Rydbo

Startat av Mr G, 10 oktober 2010, 11:42:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



En Vaxholmsbuss passerar BP-macken i Rydbo (rätta mig om jag har fel). Året är ca 1970 och linjenummer tror jag inte fanns, i alla fall skyltades de inte. Här vore det verkligen läge för en Ersabild tycker jag.
吉先生

K R

Hej!

Linjenummer på Vaxholmslinjerna infördes inte förrän den 10 juni 1974.

Det fanns fyra vagnar hos VTAB av den typ som visas på bilden, med dörrställningen 1-0-0.
Införlivade hos SL fick de littera och nummer H63 7982-7985.
De byggdes dock aldrig om med mittdörr och avfördes därför tämligen tidigt från SL.
Ett snyggt frontparti som synes med såväl blanka Scania-Vabis-bokstäver som dito märke i mitten av grillen.

mvh K R

K R

Hej!

Ja, detta torde vara en vagn av -67 års leverans, med det kantigare bakpartiet.

De tidigare omställningsvagnarna hade som sagt det rundade bakpartiet
och var i avsaknad av både de blanka bokstäverna och märket i grillen.
I stället fanns ett gjutet Scania-Vabis-textemblem på stötfångaren.

Dessa togs aldrig över av SL utan avfördes, också som sagt, i ett tidigare skede.
En av dessa hamnade väl sedermera på Gotland, Lasse?

mvh K R

K R

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2010, 16:11:21 PM
Bolaget fick ju också 4 vagnar 1965-66 men dessa har väl det rundade bakpartiet?, dessa 4  blev ju ännu mer kortlivade i Vaxholm och försvann redan efter 4 år i trafik

Hej!

Tre av dessa levererades år 1965.
Den fjärde, B663 > L773 > ENR953, var av 1966 års modell.
Kunde konstatera på tillgänglig bild att den följaktligen hade det speciella jubileumsmärket (75 år) i grillen,
ett signalhorn av gammal modell med text "Scania-Vabis 1891-1966".

mvh K R

NerdBoy

En läcker bild som uppskattas!  :)

...fast jag känner inte riktigt igen mig i Rydbo. Bortom backkrönet verkar det finnas en högerkurva och bergknallen i bakgrunden känns inte bekant. Å andra sidan har jag inget bättre förslag...

Christer Göransson

Jag tycker det ser ut att vara vid Kanalvägens hållplats i Täby. BP-macken låg alldeles söder om Caltex/Texaco-macken som låg/ligger vid hållplatsen.

/Christer

TageK

Jag körde Vaxholmsbuss 69-70, och lite mer.
Bilden är utan tvekan Kanalvägen Roslags Näsby. Vägen till höger leder till Roslagsbanan och Roslags Näsby Station. Bussen har den "Nya designen med vattenlinje och rött i grillen" som de 4 Scania som levererades inför dagen H.
Det har denna också men den har nummerskylten på stötfångaren, inte under vindrutan som dom nya, dessutom stod det bara Scania i fronten på dom nya..
Jag tror det är B234 som lackades om i den nya kostymen.

BengaB40

VTAB hade verkligen en vacker färgsättning på sina bussar! Det är ju nästan exakt 50 år sedan man slapp besväret att byta till Roslagsbanan i Rydbo för vidare färd till Stockholm, men visst saknar man lite av äventyret, som det var förr, att åka den slingriga vägen från Vaxholm via Bogesund och sedan den resterande tågresan till Östra Station! Hälsn. BengaB40

Mr G

Kanalvägen? Heter vägen som bussen kör på Kanalvägen, eller är det namn på en hållplats? Ligger det öster eller väster om Roslags Näsby station? Vilken väg tog Vaxholmstrafiken från Stockholm till Vaxholm på den tiden? Kan man ha kört Gamla Norrtäljevägen istället för motorvägen?

När jag kollar på Eniro hittar jag Kanalvägen endast på östra sidan om Roslagsbanan, och har väldigt svårt att förstå hur trafiken kan ha gått.

Diaramen ger ingen information alls eftersom bilden har plockats upp från skräplådan nån gång på 80-talet.
吉先生

K R

Citat från: Christer Göransson skrivet 10 oktober 2010, 19:28:53 PM
Jag tycker det ser ut att vara vid Kanalvägens hållplats i Täby. BP-macken låg alldeles söder om Caltex/Texaco-macken som låg/ligger vid hållplatsen.
/Christer

Hej!

Var det inte så att bussarna mot Vaxholm vid denna tid svängde av Norrtäljevägen vid Lahäll
och gick på igen vid Roslags Näsby trafikplats?
Jag tyckte mig heller inte minnas att det fanns någon (BP-)mack i Rydbo.

Citat från: TageK skrivet 10 oktober 2010, 19:48:11 PM
Bussen har den "Nya designen med vattenlinje och rött i grillen" som de 4 Scania som levererades inför dagen H.
Det har denna också men den har nummerskylten på stötfångaren, inte under vindrutan som dom nya, dessutom stod det bara Scania i fronten på dom nya..
Jag tror det är B234 som lackades om i den nya kostymen.

Då tror jag att det är B748, som är en av de fyra Sc-V BF76/SKV som levererades inför dagen H
och som senare blev SL H63 7984.

mvh K R

Christer Göransson

Hållplatsen heter än idag Kanalvägen.
Den väg som går till höger i bilden heter idag Näsbyvägen, men hette Kanalvägen förr.

Helt rätt att bussarna svängde av vid Lahäll och på igen vid Roslags Näsby trafikplats.

/Christer

K R

Hej!

Dimman lättar!
Vägen som bussen kör på heter alltså Ytterbyvägen?
Bussen mot Stockholm tog också denna lokala väg mellan Roslags Näsby trafikplats och Lahällspåfarten,
för att kunna få till ett hållplatsstopp.
Jag minns att jag på den tiden reagerade på vägnamnet, då det finns ett Ytterby ute på Resarö,
som VTAB f ö började trafikera år 1965 när den nya vägförbindelsen till Resarö var klar.

mvh K R

Mr G

Ja nu behövs det en Ersabild från platsen!

Tack till alla som tog sig tid och ledde oss blindstyren fram till rätt plats. Det var verkligen en gåta för mig till en början var bilden kunde vara tagen, men till slut skingrades dimmorna.

Finns det kvar någon mack på platsen än idag?
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2010, 17:27:30 PM
Egentligen värt en egen tråd, men finns det något svar på varför 1965-66 års BF avyttrades redan 1969-70, en tanke är att de då levererade Hägglundsledbussarna ersattes dessa men är det hela sanningen?


Kan det vara så att Norrtäljevägens omdaning till motorväg gjorde att man fick behov andra mera kapacitetstarka bussar (ledvagnarna) och mindre behov av BF:arna?

Christer Göransson

Nja, motorvägen byggdes långt före ledbussarna kom.
Jag har hört att motorvägen Danderyds Kyrka-Hägernäs är den näst äldsta i Sverige.

/Christer