Landsortare i Kristinehamn

Startat av bilomnibussen, 03 januari 2011, 17:50:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Eftersom Kristinehamn är aktuellt tar jag upp tråden om landsortsbussarna som angjorde denna metropol. KSK:s ljusgrå eller beige-röda från Karlskoga-Storfors, NBJ:s från Örebro-Karlskoga och från Mariestad och kanske också Medhamn. Så några ljusgröna, däribland en ASJ Condor, var det Ölme eller vad, fanns det flera? Minns någon en fd G-turistbuss som gick hos KSK troligen en kort tid ca början av 1968, D 339 Scania-Vabis Hägglund lyxturist från ca 1950. Går inte att läsa ut ur bilregistret att bussen befunnit sig där men var omlackerad i ljusgrått-rött vill jag minnas.
Raskt ur minnet som är lite diffust här.
Mvh Jan G

Bengt H

Jag har två restbilder från besöket i juli 1973 som visar ett par vagnar som förmodligen främst trafikerade den Kristinehamnska landsorten efter att högertrafiken införts. Båda bilderna är från garagegården.

Vagn nummer 1, Volvo B638 nr 628/SKV från 1955. Hade registreringsnummer S202 som sedan blev EOZ392. Det är inte säkert att bussen någonsin hann få de nya plåtarna eftersom den verkar avställd vid tillfället.




Sedan vagn nummer 3, en Volvo B72505 nr 652/SKV nr 3909 1960. Registrering S148 - DUF528. Av destinationsskylten att döma används bussen för dagen på linjen till Medhamn


AL

Kommer ihåg dessa bussar, även om jag var väldigt liten vid fotoögonblicken.  Kommer också ihåg att jag och mina föräldrar fick åka just en sådan gammal buss på en stadslinje, och jag kommer ihåg det särskilt för att den såg så annorlunda ut inuti och luktade väldigt speciellt jämfört med de nya Scania-bussarna!

En annan roligt historia, för mig i alla fall, var att när mitt bussintresse väcktes började jag så småningom att "stryka" runt garaget på helgerna när jag var ledig från skolan. Berättade aldrig för morsan eller farsan att dessa "långpromenader" genomfördes, eftersom vi bodde på andra sidan stan och jag inte hade lov att ta dessa långpromenader, (mina föräldrar lämnar en del att önska).  Hur som helst, något jag till en början inte kunde begripa var vart bussbolaget hade "skickat" sina bussar under helgerna. Jag visste att bara knappt hälften av t ex stadsbussarna användes under lördagseftermiddagarna och söndagarna, men resten gick inte att finna vid garaget. Hur mycket jag än tittade!

Det tog ett bra tag innan jag upptäckte det rödaktiga plåtskjulet, nja det var ganska stort faktiskt, bredvid byggnaden bakom garaget. På översta bilden syns just den gula byggnaden som till vänster övergick i en lagerbyggnad i rödaktig plåt.  Denna byggnad saknade fönster och det var en slump som gjorde att jag en helgdag lyckades hitta en liten uppbänd springa i plåten , och jag fick svaret på vart resten av vagnparken befann sig efter avslutat dagsverk.  KOT's bussar var nämligen samtliga parkerade inomhus!  Man kan förstås tycka att jag borde insett detta tidigare, men jag var inte särskilt gammal och det fanns heller ingenting som på något sätt avslöjade att just denna lagerlokal huserade de bussar som inte fick plats i den mindre garagebyggnaden på Nyhamnsvägen.

Det var också genom att vid ett tillfälle kika in i denna uppbända springa i plåten, som jag upptäckte den nyleverade vagn 19, en Scania BR111M/Ajokki - 78!

I alla fall, lite grand från ämnet där.  :)

Vagn nr 1 på första bilden står parkerad på baksidan av detta gamla garage, medan vagn 3 skyltad Medhamn står parkerad på den lilla planen på framsidan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 05 januari 2011, 02:11:42 AM
Vagn nr 1 på första bilden står parkerad på baksidan av detta gamla garage, medan vagn 3 skyltad Medhamn står parkerad på den lilla planen på framsidan.


Det var alltså denna du såg. Lite på villovägar på bilden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Trevligt med dessa bilder! Så Kristinehamns bussbolag övertog så småningom NBJ:s forna linje till Medhamn. Tror att SJ körde den innan dess? Kanske en rest av Hjalmar Karlssons Omnibustrafiks linje Visnums Kil - Kristinehamn? De sålde trafiken till SJ 1955.
Mvh Jan G

AL

CitatDet var alltså denna du såg. Lite på villovägar på bilden.

Det stämmer, det var denna jag såg, på din bild på en utflykt till Karlstads Lokaltrafiks gamla garage.  KOT hade ytterligare en Scania BR111M/Ajokki, en vagn 16, 74 års modell. Utseendemässigt väldigt lika varandra dessutom.  :)

Däremot är jag inte helt 100 på om den lackering som vagn 19 har på din bild, är den lackering som den levererades i. Det är möjligt att inslagen av silvermetallic istället för grått kom senare, och det var väl egentligen bara ett fåtal vagnar som senare också fick denna designvariant, bl a den sista nylevererade stadsbussen till KOT, vagn nr 34.

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 05 januari 2011, 11:12:54 AM
Trevligt med dessa bilder! Så Kristinehamns bussbolag övertog så småningom NBJ:s forna linje till Medhamn. Tror att SJ körde den innan dess? Kanske en rest av Hjalmar Karlssons Omnibustrafiks linje Visnums Kil - Kristinehamn? De sålde trafiken till SJ 1955.
Mvh Jan G
Kristinehamns Omnibustrafik blev kommunägt från 1967, så då togs kanske alla linjer inom kommunen över av kommunen, dvs inte enbart lokaltrafiken.

Mats Karlsson

Citat från: AL skrivet 05 januari 2011, 02:11:42 AM
En annan roligt historia, för mig i alla fall, var att när mitt bussintresse väcktes började jag så småningom att "stryka" runt garaget på helgerna när jag var ledig från skolan. Berättade aldrig för morsan eller farsan att dessa "långpromenader" genomfördes, eftersom vi bodde på andra sidan stan och jag inte hade lov att ta dessa långpromenader, (mina föräldrar lämnar en del att önska).  Hur som helst, något jag till en början inte kunde begripa var vart bussbolaget hade "skickat" sina bussar under helgerna. Jag visste att bara knappt hälften av t ex stadsbussarna användes under lördagseftermiddagarna och söndagarna, men resten gick inte att finna vid garaget. Hur mycket jag än tittade!

Det tog ett bra tag innan jag upptäckte det rödaktiga plåtskjulet, nja det var ganska stort faktiskt, bredvid byggnaden bakom garaget.
Ytterligare en rolig historia. Det var en augustilördag 1981 som jag med min bror och en kompis for förbi Kristinehamn och åkte ned till garaget för att titta på bussarna. En herre kom ut ur garaget och undrade vad vi gjorde där. Vi märkte att han inte tyckte om att vi dök upp. Jag hade dock en busspärm med mig och ville komplettera lite uppgifter. Jag råkade säga att jag hade fått en hel del uppgifter tidigare av just AL. Då blev han en helt annan människa och berättade varför han var så misstänksam mot oss först. Det hade nämligen kommit någon som påstod sig vara intresserad av busstrafik och hade bett att få titta in i garaget. Om några dagar skedde inbrott i garaget då biljettkassorna stals. Han trodde därför att vi också var ute och sonderade inför inbrott. Namnet AL hjälpte oss emellertid så att vi fick titta runt på bussarna. Det var tydligen så att den då unge AL hade ingett ett mycket gott intryck hos bussbolaget! 

AL

 ;D

Jodå, jag blev så småningom mera bekant med de flesta på KOT med tiden, och väl medvetna om mitt intresse för bussar och busstrafik, så fick jag emellanåt komma ned och hämta hem lite bussbranschmagasin och bläddra i.  Det var kul! Farsan var dessutom personligt bekant med en av förarna som körde linje 2, min hemmalinje, då de tidigare varit arbetskamrater på Casco i Kristinehamn.

Kommer faktiskt ihåg detta med biljettkassestölderna, och minns också att chefen egentligen inte tyckte om att man befann sig i själva garagebyggnaden. Han var f ö folkilsken själv och slutade som kemtvättsinnehavare senare efter vad jag hört.

När jag sedan tog mitt busskort 1991 blev det just på KOT som jag började köra, trots att jag redan lämnat Kristinehamn för Örebro.  Och några månader senare började jag köra för T-Buss AB i Örebro, och efter en längre tid på Spårvägen i Göteborg så befinner man sig på den broderliga motsvarigheten i Norge, på Unibuss i Oslo - som f ö igår mottog besked om anbudsvinst på trafiken Oslo Syd. Ett anbud som omfattar drygt 100-talet bussar, varav ett antal med hybrid- och biogasdrift.

bilomnibussen

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 januari 2011, 12:23:34 PM
Kristinehamns Omnibustrafik blev kommunägt från 1967, så då togs kanske alla linjer inom kommunen över av kommunen, dvs inte enbart lokaltrafiken.

I så fall skedde detta inte med en gång. De gröna bussarna fanns kvar åtminstone till våren 68 då jag muckade och tappade kontakten med Kristinehamn. KSK körde också vidare men de höll ju till i ytterligare två kommuner minst.

Mvh Jan G

bilomnibussen

Ang. bussen till Medhamn S 148:
När man tittat en stund på den bilden tycks det som om karossen är äldre än chassiet. Visserligen gick det väl att få karosserna utan hörnfönster bak efter behag hela tiden men gallret vid den nyupptagna dörren liksom listverket under fönstren ser gammaldags ut. Dessutom ser det ut att ha varit grövre hjul/däck från början. Allt detta kan givetvis vara inbillning. Någon som har fakta i målet?
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 05 januari 2011, 17:58:58 PM
I så fall skedde detta inte med en gång. De gröna bussarna fanns kvar åtminstone till våren 68 då jag muckade och tappade kontakten med Kristinehamn. KSK körde också vidare men de höll ju till i ytterligare två kommuner minst.

Mvh Jan G
De gröna bussarna, dvs Ölme Buss, körde från Storfors via Kungsskogen och Ölme till Kristinehamn, så den linjen trafikerade även Storfors kommun. Senare hamnade den hos GDG.

Jo, KSK körde Kristinehamn-Storfors-Filipstad, en linje som gick genom tre kommuner.

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 05 januari 2011, 18:11:18 PM
Ang. bussen till Medhamn S 148:
När man tittat en stund på den bilden tycks det som om karossen är äldre än chassiet. Visserligen gick det väl att få karosserna utan hörnfönster bak efter behag hela tiden men gallret vid den nyupptagna dörren liksom listverket under fönstren ser gammaldags ut. Dessutom ser det ut att ha varit grövre hjul/däck från början. Allt detta kan givetvis vara inbillning. Någon som har fakta i målet?
Mvh Jan G
Jag har också reagerat på detta, men karossnumret var 30-3905, vilket väl skvallrar om att bussen verkligen är byggd 1960.

BengaB40

Hej! SKV-karossernas utseende mellan 1955-60 blir man aldrig riktigt klok på! Intressant att jämföra B638:ans kraftigare hjul/fälgar med B725:ans sprödare dito på de här båda bilderna! Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Det här leder ju direkt tanken till en annan jämnårig kaross som vi diskuterat tidigare, den bevarade G-bussen ScV 1949 med SKV nyboxerkaross från 1960. Den ser ju också åldrig ut på ungefär samma sätt.
Mvh Jan G