Willys Knight

Startat av Greger Larsson, 22 september 2010, 21:44:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Greger Larsson skrivet 22 september 2010, 21:44:03 PM
Säljaren, Amerikanska Motor Importen(jodå särskrivet..)
****
På engelska skriver man ju "isär", så gissningsvis är detta en följd av det. Det är förmodligen också anledningen till att så många "särskriver" i svenskan, numera.

Lite OT, men när tillfället kom så....

HJP

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 27 september 2010, 22:12:50 PM
Vagnen hos Weidermans hade regnumret T 6591, registrerad 29 nov 1929, Kaross: Hjärsta Möbelfabrik. Nedskrotad 1935. Skall ha haft en s k slidmotor, hade alla Willys Knight den typen av motorer? Jag träffade en gång den 90-årige motorintresserade mannen Carl Lundell som berättade att bussen levererats från hans faders bilfirma i Örebro. Slidmotorn skall ha blivit utbytt mot en Scaniamotor enligt mannen. Detta finns dock inga noteringar om i bilregistret vilket det borde ha funnits.
Mvh Jan G

Om jag har förstått rätt så fanns det många bilmärken inom Willys Overland-koncernen, där varje märke utmärkte sig på något sätt. Det som var utmärkande för Willys Knight var att de hade slidventilmotorer. Tillverkningen av dessa pågick 1914-1933. Det rörde sig inte om några stora tillverkningsvolymer dessa år, men ändå letade sig märket till Sverige. Det tillverkades några Willys Knight lastbilsmodeller mot slutet och det var väl dessa man byggde bussar på. Det verkar nämligen vara företrädesvis åren 1938-31 som Willys Knight-bussar registrerades i Sverige.

Mats Karlsson

Greger! Nu är det väl dags för en ny Willys Knight-bild att njuta av, ifall Du har fler!?

Greger Larsson

På denna bild finns texten:
Omnibuss med postkupé.
Byggd på W.K. T100, förlängt 60 cm.
För 9 passagerare och 350 kg last i postkupén eller kan mellandörren borttagas och löstagbara sitsar insättas för ytterligare 5 passagerare.


Greger Larsson

Här kommer bilden på Willys-lastbilen. Bilden är märkt W.K. T100, dvs samma chassityp som bussen ovan, sannolikt dock med ordinarie axelavstånd.


Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 september 2010, 22:52:37 PM
På denna bild finns texten:
Omnibuss med postkupé.
Byggd på W.K. T100, förlängt 60 cm.
För 9 passagerare och 350 kg last i postkupén eller kan mellandörren borttagas och löstagbara sitsar insättas för ytterligare 5 passagerare.

T100 var ett 1-tons lastbilschassi. Jag misstänkte nästan att det var på detta som bussarna byggdes.

Tack för all fina bilder, Greger!

bilomnibussen

Läckert, läckert! Nu saknas bara uppgifter om karosstillverkaren som i flera fall tycks ha varit en och samma.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

#37
Kan det vara ASJ i Linköping som har byggt karosserna?

Ändrar mig:
Det är nog inte ASJ som har byggt dessa karosser. Jag har kollat bilder och utseendena stämmer ej. Det stämmer inte heller med tiden. ASJ började bygga bussar så smått 1929, och vissa Willys Knight karosserades redan lite tidigare. Kan det i stället vara Tranås Vagnfabrik eller annan lokal förmåga?

bilomnibussen

Svårt med de här 20-talskarosserna. Ljusforsbussen liknar den med Hammarströmskaross som finns i Alla våra bussar, kapitlet om H Gustafssons Omnibustrafik AB. De andra är mera Tranåsliknande. Ändå finns det vissa detaljer som går igen på alla karosserna som finns på bild här. De borde väl ha anlitat en karossbyggare på orten??
Mvh Jan G

Greger Larsson

Här kommer den sista bilden i denna serie. Det blir E6286 till linjen Valdemarsvik-Gamleby, bussen byggd på W.K. T-100 och med plats för 14 passagerare. Någon som känner till ägare på de två Valdemarsviksbussarna? I 1938 års bok trafikeras linjen av Norra Tjust Trafik, detta bolag startade dock 1927 så det är väl gränsfall om de här bussarna ev levererades till någon föregångare?



Skickar även med en chassibild, troligen samma chassityp, T-100, som bussarna i denna tråd, även om framskärmarnas utseende verkar skilja något. Denna bild skulle man ju kunna gissa är tagen i Skåne(liksom första bilden i tråden och bilden med Overlandlastbilen?).


Drängen

Citat från: bilomnibussen skrivet 27 september 2010, 22:12:50 PM
Vagnen hos Weidermans hade regnumret T 6591, registrerad 29 nov 1929, Kaross: Hjärsta Möbelfabrik. Nedskrotad 1935. Skall ha haft en s k slidmotor, hade alla Willys Knight den typen av motorer? Jag träffade en gång den 90-årige motorintresserade mannen Carl Lundell som berättade att bussen levererats från hans faders bilfirma i Örebro. Slidmotorn skall ha blivit utbytt mot en Scaniamotor enligt mannen. Detta finns dock inga noteringar om i bilregistret vilket det borde ha funnits.
Mvh Jan G

Volkswagen/Scania Vabis hade väl nån inblandning i Willys försäljning i Sverige. Så ett sånt motorbyte är ju inte helt otänkbart, i såna fall.

Greger Larsson

#41
För att summera har jag gjort en sammanställning på de Willys som omnämns i tråden:

AB-län
Inga kända

C-län
Inga kända

D-län
Inga kända

E-län
Exxx   Carl Persson, Lotorp (årsmod 26-28)
E6222 Ernst A Passel, Norrköping (årsm 26-28) W.K. T-100(nr 16)
E6286 Valdemarsvik-Gamleby (årsmod 26-28) W.K. T-100 14 pass
Exxxx  Valdemarsvik-Gamleby (årsmod 26-28) W.K. T-100 förl. 9 pass+gods
Exxxx  Ljusforstrafiken(?) (årsmod 26-28) W.K T-100 förl.(nr 21) 22 pass
E870  Ernst A Passel, Norrköping
E1222 Ernst A Passel, Norrköping

F-län
F4982 Lydén&Ljungqivsts Omnibustrafik, Jönköping (årsmod 30) 16pass

G-län
G1500 Thedor Anderssons Omnibustrafik, Värnamo (årsmod 28) 22pass

H-län
Inga kända

I-län
Inga kända

K-län
Inga kända

L-län
L5533 Frics&Gustafssons Omnibustrafik, Kristianstad (årsmod 28) 24 pass

M-län
M15396 Kullens Omnibustrafik, inv nr 28 (årsmod 30) 25 pass (-35 till SJ, inv nr 75)

N-län
N3224 Östen Anderssons Omnibustrafik, Kärra (årsmod 31) 22 pass
N3460 Karl Gustav, Varberg (årsmod 31)

O-län
O3446 Br Augustsson, Kungälv (årsmod 29, -32 enl annan uppgift) kaross Albinssons, Trollhättan, 18 pass (-37 till SJ, inv nr 256)
O5908 Br Augustsson, Kungälv (årsmod 35) 23 pass (-37 till SJ, inv nr 263)

P-län
P3858 ? >Bengtsfors Trafikbolag (årsmod 28)
P209  G A Albinsson, Trollhättan (årsmod 29)
P262  Gunnar Eriksson, Åsensbruk (årsmod 31)
P540 A W Alfredssons Omnibustrafik, Borås (årsmod 31) 22 pass

R-län
Inga kända

S-län
S2900 AB Nya Åkeriet/Karlstads Omnibustrafik (årsmod 29) 27 pass
S2233 AB Nya Åkeriet/Karlstads Omnibustrafik (årsmod 31) 27 pass

T-län
T6591 F N Weiderman, Kumla (årsmod 29) kaross Hjärsta, skrot -35

U-län
Inga kända

W-län
Inga kända

X-län
Inga kända

Y-län
se Z nedan

Z-län
Z2232 Otto Holmbom, Bispgården (årsmod 28) 20 pass (-30 till Y551, -35 åter Z1113, samma ägare)
Z20xx L E Eriksson, Alsen (årsmod 28-31)

AC-län
Inga kända

BD-län
Inga kända

Läge för mer kompletteringar och efterforskningar, alltså!

Mats Karlsson

Stort tack Greger för alla fina bilder!!! Det var verkligen en intressant bildserie!!

bilomnibussen

Hej! Jag har fått mail från Willy Forsström som tittat på bilderna och granskat karossbyggena. Han tror att karosserna kan ha tillverkats av Karosseriindustri u.p.a. andelsförening som verkade mellan 1928-34. Sistnämnda år såldes karossverkstaden till Gustaf Hammarström. Med tiden upphörde tillverkningen och verksamheten omfattade endast reparationer. Willy tror inte att bilderna är tagna i Norrköping, något förvånande kanske, men de flesta fordonen har ju levererats till kunder i Östergötland. Här är det nog plats att tillkalla någon arkivmänniska med kännedom om gamla stadsvyer i landskapet.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 03 oktober 2010, 20:41:39 PM
Hej! Jag har fått mail från Willy Forsström som tittat på bilderna och granskat karossbyggena. Han tror att karosserna kan ha tillverkats av Karosseriindustri u.p.a. andelsförening som verkade mellan 1928-34. Sistnämnda år såldes karossverkstaden till Gustaf Hammarström. Med tiden upphörde tillverkningen och verksamheten omfattade endast reparationer. Willy tror inte att bilderna är tagna i Norrköping, något förvånande kanske, men de flesta fordonen har ju levererats till kunder i Östergötland. Här är det nog plats att tillkalla någon arkivmänniska med kännedom om gamla stadsvyer i landskapet.
Mvh Jan G

Bilderna med bussen stående framför Amerikanska Motor Importens skyltfönster är i alla fall tagna i Norrköping, på Nya Rådstugugatan. Huset finns som sagt fortfarande kvar med de karaktäristiska fönstren och nischerna. De övriga bilderna lutar nog att de är tagna i Skåne. Helsingborg?

/GL