Willys Knight

Startat av Greger Larsson, 22 september 2010, 21:44:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Någon expert på 1920-talsbussar?
Kan bilderna vara tagna i Norrköping? Säljaren, Amerikanska Motor Importen(jodå särskrivet..) verkar ha funnits där. Bussen ser ut att ha rödskylt.




Möllers

Så Zoegas kaffe fanns ochså på den tiden.

groenis

Mattias
Zoega levererade kaffe till min farfars far när han öppnade Helsingborgs första restaurang som låg där Knutpunkten ligger i dag.

det där var OT.

Greger
Ser ut som den är förberedd för takräcke, till vänster om dörren så ser det ut som fotstegsplattor samt ett handtag på taket.
Amerikanska Motor Importen var väl föregångaren till ANA.

/Lennart

Greger Larsson

Citat från: groenis skrivet 22 september 2010, 22:08:35 PM

Amerikanska Motor Importen var väl föregångaren till ANA.

/Lennart

Hittar ingen information om detta, ANA startades 1937 av Nordiska Kompaniet(NK) som ren sammansättningsfabrik(av importerade bilar), men blev ju senare också importör av div fabrikat. Och som sådan kan ju mycket väl Amerikanska Motor Importen ha varit föregångare. Företaget verkar även ha funnits i Stockholm och finns numera i Arlöv som privatfirma.
Har ytterligare ett antal Willysbilder, men intresset är nog halvsvalt på detta forum som dom får vi ta i något annat sammanhang.

Ola Almquist

Zoegas hade väl sin hemmamarknad i Skåne, men bilden kan ju vara från någon helt annan stad. Det vore kul om någon kände igen husen på bilden. Vem kan ha tillverkat karossen+

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 september 2010, 21:13:15 PM
Hittar ingen information om detta, ANA startades 1937 av Nordiska Kompaniet(NK) som ren sammansättningsfabrik(av importerade bilar), men blev ju senare också importör av div fabrikat. Och som sådan kan ju mycket väl Amerikanska Motor Importen ha varit föregångare. Företaget verkar även ha funnits i Stockholm och finns numera i Arlöv som privatfirma.
Har ytterligare ett antal Willysbilder, men intresset är nog halvsvalt på detta forum som dom får vi ta i något annat sammanhang.
Då kanske Du har bild på en Willys Knight med möjligen Hägglunds-kaross och reg.nr N3460?

NHK

Jag har noterat två WK hos Statens Järnvägars Biltrafik

Nr   Ch.fabr      Ka.fabr                År     Reg.nr Anm.

256   Willys Knight   Albinssons, Trollhättan 1929 O3446 Från Bröderna Augustsson, Kungälv 1937
263   Willys Knight                 1935       Från Kungälvslinjerna 1937

Kanske har det funnits fler?

Vet någon (Greger eller Mats?) hur många som funnits i Sverige?

Nils-Henrik

Muk

Citat från: groenis skrivet 22 september 2010, 22:08:35 PM
Amerikanska Motor Importen var väl föregångaren till ANA.

/Lennart

Jag tror att det var föregångare till bilförsäljaren Motorami.

Ove Bojarp

 Jag ögnade igenom en del noteringar i pappren, och det fanns 1 Willys Knight med
ett reg.nr på Z 20?? och endast angiven som årsmodell 1928-31.
Den var tydligen hos en L.E. Eriksson i Alsen.
  Dock undrar jag om Federal Knight, det fanns en sådan också, men mest
för att även där finns ju namnet Knight. Årsmod. är jag osäker på,
Z 1542 hette den och fanns hos K.E Bohman i Östersund.   

Mats Karlsson

Citat från: Muk skrivet 24 september 2010, 15:34:50 PM
Jag tror att det var föregångare till bilförsäljaren Motorami.
Om vi ser till P-län så fanns i varje fall dessa:
P209 år 1929 G. A. Albinsson, Trollhättan
P262 år 1931 Gunnar Eriksson, Åsensbruk
P540 år 1931 A. W. Alfredsson, Borås
P3858 år 1928 Förste ägare? Fanns senare hos Bengtsfors Trafikbolag

I N-län fanns bl.a. dessa:
N3224 år 1931 Östen Andersson, Kärra
N3460 år 1931 Karl Gustav-Varberg

Björn Forslund

Citat från: Ove Bojarp skrivet 24 september 2010, 17:54:53 PM
Jag ögnade igenom en del noteringar i pappren, och det fanns 1 Willys Knight med
ett reg.nr på Z 20?? och endast angiven som årsmodell 1928-31.
Den var tydligen hos en L.E. Eriksson i Alsen.
  Dock undrar jag om Federal Knight, det fanns en sådan också, men mest
för att även där finns ju namnet Knight. Årsmod. är jag osäker på,
Z 1542 hette den och fanns hos K.E Bohman i Östersund.   

Federal använde Knights motorer, eller byggde dem på licens. Tydligen ingick det i avtalen att Knights namn skulle finnas med.

bilomnibussen

Om det gäller Norrköping bör ni kolla med Willy Forsström. Ni i Stockholm borde kolla med de äldre experterna där som ibland skriver i Färdskrivaren. Jag tycker att bilden har någon form av skånetouch men det kanske är kaffeskylten som vilseleder. MHS borde veta nåt om importören och märket. Det fanns en och annan Willys Knight här och var, bl a hos Weidermans i Kumla. Jag ska nu rota i mina papper efter ev ytterligare fakta. Karossen på bilderna är helt obekant för mig men 20-talet kryllade av karossmakare.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Hej! Nu letade jag fram fotostaten ur Svensk Motortidning 1923 som innehåller en sammanställning av buss- och lastbilsmärken i Sverige. Där finns Willys-Knight inte med. I anslutning finns en uppställning av Svenska Automobilförsäljare. Där finner man följande:
Amerikanska Motorimporten, Malmö, med märkena Ford, Lincoln, Olson-Ford.
Jag tror det är en säker gissning att bilderna är tagna i Malmö. Finns det någon malmöbo som känner igen husen m m på bilderna?
Mvh Jan G

bilomnibussen

Som vanligt skriver jag först och tänker sedan. Vid ytterligare läsning i kopian från 1923 anges att märket Willys-Knight försåldes av Rich. F. Björkmans Motor A.-B. Stockholm. Märket Federal salufördes av Förenade Bil A.-B. Malmö. Obs att sammanställningen upptar "automobilförsäljare", det står ingenstans att de är generalagenter eller liknande.
Mvh Jan G

Ted Selander

Citat från: Mattias Möller. skrivet 22 september 2010, 21:46:19 PM
Så Zoegas kaffe fanns ochså på den tiden.

Efter att ha njutit morgonens första mugg Skånerost, kan nämnas att Carlos Z startade rosteriet i Helsingborg 1886.

/Ted