Rydbo

Startat av Mr G, 10 oktober 2010, 11:42:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TageK

KR, du har helt rätt. Nu tror jag också att det är 748 eller någon systrarna. Det var dom äldre Scania som hade nummerplåtar under rutorna (och dom första ledbussarna)
Bara "Scania" på näsan kom med aktersnurrorna från Scania, alltså fel av mej. Undskyld!

Ersa

Citat från: K R skrivet 11 oktober 2010, 08:53:38 AM
Dimman lättar!
Vägen som bussen kör på heter alltså Ytterbyvägen?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 oktober 2010, 08:59:45 AM
Till höger på bilden ligger idag Scandic Hotell Täby f,ö
Erik får väl åka förbi och knäppa en bild? ;)

Otroligt men uppenbarligen sant! När man själv inte ens känner igen en väg trots att man kört den med både bil och buss (dock enbart i modern tid) är det rätt illa. :P Får väl se när jag har vägarna förbi Roslags-Näsby under hösten. Eller ska man vänta till senhösten för att få det så likt som möjligt? Bilden verkar ju vara tagen under en kall årstid med tanke på avsaknaden av löv på träden.

En sak ingen reagerat på är den skummas extra "regskylt" som kan ses på "huven" på bilen framför bussen. Vad var det för något? Ser ut som en regskylt i rallydekalformat. Vad hette denna rätt udda modell från Volkswagen?

K R

Citat från: Ersa skrivet 11 oktober 2010, 22:13:20 PM
En sak ingen reagerat på är den skummas extra "regskylt" som kan ses på "huven" på bilen framför bussen. Vad var det för något? Ser ut som en regskylt i rallydekalformat. Vad hette denna rätt udda modell från Volkswagen?

Hej!

Det är en Volkswagen 1500S, troligen en sedan eller "limousine" som VW betecknade dessa.
Kan även vara kombimodellen Variant.

Hursomhelst har bilen registreringsnumret dubblerat i o m att det även klistrats på tvären på den främre bagageluckan
så som det kunde se ut på de bilar som kördes i rallyskogen av länets store son Björn Waldegård...

mvh K R

eomer

Citat från: K R skrivet 10 oktober 2010, 17:04:15 PM
Hej!

Tre av dessa levererades år 1965.
Den fjärde, B663 > L773 > ENR953, var av 1966 års modell.
Kunde konstatera på tillgänglig bild att den följaktligen hade det speciella jubileumsmärket (75 år) i grillen,
ett signalhorn av gammal modell med text "Scania-Vabis 1891-1966".

mvh K R

Bussen hamnade hos Isakssons Busstrafik I Glimåkra.
//eomer

Rolf

Hej, detta är otroligt, jag får inte ihop bilden, TROTS att jag bor cirka 500 m söder om platsen fågelvägen.  :-[

Kör bussen norrut eller söderut på Ytterbyvägen?

Edit. Arghh, nu fattar jag. Där macken ligger är väl idag en byggnad med bilförsäljning, och därefter kommer Speedy och sedan Preem?

NerdBoy

Tack för att ni redde ut det geografiska. När jag såg bilden kände jag igen mig, samtidigt som jag inte kände igen mig, om känslan är bekant. Idag fick jag oväntat en anledning att passera platsen med kamera, och tror att jag var på ungefär rätt plats. Eller?


Mr G




Härligt!  En Ersabild! Såna gillas. Jag hade själv tänkt svänga förbi där någon dag, men har hittills inte haft vägarna åt det hållet. Måste säga, att för mig är inte likheten mellan bilderna 100%-ig. Jag ser vissa likheter, men också skillnader. Backkrönet t ex verkat ha blivit helt avhyvlat. Enbart från bilderna skulle jag inte säga att det säkert är samma plats, men jag har heller ingen anledning att tvivla på Buss-snack-expertisen. Det får bli en studieresa till nordostsektorn någon dag för att avgöra på plats.
吉先生

Ersa

Härligt!  :) Ibland kan man även få ett bra resultat om man även provar att ta många steg bakåt och därefter zooma in. Det känns på nåt sätt som att Mr G stått på en höjd, kanske nästan ända längst upp i backen mot Centralvägen, och att hans dåvarande objektiv motsvarar en hel del inzoomning på en modern digitalkamera. Detta säkerligen i kombination med att man utfört lite markarbete under åren, som redan nämnts.

Man får prova sig fram helt enkelt, och till slut blir en av tjugo nya bilder rätt lik originalet. Eventuellt får man beskära bilden sedan man kommit hem.

Mr G

Det kan ju bero på att den ursprungliga bilden har mer tele än i nördens bild, men jag blir lite konfunderad på kurvan efter krönet. Ser ut som att det är en rejäl sväng på den gamla bilden, men den saknas på den nya. Kanske blev vägen uträtad i samband med att man hyvlade ner krönet? Eller så beror det på teleeffekten bara.
吉先生

Rolf

Hmm, i gamla bildens bakkant ngt till höger skymtar en villa, jag tror att den står kvar än idag. Var cykel försäljning där för många år sedan om jag minns rätt. Denna kåken syns iofs inte på nya bilden, men jag är övertygad om att det är rätt väg.

Christer Göransson

Jodå, det är samma ställe. Vägen har rätats, breddats och planats ut.

/Christer
(som har bott i närheten sedan 1960)


Rolf

Citat från: Christer Göransson skrivet 16 oktober 2010, 20:17:52 PM
Jodå, det är samma ställe. Vägen har rätats, breddats och planats ut.

/Christer
(som har bott i närheten sedan 1960)



Bra. Tack!

bilomnibussen

Rörande bussarna: Två sådana vagnar hamnade med tiden hos Länsbussarna med placering i Odensbacken. B 113 - BOJ 013 fd SL H63 7982. LB 309. B 799 -  FHY 319 SL H63 7983, LB 310. Sistnämnda buss fanns inte kvar när jag började i Odensbacken men 309:an körde jag rätt ofta. Vi använde den som dubbleringsbuss samt för skolkörningar. Båda bussarna såldes för export till Sudan. Källa: Lista av Mats Karlsson.
Mvh Jan G

Mikael T Nilsson

Tack för denna fina bild! En av VTABs få SKV-bussar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Björn Forslund

#29
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 oktober 2010, 16:04:46 PM
Tack för denna fina bild! En av VTABs få SKV-bussar.


Jag tycker inte att VTAB hade få SKV-bussar. Tvärtom var nog SKV den karosstyp som var vanligast hos VTAB totalt sett, minst dussinet fanns genom åren, varav  åtminstone 5 st togs över av SL.