Hägglundsbussar - hur många finns det idag?

Startat av Hagglunds, 12 september 2010, 11:47:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Magnus i Jönköping har bl.a.

Fd. SJ 0616 ScV BF 76
Fd. SJ xxxx Vlo B 727
Fd. Alfredssons Vlo B 638
Fd. Wasatrafik 001 ScV B 21

Fd. ÖCO/Ö-vik nr. 28 ScV BF 76 finns hos en privatperson i Siljansnäs.

Bara några kompl. jag kom på i all hast.

Mvh Peter Ö

Hagglunds

Se där ja, bara bilderna som saknas....men det kommer.....


Ja då kan jag dra mitt strå till stacken:

PGZ190 Volvo LV60 -1930 Nyrenoverad Ägare: Primus Motor.

CAA225 ,Scania Vabis B5553126 AVK,GRÅ,1961,AVST,100226 *gruvbussen*.

Scania Vabis -1936 "Förvaltas av" Primus Motor men ägs av Järnvägsmuseet i Gävle (?)

Sen har vi den buss som kallade Byfånen som fanns hos Primus Motor men
som såldes för ca 1 år sen, BYF är början av regnumret.

P.g.a. städning av området så har förmodligen en av Primus Motors medlemmar skrotat en av sina bussar, var tänkt
att denna skulle plockas ner i molekyler och där kunde få diverse järnskrot sålt o.s.v. men vi har gjort en buss men
det vart nog mycket göra så vi gav väl upp båda objekten, den ena var en Hägglunds, den andra kan ha varit det.

"Solbussen" användes i Örnsköldsvik av förening som jobbade för handikappade,
står numer undanställd i Primus Motors ägo (?) och det sägs inom föreningen att det är
ett framtidsprojekt för min generation att få den renoverad.

Beklagar för halvfärdiga uppgifter men jag vet att ni kan fylla på, men imorrnkväll
har jag möjlighet att ta reda på
mer då jag besöker Primus Motor.




Peter Öden

Hej igen !

Kom efteråt på ytterligare en Hägglundare:

Fd. SJ 2027 ScV BF 63 från 1951 som finns hos Järnvägsmuseum i Gävle.
Står uppställd på Nynäs.

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Citat från: Peter Öden skrivet 12 september 2010, 18:51:09 PM
Hej !

Magnus i Jönköping har bl.a.

Fd. SJ 0616 ScV BF 76
Fd. SJ xxxx Vlo B 727
Fd. Alfredssons Vlo B 638
Fd. Wasatrafik 001 ScV B 21

Fd. ÖCO/Ö-vik nr. 28 ScV BF 76 finns hos en privatperson i Siljansnäs.

Bara några kompl. jag kom på i all hast.


Hos Magnus finns även en Diligens BF76 av samma modell som 0616, samt ytterligare n postbuss på Volvo B635 (?) chassi om ja ginte minns fel..






Mvh Peter Ö

erik t

#19
BYF 509 (byfånen) Har bilder på min hemsida www.fordonsnostalgi.se
Mikael Pettersson Norrköping är ägaren till bussen. Mvh Erik

Bfg

Spårvägssällapet Ringlinien har 4 stycken Hägglundare också

GS 2    trådbuss -40
GS 58  Volvo B755 -64 (i trafik)
GS 212 Volvo B655 -52
GS 906 Volvo B58 ledbuss -76 (Hägglund/Wiima)

Hagglunds

Tackar Erik, ska bli intressant och se, har för mig den var med i nån tidning efter att den sålts om jag inte är helt ute och cyklar.

Till Bfg ang GS2 trådbuss från -40, vore intressant att få se en sådan på bild.


erik t

Jo vi åkte med den till Örebromarknaden i snöstormen och blev med i classic motor. Mvh Erik

Hagglunds

Även trycksfelsnisse har varit i tråden idag, dålig stil för en nybörjare.

PGZ190 LV61 från 1930 ska det vara, LV60 är trolitvis nått annat, kanske lastbilschassi vem vet.....

Örebromarknad och snöstorm, nej prenumererar inte på den tidningen så jag tror inte jag har det numret tyvärr.....


Hagglunds

GS 4 verkar enligt information vara bl.a. en Hägglundare, innebär väl alltså att det är en Hägglundskaross förstås?

Kollar lite djupare och läser "Hägglundsmustanger" som tillverkades under 40-talet,
kul, nu har man lite mer att studera in sig på.

Läser även att Wiima i Finland tog över Hägglunds busskarosstillverkning under 70-talet.
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/visabuss.asp?id=4

Hagglunds

Kollade just in Svensk Busshistoria och sökte på Hägglunds, inte mycket man hittade då förutom följande som jag söker årsmodell på, avregistrerat så jag kom inte särskilt långt på regnr....

SL H50 5076, en röd Volvo med Hägglunds/Wiima kaross så det verkar vara just i övergången då Wiima tog över.


Sen detta, kanske ställt den frågan men lästa att Wiima tog över Hägglunds busskarosstillverkning, så man kan i princip säga att det Wiima som fanns eller finns idag, det har sin grund i Hägglunds verksamhet som fanns t.o.m. 70talet eller är det fler företag inblandade också?


Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2010, 06:33:18 AM
Nä!

Det Hägglunds bidrog med var till största delen marknadsföring i Sverige för Wiima:s del, man byggde inga bussar av dessa med "dubbelnamn"
Wiima uppgick sedan i Carruskoncernen men däri finns ingenting av Hägglunds forna busstillverkning.
F.ö så ett av de sista bussrelaterade leveranserna från Ö-vik var släpchassier till Säffle ledbussar åren 1979-1983

Wiima använde sig av Hägglunds dörrkonstruktion eller dörrautomatik till vissa bussar har jag för mig. Men Wiima var, som Lasse skriver, en etablerad busstillverkare långt innan man inledde samarbetet och tog över Hägglunds kvarvarande orderstock.

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 september 2010, 08:57:11 AM
Wiima använde sig av Hägglunds dörrkonstruktion eller dörrautomatik till vissa bussar har jag för mig. Men Wiima var, som Lasse skriver, en etablerad busstillverkare långt innan man inledde samarbetet och tog över Hägglunds kvarvarande orderstock.
Exakt. Hägglunds hjälpte också Wiima att ta fram en egen ledbuss omkring 1970. I övrigt finns inget i Wiima som härrör från Hägglunds. Det var väl detta lilla teknikutbyte som gjorde att Hägglunds lät marknadsföra Wiimas bussar några enstaka år när de lade ned sin egen karosstillverkning.