Rydbo

Startat av Mr G, 10 oktober 2010, 11:42:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rolf

Citat från: NerdBoy skrivet 25 oktober 2010, 00:06:55 AM
När jag var på plats hade jag inte originalbilden med mig, men även om jag hade haft det så hade jag nog inte känt mig helt hundra. Platsen känns fortfarande rätt, men ändå inte...

Nu har jag suttit och kollat på Lantmäteriets karta från 1951 och jämfört den med moderna kartor och flygbilder. Jag gjorde ett försök att "rektifiera" kartorna, dvs lägga dem ovanpå varandra och plotta in ett par fasta punkter i närheten (t ex kommunhuset och scoutgården), men tyvärr är inte den gamla kartan tillräckligt exakt för att allt ska hamna på rätt ställe. Här är istället 1951 års karta bredvid dagens. Som synes har anslutningen till Kanalvägen/Näsbyvägen flyttats något norrut så att den inte längre går direkt intill runristningen (som skymtar i högerkanten på Ersas bild). Där Näsbyvägen går nu fanns istället ett hus, vilket förklarar infarten till höger på Mr G:s bild. Av de tre husen öster om Ytterbyvägen verkar det mittersta, markerat med röda pilar, vara det som fortfarande finns kvar på den nya kartan, ihopbyggt med Lexus-handlaren (i verkligheten är det dock borta sedan några år). Vad gäller huset i bakgrunden så antar jag att det syns i nederkant på den gamla kartan, tredje huset från höger. Det verkar ha försvunnit när motorvägen byggdes.Jag har försökt markera med blått var jag tror att bussen befann sig på Mr G:s bild.



På Mr G:s bild ser man ju som bekant ett hus med (verkar det som) beigeputsad fasad. Vore intressant om ngn kan lokalisera detta huset idag. Jag tror att det är gamla cykelhandlaren, men jag kan ha fel.

Nerdboy, detta huset menar du välinte försvann när motorvägen byggdes?

Mr G

Nu tätnar dimman igen. Jag har ingen anledning att ifrågasätta platsen, men det känns inte helt glasklart exakt var bilden är tagen. Verkar ha gjorts om en hel del här på 40 år. Hus har rivits, byggnader tillkommit, nya vägsträckningar, schaktningar, etc. Jag frågar mig nu om det finns något på den gamla bilden som finns kvar idag och man kan orientera sig ifrån.
吉先生

Rolf

Citat från: Mr G skrivet 25 oktober 2010, 14:44:27 PM
Nu tätnar dimman igen. Jag har ingen anledning att ifrågasätta platsen, men det känns inte helt glasklart exakt var bilden är tagen. Verkar ha gjorts om en hel del här på 40 år. Hus har rivits, byggnader tillkommit, nya vägsträckningar, schaktningar, etc. Jag frågar mig nu om det finns något på den gamla bilden som finns kvar idag och man kan orientera sig ifrån.

Ja dimman tätnar. Det där beiga huset i gamla bilden stör mig. Jag ska ta en sväng om jag hinner förbi platsen ikväll. Blir inga foton men kanske lite hål i slöjorna.

Rolf

Hmmm. Åkte förbi idag, för svagt ljus för att fota.

MEN, min gissning tidigare i tråden om gamla cykelförsäljarhuset var FEL.
Dock kan (kanske) huset i bakgrunden ned beige puts var det hus som (se länk) ligger i hörnet Sandbrovägen i det sydvästra hörnet. Detta huset har idag liggande vit träpanel, men är i övrigt mkt likt huset på gamla kortet.


http://kartor.eniro.se/m/IWR24

NerdBoy

Citat från: Rolf skrivet 25 oktober 2010, 10:13:44 AM
Nerdboy, detta huset menar du välinte försvann när motorvägen byggdes?

Nej, jag vet inte riktigt hur jag tänkte där.

Citat från: Rolf skrivet 29 oktober 2010, 20:00:11 PM
Hmmm. Åkte förbi idag, för svagt ljus för att fota.

MEN, min gissning tidigare i tråden om gamla cykelförsäljarhuset var FEL.
Dock kan (kanske) huset i bakgrunden ned beige puts var det hus som (se länk) ligger i hörnet Sandbrovägen i det sydvästra hörnet. Detta huset har idag liggande vit träpanel, men är i övrigt mkt likt huset på gamla kortet.


http://kartor.eniro.se/m/IWR24

Jag har för mig att det var en tapetserarverkstad för ett par år sedan. Jag har dessutom ett minne av stora fönster mot vägen, vilket i så fall betyder att träpanelen är ny, men det minnet kanske är fel.

Oavsett vilket så har jag svårt att få ihop det med vinkeln som bussen är plåtad ur, det huset borde vara gömt till höger bakom kröken.

NerdBoy

Citat från: Ersa skrivet 25 oktober 2010, 00:52:22 AM
Fina kartor! :) Går det även att komplettera dessa med en från 1970? Även jag tror att Näsbyvägens nuvarande anslutning till Ytterbyvägen 1970 fanns på sitt ursprungliga ställe, dvs längre söderut jämfört med idag.

Jag har tyvärr ingen karta från tiden runt 1970.

NerdBoy


Rolf

#37
Citat från: NerdBoy skrivet 02 november 2010, 12:53:44 PM
Fynd i Riksantikvarieämbetets databas Kulturmiljöbild: http://www.kms.raa.se/cocoon/bild/show-image.html?id=16001000186010  :)

Ahh, bra bild! Men den gör f*n inte mig klokare iaf. Nu är jag riktigt osäker. Huset vänster om vägen med den lilla infarten är väl rivet idag, eller??

Tillägg: Notera huset längst ner i bilden, ngt vänster om mitten. Detta huset har taket mot vägen respektive ganska vinkelrätt mot motorvägen. Jfr sedan detta med bilden i första inlägget. Detta huset har taket i norr/sydlig riktning. Dessutom verkar på färgbilden de låga byggnaderna med platt tak inte längre finns kvar. dessa kan iofs ha rivits mellan 66 och 71.

The plot thickens... :o


PK

Citat från: PK skrivet 06 november 2010, 20:58:07 PM
När slutade "Roslagsbussarna"/Vaxholmsbussarna att trafikera Kanalvägen?

Lars-Henrik Larsson

Nog är det väl korsningen med Näsbvägen (Kanalvägen)? Korsningen byggdes om någon gång på 70-talet tror jag. Mynningen var inte riktigt trafiksäker bakom den skogklädda kullen.

Näsbyvägen är för övrigt en historisk relikt. Den svängde av från den gamla Norrtäljevägen ungefär där rondellen i Roslags Näsby ligger nu, gick genom den lilla allén som finns där och - när järnvägen byggdes - över spåren. Det gula huset som ligger där lär ha varit den gamla handelsboden. Hembygdsföreningens stuga låg vid vägen som fortsatte upp förbi Ytterbyskolan, ned förbi bildens plats och vidare mot Sågtorp somligger inklämt på den östra sidan om motorvägen. Efter några krokar kom den upp på den anlagda spikraka allén mot Näsby slott, den väg som idag heter Näsby allé.

Jag tror att motorvägen byggdes 1957 och då klipptes alla vägar effektivt av. Det finns en del gamla spår av att vägarna haft en annan sträckning i form av ologiska vägnamn. "Tibblevägen" söder om Näsby allé t ex var en väg som slingrade sig upp över höjderna vid det lilla torpet "Grindtorp" till Tibble gård och vidare mot Ensta och gamla Norrtäljevägen igen. Vägen kan fortfarande anas i några skogsbackar och i några fall används den fortfarande som väg eller gångbana.

Rolf

#40
#54, tack för intressant info.

Det är idag, 2010, facinerande att rulla på Gamla Norrtäljevägen mellan Enebybergsvägen och Enhagsvägen vid VAG-huset. Fram till 1956 (inte 1957 tror jag) leddes alltså all trafik mot Norrtälje på denna väg. Även om trafikintensiteten på mitten 50-tal självfallet var mindre än idag, måste köerna på fredagar och söndagar när sommarstugeägarna skulle iväg/hem varit monumentala.

Sorry för OT.