6
127   P 525   AYK 545   Volvo B75506 Säffle   1965   755-173   1191   1+2+0  > 1978 t Varbergs Omnibustrafik 8
138   PA 213 ANE 373   Volvo B75506 Säffle   1967   755-548   1225   1+2+0  > 1981 t Varbergs Omnibustrafik 12

Kolumnerna avser i tur och ordning Borås inventarienummer, gammalt regnummer, nytt regnummer, tillverkare och typ, årsmodell, chassinummer, karossnummer, dörrställning.
Stämmer bra. Jag har lagt till resterande inv.nr hos Varbergs Omnibus. Som synes hade vissa Borås-bussar ett kort liv i Varberg innan de blev utbytta mot nyare dito.