Hägglundsbussar - hur många finns det idag?

Startat av Hagglunds, 12 september 2010, 11:47:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 september 2010, 10:26:29 AM
Nej, Erlandssons har aldrig ägt denna buss. Det är vår vän i Falun som har ägt den i alla år den har sett ut som den ser ut idag, men vid renoveringen på 90-talet hade han Erlandssons gamla lack som förebild.

Ägaren jobbade (jobbar?) hos Lennes Buss i Borlänge och bussen fanns ett tag med på deras hemsida och kunde således hyras genom Lennes. Detta kan ha lett till missförstånd att Lennes ägde bussen, men så har det som sagt aldrig varit. Bussen i fråga ägdes för övrigt ett tag av SvOf.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2010, 10:52:16 AM
Ägaren jobbade (jobbar?) hos Lennes Buss i Borlänge och bussen fanns ett tag med på deras hemsida och kunde således hyras genom Lennes. Detta kan ha lett till missförstånd att Lennes ägde bussen, men så har det som sagt aldrig varit. Bussen i fråga ägdes för övrigt ett tag av SvOf.

Jo, han jobbade ett tag hos Lennes. Därför fick bussen skyltar på sig med Lennes i stället för Erlandssons.

Hagglunds

Bra idé där, får se om inte jag får ordning på min hemsida kanske jag kan göra en undersida om just bevarade Hägglundare, eller Hägglundare överhuvudtaget, allt från skogsvrak till nyrenoverade som jag nämnt tidigare.


Mats Karlsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2010, 11:43:07 AM
Detta ledbusschassie (släpet) följde sedan med till Volvo när den första ledbussen med Säffle kaross presenterades 1979, fram till 1983 byggde Hägglunds släpchassierna till dessa bussar varefter man helt upphörde med dylik produktion
De ledbussar som Hägglunds byggde på Volvo B58-chassier hade väl tyska släpvagnschassier. Det var just konsten att bygga ihop en B58 med sådana släpvagsnchassier som Hägglunds hjälpte Wiima med. Det släpvagnschassi som Hägglunds långt senare tog fram till de första B10M (åren 1979-83) var en helt ny produkt som inte hade något med tidigare Hägglunds-ledbussar att göra. Jag vet detta eftersom jag tillfälligt har arbetat ihop med just den konstruktör på Hägglunds som fick i uppgift att konstruera detta chassi.

Hagglunds

Sitter för tillfället med min hemsida nu, har bytt webbläsare så nu ser man t.o.m. bakgrunden, IE är bättre än GC visst....

Ska försöka göra en databas i tabellformat på min sida, ska försöka utveckla den
så pass bra som möjligt, kan ni komma med information om som jag kan ha till nytta
i databasen.

http://www.oviksper.se

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 september 2010, 13:13:48 PM
De ledbussar som Hägglunds byggde på Volvo B58-chassier hade väl tyska släpvagnschassier. Det var just konsten att bygga ihop en B58 med sådana släpvagsnchassier som Hägglunds hjälpte Wiima med. Det släpvagnschassi som Hägglunds långt senare tog fram till de första B10M (åren 1979-83) var en helt ny produkt som inte hade något med tidigare Hägglunds-ledbussar att göra. Jag vet detta eftersom jag tillfälligt har arbetat ihop med just den konstruktör på Hägglunds som fick i uppgift att konstruera detta chassi.

Varför frångick man Schenk-släpen? Var det Volvo  som ville ha något annat, eller hade Hägglunds utvecklat det hela så pass att man tog fram en egen konstruktion?

Mats Karlsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2010, 13:41:09 PM
Jag fattade det som att det var en vidareutveckling av av den tyska konstruktionen som man jobbade på under lveranserna av Wiimaledbussarna i Sverige som sedan kom till användning 1979-1983, därefter tog ju Volvo själva fram en egen konstruktion.
1983 fanns ju bägge varianterna i produktion och det syns direkt på instrumenteringen om släpet är byggt i Ö-vik eller i Göteborg/Borås
Var det inte så att när SL:s H22 skulle levereras så pågick något slag av sysselsättningspaket för svensk industri, vilket gjorde att ett svenskt släpchassi fick tas fram. Uppdraget gick då till Hägglunds.

Lars Borgemo

Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 21:26:37 PM
Tackar Erik, ska bli intressant och se, har för mig den var med i nån tidning efter att den sålts om jag inte är helt ute och cyklar.

Till Bfg ang GS2 trådbuss från -40, vore intressant att få se en sådan på bild.


Kolla här ;):
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/visabuss.asp?id=1

Hagglunds


Hagglunds

Just hemkommen från Primus Motor, dock inte fått jättemycket klarhet men tagit en titt på diverse tavlor och bilder där jag såg diverse Häggundare.


På en tavla ett foto taget utanför Busstation i Bästa stod 4 bussar av "typen" Hägglundare med 3 st identifierbara skyltar.

Y325
Y466
Y832

Gengasaggregatet som i några års tid funnits hos Primus Motor och som tillhör "36:an" d.v.s. en gul buss med årgång 1936,
är nu under kontroll och motorn såg något urplockad, SJ6751 stod det på plåten på denna.

30:an som numer är under Primus ägo som ni säkert sett mig fota ofta ägdes tidigare av Holger Vickman.

Lite OT i tråden:

Finns en släpvagn som det står Linjebuss på på Primus Motor med nr LB967  CTY530.
Hur många av dessa kan det funnits?


Ja som sagt, då jag och herrarna på garaget får mer tid så ska jag ta och prata med dom, dom sitter ju på en hel del information.

Bl.a. så syns en buss som ser väldigt lik "30:an" på en bild på Primus Motors hemsida, jag hörde att det var en Reo som tillhörde nuvarande BAE Systems.
Kanske nått att forska mer i.




O302


erik t

Kul att veta vad som hänt med bussar som exporterats till utlandet. Vilka som är bevarade eller  ombyggda. Kanske någon som har forskat i det?

Mvh Erik

Björn Forslund

Citat från: erik t skrivet 14 september 2010, 09:10:40 AM
Kul att veta vad som hänt med bussar som exporterats till utlandet. Vilka som är bevarade eller  ombyggda. Kanske någon som har forskat i det?

Mvh Erik

Det rör sig ju om bussar som exporterats efter att de blivit veteraner, och sålts för rejäla summor. Det verkar ofta vara bussföretag som erbjuder veteranbussar som köper dem.
Som bussen ovan, fd Svensson i Hillerstorp. Bussarnas tidigare historik bryr man sig inte om, utan de målas och märks om så de passar den nye ägaren.

Stop

Kul att det finns hägglundare kvar. Bara att köra en buss med värme som i Hägglundarn på den tiden var ju lyx. Att städa utan kantlister, klädslar som höll i 10-tals år o.s.v. Någon gång i slutet på 80-talet påpekade någon för en busstillverkare att han bara var 20 år efter Hägglundarna med en detalj och svaret blev " Ja, men i den här branschen är det inte ett dåligt betyg".

erik t

Jo så är det. Men kul att veta vilka som är kvar och bevarade som veteranbuss. Färgsättningen och historiken försvinner ju sorgligt nog men dom som rullar som veteranbuss är ju kul att veta om även om bussen är ommålad och historiken är kastad.
I utlandet betalas det höga summor även om det ska bli husbuss eller liknande, här hemma kan vi nästan vara säkra på att om någon betalar bra så blir den troligen bevarad.