Linje 31 i Göteborg 1969

Startat av Mr G, 24 oktober 2010, 12:57:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



60-talet var en tid i snabb förändring. Endast 2,5 år skiljer denna bild med Bengts bilder på 39:an, men känslan är (hos mig i alla fall) att vi är inne i en annan tid nu.
吉先生

Bengt Hultin

En trevlig bild av linje 31 vid Vågmästarplatsen. Den typen av buss körde jag många gånger på 31:an och andra linjer på Hisingen några år senare. Bakom Mr G:s rygg fanns då och många år framöver Vågmästarplatsens bussterminal. När jag för en vecka sedan passerade platsen är allt en skräpig parkeringsplats och området ger en känsla av att vara i förfall. Bussarna har flyttat en hållplats närmare stan, till Backaplan. Terminalbyggnaden finns dock kvar.

Känslan av att det är en nyare tid 1969 än 1966 kommer nog till en stor del av den radikala ändringen av städernas trafikmiljö som högertrafiksomläggningen medförde. Förutom sådant som var nödvändigt för trafikomläggningen, gjordes ju mycket annat också. Den vita färgen på nylagd svart asfalt ersatte många gånger gula markeringar på en stenlagd gata. Vägskyltarna var i flera fall av en nyare typ etc.

Mikael T Nilsson

Tack för denna härliga trafikbild med lite olika fordon. Kul med Vauxhall-bilen till vänster!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

CF

Er vognen denne:

B43 479   OB 314 ?

Mr G

Ja det verkar stämma. Jag har kollat på originalet, och OB 314 är det i alla fall. Bilden är tagen innan GS-bussarnans inventarienummer märktes ut med stora tydliga vita siffror typ plastdekaler. På den tiden användes siffror av hård plast av samma stuk som vanliga bilägare satte ihop sina regskyltar av. 47 syns tydligt, men tredje siffran tycks ha fallit av, men pga förändringar i lacken eller ren skit som fastnat ovanpå ser det klart ut som det har funnits en nia där
吉先生

yngrot

En mkt trevlig bild är det och bussen är  mumma  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina